1

بازنگری گزینش بهورزان در نظام ارائه خدمات

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی از آغاز بازنگری در نظام ارائه‌ی خدمات سلامت در ابعاد نیروی انسانی و سطح‌بندی این خدمات خبر داد.

دکتر سعید نمکی پیش از ظهر شنبه ۱۸ آبان در همایش کشوری گرامیداشت مقام بهورز در مشهد با بیان اینکه نظام ارائه‌ی خدمات عمر زیادی دارد و باید بازنگری شود گفت: با توجه به تغییراتی که در هرم جمعیتی در شهرها و روستاها ایجاد شده و همچنین با در نظر گرفتن سایر تغییرات زندگی امروزی، نظام ارائه‌ی خدمت نیز باید بازنگری شود.

وی ادامه داد: ملاک‌های تأسیس خانه‌ی بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی در استان‌های مختلف، از الگوهای متفاوتی پیروی می‌کند و لذا باید مدل جدیدی برای این خدمات تدوین شود که برای هر استان با توجه به ویژگی‌های خدمات‌گیرندگان، عوامل جمعیتی، سطح سواد سلامت، وضعیت بیماری‌ها و سایر فاکتورهای سلامت، از سایر استان‌ها متفاوت خواهد بود.

سربازان خط مقدم

وی از بهورزان به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت نام برد و گفت: برای ارتقای سطح دانش بهورزان و سیستم بکارگیری آنان، نیز بازنگری و تغییراتی در راه است که امیدواریم در سال جاری یا سال آینده نهایی و عملیاتی شود.

وی همچنین از اولویت داشتن اجرای طرح‌های پیشگیرانه در وزارت بهداشت سخن گفت و یادآور شد: طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان، آغاز شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز ششم تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

اضافه شدن ۳ واکسن در واکسیناسیون از سال آینده

دکتر نمکی اضافه کرد: در واکسیناسیون نیز سه واکسن روتاویروس، اچ‌پی‌وی و پنوموکوک از سال آینده به برنامه‌ی واکسیناسیون اضافه می‌شود.

وی افزود: ما باید مدل ارائه خدمت استان‌ها را داشته باشیم، یک بهورز یک سرمایه‌گذاری زیر بنایی است و شیوه گزینش بهورز باید تغییر کند و زمینه‌ای برای ارتقایش فراهم شود، نباید بهورز احساس کند تا آخر عمر زیر یک سقف کوتاه ماندنی است، باید امید به پیشرفت برایشان فراهم شود.

نمکی تصریح کرد: روزهای سختی را می‌گذرانیم، هم از داخل ضربه می‌خوریم هم از خارج، من خیلی از آمریکا و اسرائیل بیمی نداشته‌ام چون در حدی نیستند که به عنوان ترمز پیشرفت مطرح شوند، من همواره از نفاق و دورویی و ناجوانمردی نگران هستم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی متذکر شد: اولین سرباز در خط مقدم کاهش مرگ و میر کودکان و زنان باردار، پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون و نهادینه کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر، بهورزان هستند.

وی افزود: زحمات سایر همکاران پزشک و پرستار و تکنسین را نادیده نمی‌گیریم اما بهورزان در خط مقدم بوده و هستند.

وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی از تأسیس ۴۰۰ خانه‌ی بهداشت عشایری در استان‌های عشایری نشین خبر داد و گفت: این تعداد خانه‌ی بهداشت عشایری به اندازه‌ی ۱۰ تخت بیمارستانی هزینه ندارد اما بیش از یک میلیون و دوست هزار نفر از عشایر کوچ‌نشین و یکجانشین را پوشش می‌دهد.

وی در زمینه‌ی برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهورزان گفت: برای دفاع از بهورزان و خدمات آنان در همه‌ی زمینه‌ها آماده هستیم و نمی‌گذاریم بهورزان عزیزمان که سطح اول خدمات در نظام سلامت هستند احساس تنهایی کنند.

وی همچنین در این مراسم از اینکه افتخار زیارت حرم مطهر حضرت رضا(ع) برای چهارمین بار در سال جاری نصیبش شده است شکرگزاری کرد و گفت: نعمت زیارت،‌ نعمت بزرگی است و امروز هم برای این در اینجا حاضر شده‌ام که میزبان این همایش و میزبان بهورزان، امام هشتم هستند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خاطر تدارک و اجرای این همایش قدردانی کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد از خدمات بهورزان در نظام سلامت قدردانی و فعالیت‌های آنان را مصداق اقتصاد مقاومتی دانست.

دکتر محمد حسین بحرینی در مراسمی که برای بزرگداشت روز بهورز و تجلیل از بهورزان نمونه‌ی سراسر کشور در این دانشگاه برگزار گردید اظهار داشت: از آنجا که بهورزان مؤثرترین خدمات را با کمترین هزینه به محروم‌ترین اقشار جامعه ارائه می‌دهند فعالیت‌هایشان مصداق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم همایشی کارشناسی در سطح بالا برای بررسی ارتباط اقتصاد مقاومتی با کارها و خدمات بهورزان برگزار شود و کارشناسان گروه‌های مختلف پژوهشی، کارهای تحقیقاتی مفصلی در این زمینه انجام دهند.

وی تأکید کرد: کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمنان است و بهورزان به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت، مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند زیرا با کمترین هزینه، خدماتی بسیار فراگیر و ضروری برای سلامت مردم به آنها ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که اگر بهورزان در نظام سلامت نبودند ارائه‌ی خدمات در این سطح گسترده، چه هزینه‌هایی برای کشور داشت و حالا با خدمات این عزیزان، چه صرفه‌جویی بزرگی در منابع انجام می‌گیرد.

وی از توسعه‌ی آموزشگاه‌های بهورزی در سطحاستان خبر داد و گفت: در طول دوران خدمتم، برای تقویت خانه‌های بهداشت و جایگاه بهورزان در نظام سلامت، هر کاری توانسته‌ام انجام داده‌ام و این کوشش را ادامه می‌دهم.

دکتر بحرینی یادآور شد: ۲۱ وظیفه برای بهورزان در نظام سلامت تعریف شده که بسیار حوزه‌ی گسترده‌ای دارد و این امر نشان از کارهای ارزشمند و اساسی این قشر پرتلاش است.

در این مراسم ۳۱ بهورز نمونه از ۳۱ استان کشور به صورت نمادین توسط وزیر بهداشت و مقامات این وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجلیل شدند و همزمان از خدمات ۳۰۰ بهورز در استان‌های کشور که به عنوان بهورز نمونه انتخاب شده بودند تقدیر به عمل آمد.