1

تجدید نظر و هم فکری با کارشناسان

در پشت پرده چه می‌گذرد
در حاشیه افزایش غافل‌گیرانه قیمت بنزین هر کدام از مسئولین و مقامات نظری داشتند و به گونه‌ای مخالفت خود را ابراز کردند. روحانیون نیز پای این اقدام دولت مهر منفی زده و خواستار توجه بیش‌تر به مصالح عمومی و معیشت مردم شدند. در ادامه نظرات آن‌ها را با هم می‌خوانیم.
نمایندگان مجلس خواستار تعویق در اجرای طرح
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه استانداران خواستار به تعویق افتادن اجرای طرح افزایش نرخ بنزین بودند، گفت: قوه قضائیه با دولت مکاتبه کرده بود که باید افکار عمومی اقناع‌سازی شود.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرگزاری مهرگفت: کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، سؤال اینجاست که اگر دولت می‌خواهد کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را به مردم بدهد، چرا قیمت بنزین را افزایش داد؟
وی ادامه داد: قیمت واقعی هر لیتر بنزین حدود ۸ هزار تومان است. افزایش قیمت بنزین به ۳ هزار تومان تأثیری در کاهش قاچاق سوخت ندارد، زیرا تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد سود قاچاقچیان کاهش یافته است و هنوز سود کلانی برای قاچاق سوخت وجود دارد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: در ماه های اخیر تورم سیر نزولی داشته و رشد اقتصادی از حالت منفی خارج شده بود، چرا دولت با وارد کردن شوک دیگری به اقتصاد کشور، به افزایش تورم دامن زد. انگیزه واقعی دولت برای افزایش قیمت بنزین چیست؟
عضو هیئت رئیسه مجلس اظهارداشت: استانداران و فرمانداران نیز خواستار به تعویق افتادن اجرای این طرح بودند. دستگاه های امنیتی نیز نسبت به افزایش قیمت بنزین هشدار داده بودند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، تصریح کرد: برخی معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه قیمت سوخت را افزایش داده است، این در حالی است که دولت همه پول افزایش قیمت بنزین را به صورت یارانه نقدی پرداخت خواهد کرد.
قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: اگر دولت سهمیه بندی بنزین را انجام می داد و کارت سوخت جایگاه داران را حذف می کرد، می توانست مصرف سوخت را کنترل کند و نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود. انگیزه واقعی دولت از این کار مشخص نیست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است‌: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت هیچگونه دخالت و حتی اطلاعی از این اقدام غافلگیرانه دولت نداشته اند. این اقدام در مجموع اقدام غلطی است.
مجتبی ذولنوری گفت: در اولین ساعات شروع کار مجلس در روز یکشنبه بنده و تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت، که تلفنی موافقت آنان را گرفته‌ام ، با ارائه یک طرح دو فوریتی خواستار توقف و لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین خواهیم شد.
مراجع تقلید خواستار تجدید نظر و هم‌فکری با کارشناسان
آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی باصدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از گرانی بنزین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که این طرح را لغو کنند.
در پیام آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: متأسفانه در حالی که گرانی، تورم و بیکاری بسیاری از اقشار مملکت را در وضعیت سخت و ناراحت کننده‌ای قرار داده، طرحی در شب میلاد رسول رحمت (صلی الله علیه و آله وسلم) توسط سران قوا تصویب شد؛ که موجب تأسف و نگرانی شدید است.
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که لغو این طرح را اعلام کنند و برای رفع مشکلات مردم، با مشورت بزرگان و اساتید علم اقتصاد اقدام فوری نمایند.
آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز در پیامی گرانی بنزین را بر خلاف مصالح ملی دانست که متن پیام این استاد سطوح عالی حوزه به این شرح است:
خبر ناراحت کننده افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شرایط فعلی که اثر تحریم‌ها و افزایش غیر متعارف ارز بر زندگی مردم فشار زیادی را وارد کرده است موجب ناراحتی شدید اینجانب گردیده است.
تمام مسئولین دلسوز و مدیران مملکتی باید توجه داشته باشند که در شرایط فعلی ایجاد آرامش در جامعه و دوری از پرداختن به مسائل حاشیه ای و حفظ وحدت ملی، پرهیز از ایجاد التهاب در جامعه مخصوصا در وضعیت اقتصادی مردم یک اصل مهم است، لذا هر گونه رفتاری که موجب بروز مشکلات معیشتی بیشتر در شرایط فعلی برای مردم شود، از نظر اینجانب ناپسند و بر خلاف مصالح ملی است.
اینجانب از همه نمایندگان مجلس می خواهم که با قاطعیت جلوی ایجاد التهاب معیشتی در جامعه را گرفته و از دولت محترم نیز می خواهم که تا دیر نشده در تصمیم خود تجدید نظر کرده و با همفکری کارشناسان دلسوز و متعهد و به کارگیری جوانان مؤمن و متعهد و نخبه به تقویت تولید داخلی و حل اساسی مشکلات آن اهتمام ورزند.