1

کوهنوردی در مسیر بی‌توجهی

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی از دفتر روزنامه صبح امروز بازدید به عمل آورد.

احمد زحمتکش با حضور در دفتر روزنامه صبح امروز در خصوص وضعیت و شرایط هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی اظهار کرد: بالاترین مقام ورزشی دریک رشته خاص، فدراسیون آن رشته است که در سطح استانی، هیئت‌های ورزشی جانشینان فدراسیون‌ها هستند و همان وظیفه فدراسیون یک رشته ورزشی را در سطح استانی دارند. در حال حاضر قریب به 48 هیئت ورزشی در خراسان رضوی فعال هستند. در هیئت کوهنوردی، کارگروهی به نام کارگروه همگانی داریم که فعالیت‌های کوهنوردی در رشته‌های مختلف و به صورت همگانی انجام می‌دهند. یکی از اقدامات همگانی این کارگروه برپایی همایش کوه‌پیمایی عمومی خانوادگی است که عموما با تعیین مسیر، انتخاب زمان مناسب و در ارتفاعات کمتر از دو هزار متر صورت می‌گیرد. این کارگروه عمدتا با حاشیه شهر و شهرداری‌ها تعامل دارد که اعضای خانواده تحت پوشش این کارگروه قرار می‌گیرد.

تداخل فدراسیون‌ها

وی ادامه داد: اما با این حال فدراسیون ورزش‌های همگانی را هم پیش‌رو داریم که موجب تداخل با سایر فدراسیون‌های ورزشی شده چراکه اکثر فدراسیون‌های ورزشی دیگر کارگروه همگانی را در درون خود دارند. در عین حال سیاست دولت و وزارت ورزش و جوانان هم این است که باید ورزش در سطح کشور فراگیر باشد که بدین علت فدراسیون ورزش‌های همگانی به وجود آمد اما هیئت‌های ورزشی هم کارگروه همگانی دارند که می‌توانند از این طریق برنامه‌ها و همایش‌های همگانی خود را اجرا کنند.

زحمتکش در خصوص فرآیند دریافت مدرک مربی‌گری کوه‌پیمایی بیان کرد: اگر کسی بخواهد همین امروز مدرک مربی‌گری کوه‌پیمایی بگیرد، حداقل دو سال و نیم طول می‌کشد تا چهارده دوره‌ پیش‌نیاز گذرانده شود که حداقل شش میلیون تومان هزینه لازم است. بعد از گذراندن همه این دوره‌ها، فرد متقاضی مدرک مربی‌گری می‌تواند در آزمون ورودی که هر سال بیش از پنج بار تکرار نمی‌شود، شرکت کند. اگر متقاضی توانست در آزمون موفق شود، وارد دوره اصلی می‌شود. در صورت قبولی در این دوره در عرض یک هفته‌ باید پایان‌نامه ارائه کند. در نهایت اگر فرد متقاضی خوش‌شانس باشد، بعد از شش ماه مدرک به دست او می‌رسد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی گفت: رشته‌های ورزشی هستند که مدرک مربی‌گری آن ها طی دوره سه روزه صادر می‌شود. اگرچه ممکن است رشته‌هایی مثل غارنوردی، سنگ‌نوردی و برف و یخ از کوهنوردی سخت‌تر و تعداد دوره پیش‌نیاز کمتری داشته باشد اما تنها، کسی در این رشته‌ها موفق است که مهارت این رشته را داشته باشد.

حامی مالی

زحمتکش بیان کرد: بخشی از بودجه مالی فدراسیون‌های ورزشی از طریق وزارت ورزش و جوانان و بخشی دیگر مربوط به درآمدزایی خود فدراسیون است. هیئت‌های ورزشی هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای ندارند اما فدراسیون‌ها بودجه وزارتی دارند که بسیار ناچیز است. ممکن است 10 درصد از بودجه وزارتی فدراسیون‌ها به هیئت‌های ورزشی تعلق بگیرد. برخی از رشته‌ها به خصوص ورش‌های توپی که بیشتر دیده می‌شوند، به راحتی حامی مالی دارند یا می‌توانند جذب کنند اما متاسفانه کوهنوردی دیده نمی‌شود. زمانی قرار شد که حمایت از تیم‌های ورزشی جز مالیات صنایع محسوب شود اما جدی گرفته نمی‌شود. زمانی که پخش رسانه‌ای مسابقات کشوری در حد خبر است، هیچ اسپانسری رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: درآمد هیئت کوهنوردی خراسان رضوی از برگزاری دوره‌های آموزشی است. در آخرین دوره آموزشی که برگزار کردیم، حدود پنج میلیون تومان برای آن هزینه صرف کردیم و درآمدزایی نداشتیم چراکه برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار سخت و هزینه‌بر است. برای هر پنج متقاضی دوره، نیاز به یک مربی و در نتیجه تعداد مربیان بالا در هر دوره آموزشی بالا است که عمدتا همه مربیان از استان نیستند و برخی از شهرستان یا استان‌های دیگر در دوره آموزشی مربی‌گری حاضر هستند. به همین دلیل مجبوریم خودمان هم پول خرج کنیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی بیان کرد: در خصوص دوره‌های آموزشی باید گفت که از زمان آغاز دوره ریاست من، ابلاغیه غیر رسمی مبنی بر برگزاری دوره‌های آموزشی کوهنوردی توسط باشگاه‌ها مطرح شد. براین اساس هیئت کوهنوردی استان ترجیح می‌دهد که این دوره‌ها توسط باشگاه‌های کوهنوردی سطح استان برگزار شود. مکانیزم آموزش کوهنوردی کشوری است. در حال حاضر 70 باشگاه فعال کوهنوردی در استان داریم که 40 باشگاه در مشهد و مابقی در شهرستان‌ها دایر و فعال هستند. متاسفانه هیئت‌ها از طریق آموزش هم درآمد خاصی ندارند.

رونق سنگ‌نوردی

زحمتکش با اشاره به درآمد مالی فدراسیون کوهنوردی افزود: متاسفانه راه‌های درآمدزایی هم تبدیل به معضلی برای هیئت‌های ورزشی شده به صورتیکه وضعیت مالی اکثر هیئت‌های ورشی اصلا مناسب نیست. حدود یک دهه است که مسابقات سنگ‌نوردی رونق گرفته است. فدراسیون‌ها کادر اجرایی و اداری دارد.

وی یادآور شد: بخشی از درآمد مالی دوره‌های آموزشی کشوری، هرچند ناچیز، به فدراسیون و هیئت تعلق می‌گیرد. حق عضویت هیئت‌ها هم راه دیگر درآمد فدراسیون‌ها است و علاوه بر این موارد، فدراسیون از راه‌های دیگر هم کسب درآمد دارد. باید اذعان کرد که فدراسیون‌ها باید بتوانند پنج یا شش برابر پولی که وزارت‌خانه به آن‌ها تخصیص می‌دهد، درآمدزایی داشته باشند. بخش عمده‌ای از وظایف فدراسیون‌، تیم‌های ملی است. اعزام‌های جهانی و آسیایی و به طور کلی مسابقات بین المللی با هزینه فدراسیون صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی اضافه کرد: نه تنها هیئت‌های ورزشی آورده مالی از مقام آوردن و کسب عنوان ورزشکار در مسابقات مختلف ندارند بلکه وظیفه هیئت‌ها و فدراسیون تسهیل‌گری برای موفقیت ورزشکاران است. اگر ورزشکاری از استان بتواند در عرصه‌های مختلف بین المللی مقام بیاورد، تا جایی که بتوانیم از او حمایت خواهیم کرد. هزینه‌های جانبی ورزشکاران در این رشته آن‌قدر زیاد است که هزینه اعزامی که توسط فدراسیون پرداخت می‌کند محسوس نیست.

زحمتکش عنوان کرد: اتفاق خوبی که در ورزش و مجلس در دو سال اخیر رخ داد و موجب تحول ورزش در کشور شد، قانون ارزش افزوده بود که همه اصناف با این قانون مشکل دارند اما وزارت ورزش و مجلس از این قانون منتفع می‌شوند. از 9 درصد ارزش افزوده، سهم ورزش 0.27 درصد بوده که رقم پایین و ناچیزی است که همین مقدار بین آموزش و پرورش و ورزش هر استان تقسیم می‎شود که تقسیم آن برعهده استاندار خواهد بود.