1

برگزاری رویداد نوآوری تکآپ با هدف گسترش تولید

به گزارش صبح امروز، مسعود مهدی‌زاده‌مقدم امروز در نشست خبری که به مناسبت رویداد نوآوری تکاپ در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن اعلام اینکه 14 و 15 آذر ماه رویداد نوآوری تکاپ در مشهد برگزار می‌شود،گفت: تلاش ما این است که ایده‌هایی که مشخصا در حوزه تولید قرار دارد در رویداد استارت آپی تکاپ وارد شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ضمن بیان این نکته که استارت آپ‌ها عمر طولانی ندارند، ادامه داد: در دنیا این رویداد از سال 2007 شکل گرفت و ما نیز این فعالیت را از اواسط سال 97 آغاز کردیم.

وی بیان کرد: تاکنون شرکت شهرک‌های استان چهار استارت‌آپ ملی اسباب بازی با حضور 27 تیم شرکت کننده و 10 ایده برگزیده، تجهیزات پزشکی با حضور 19 تیم شرکت کننده و 5 ایده برگزیده، بسته بندی با شرکت 10 تیم و 3 ایده برگزیده و علم و صنعت در حوزه خدمات شهری با حضور 15 تیم و 3 ایده برگزیده برگزار کرده است.

مهدی‌زاده‌مقدم با بیان این موضوع که تا پایان سال نیز سه استارت‌آپ از جمله صنعتی، مراکز کسب و کار و جواهرات نیز قرار است برگزار ‌شود، تصریح کرد: تیم‌های برگزیده که در این رویداد شرکت می‌کنند مشمول یک سری خدمات از جمله بخشیدن 50 درصد هزینه‌ها برای استقرار در مراکز، 50 درصد تخفیف در بحث آموزش، اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی با در نظر گرفتن تخفیف و در قالب پرداخت‌های بلندمدت، حمایت از آنان برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در ادامه توجه به‌بحث فناوری در حوزه صنعت را امری مهم دانست و اظهار کرد: متاسفانه ضعف در این حوزه یکی از معضلات صنعت کشور است.

وی تلاش در جهت شناسایی ایده‌های نوآورانه، توانمندی و در نهایت تبدیل ایده به‌محصول و خلق ثروت را یکی از اهداف این شرکت خواند و ابراز کرد: رهبری معظم انقلاب شاکله اقتصاد مقاومتی را حمایت از صنایع کوچک دانسته‌اند، به‌همین منظور تاکید ما بر این است که چنانچه صنایع ما به‌عرصه تکنولوژی ورود پیدا نکنند از رقابت در حوزه بین‌الملل حذف می‌شوند.

مهدی‌زاده‌مقدم با اشاره به‌ این مطلب که امید است این رویداد زمینه‌ای برای ورود به‌ این عرصه تکنولوژی صنعت فراهم کند، گفت: در چهار رویداد گذشته 5 ایده در استارت‌آپ اسباب بازی، دو ایده در تجهیزات پزشکی و سه ایده در بسته‌بندی به‌مرحله تجاری سازی رسیدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اعلام این موضوع که تیم‌های برگزیده در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت خواهند کرد، عنوان کرد: همچنین این تیم‌ها در استارت‌آپی که آذر ماه در استان البرز برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کنند تا ایده‌های خود را در سطح ملی برای سرمایه‌گذاران به‌نمایش بگذارند.

مهدی‌زاده‌مقدم خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که صنعتگران حاضر نمی‌شود به‌شهرک‌های صنعتی بروند، چراکه شهرک ها از شهر دور هستند به‌همین دلیل دستگاه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند تا مکانی برای ایجاد شهرک صنعتی که نزدیک شهر باشد، جانمایی شود.

ضرورت ایجاد فضا برای شرکت‌های دانش بنیان

مجید علی‌خواه، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌ های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: در استان خراسان از حوزه ایده تا مباحث آموزشی و بنگاه‌سازی، نزدیک شدن به صنعت فاصله زیادی وجود دارد، یکی از نقش‌آفرینان اصلی در این حوزه شرکت شهرک‌های صنعتی است و با اینکه ما در انتهای این زنجیره قرار داریم، اما از ابتدای زنجیره هماهنگی‌های زیادی میان واحدها باید انجام شود، این اتفاق در استان خراسان رخ داده و در دیگر استان‌ها این الگو به این شکل طی نمی‌شود و در این انتهای زنجیره یک خلاء وجود داشت که چرا مراکز رشد خروجی نداشتند و پس از بررسی متوجه شدیم که این شرکت‌ها تنها ایده‌پرور هستند و کمک شرکت شهرک‌ها در این قسمت است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در واگذاری زمین برای شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل داریم و یکی از پاشنه آشیل‌های ما این است که این شرکت‌ها در فاصله زیاد از مشهد فعالیت نمی‌کنند و درخواست داریم که این مسئولین این مشکل را حل کنند.

برگزاری رویداد نوآورانه تکآپ در 14 و 15 آذرماه

در ادامه سید ابوالفضل عباس‌زاده، دبیر رویداد بزرگ استارت‌آپی تکاپ گفت: رویکرد ما در این رویداد طرح‌های تولیدی است و پذیرش افراد تا آخر هفته ادامه دارد، سپس افراد وارد دوره تجهیز می‌شوند که 20 روز به طول خواهد انجامید و در این مدت 10 ساعت دوره آموزشی و 200 ساعت مشاوره برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده تا خلاءهای موجود در ایده آنان رفع شود و نهایتا این رویداد در 14 و 15 آذرماه برگزار خواهد شد.

وی تاکید بر شبکه سازی و کمک جهت ورود به‌عرصه صنعت را از جمله اهداف این رویداد خواند و ابراز کرد: متاسفانه چنین رویدادهایی آن گونه که باید در جامعه شناخته شده نیست و این در حالی است که در کشور افراد خلاق و مخترع بسیاری داریم که کافی است با حضور در این رویدادها بتوانند با سرمایه‌گذاران ارتباط گیرند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش 20 تا 25 نفر از شرکت‌کنندگان این رویداد در نمایشگاه حضور پیدا کرده و طرح خود را ارائه دهند تا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. تاکنون 20 تیم ثبت‌نام کرده‌اند، از جمله ویژگی‌هایی که طرح‌های مورد پذیرش باید دارا باشند می‌توان به جنبه خلاقیت و نوآوری و جنبه تولیدی اشاره کرد.

دبیر رویداد بزرگ استارت‌آپی تکاپ خاطرنشان کرد: بعد از آن که افراد در این رویداها منتخب می‌شوند، رها نمی‌شوند و از مشاوره‌های فنی و تخصصی تکمیلی برخوردار می‌شوند و در این راستا رایزنی با فنی‌وحرفه‌ای استان انجام شده است.

۵۲ واحد تولیدی استان به چرخه تولید بازگشته‌اند

در حاشیه این نشست، مهدی‌زاده مقدم ابراز کرد: محور اصلی فعالیت‌های نوآورانه رونق حوزه تولید بوده و می‌خواهیم که جبران عقب‌ماندگی‌ها و به‌روزرسانی‌ها را داشته باشیم؛ همچنین در نظر داریم واحدهای راکد و نیمه‌راکد را از طریق کلینیک صنعت مجدد راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به احیاء و فعالیت مجدد 1500 واحد راکد و نیمه‌راکد کشور تا پایان امسال، گفت: از این تعداد واحد 6 درصد آن در خراسان رضوی است، هم‌ اکنون از 730 واحد پایش شده و 350 واحد در کلینیک صنعتی حاضر شده‌اند و تاکنون 52 واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند و تا پایان سال 98 این عدد به 84 واحد خواهد رسید.

مهدی‌زاده بیان کرد: همچنین 12 درصد واحدهای صنعتی استان راکد و 20 درصد هم زیر ظرفیت نیروهای انسانی فعال هستند که پائین‌ترین آمار کشور را دارد و تلاشمان به صفر رساندن این اعداد بوده تا تمامی واحدها با ظرفیت 100 درصدی فعال باشند.