1

پشت پرده سهمیه بندی دانشگاه ها

خوافیان

مدتی است که افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دنیای رسانه و جامعه پزشکی سرو صدای زیادی ایجاد کرده و بسیاری از افراد پرچم مخالفت خود را با این سیاست برافراشتند اما این مخالفت‌ها تاکنون جایی نبرده است.

رشته پزشکی یکی از رشته‌هایی بوده که با جان و سلامت جامعه سرو کار دارد و از این منظر بسیار حائز اهمیت است و حال این سوال پیش می‌آید آیا دانشگاه‌های ما ظرفیت لازم برای تربیت این همه پزشک را دارد؟

بهترین رتبه‌های کنکور می‌توانند شانس نشستن برروی صندلی‌های پزشکی را داشته باشند این در صورتی بوده که رتبه‌های ۶ رقمی و ۷ رقمی نیز با داشتن انواع سهمیه می‌توانند بر صندلی پزشکی نشسته و در کنار دانشجوی نخبه ما به تحصیل ادامه دهد.

شاید مهم‌ترین چالشی که افزایش سهمیه‌ها در ذهن من نوعی ایجاد کرده این است که آیا فردی با رتبه ۷ رقمی از لحاظ هوش و IQتوانایی تحصیل در رشته پزشکی را دارد؟ آیا چنین دانشجویی می‌تواند درمان‌گر بیماری شود یا او خود نوعی بیماری است که دارد وارد جامعه می‌شود.

یکی دیگر از شائباتی که امسال در فضای مجازی به آن دامن زده شده گرفتن تابعیت افعانستانی توسط ایزانیان برای تحصیل در رشته پزشکی بوده تمام این علامت‌های سوال مارا بر آن داشته که برای گرفتن پاسخ به سراغ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفته و با او در این زمینه به گفت‌وگویی بپردازیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در آزمون‌های علمی بایستی شرایط استاندارد رعایت شود و سهمیه در آزمون جایگاه منطقی ندارد و کسانی که بنا به سیاست‌های جناحی و قبیله‌ای چنین برنامه‌ای را تدوین کرده‌اند بدانند بزرگ‌ترین خیانت را به جامعه سلامت کردند.

به گزارش صبح امروز دکتر محمد اعتضاد صبح روز یک‌شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این رسانه افزود: تسهیلات ماباید به سمت تقویت آموزش و موثر  برای افرادی که جامعه نسبت به آن‌ها مدیون است پیش برود و این تسهیلات جایگزین سهمیه‌ها بشود.

وی تصریح کرد: اعطای سهمیه در آزمون کنکور که مبتنی بر یک‌سری شاخص‌های علمی برای افراد و جامعه ایجاد معضل می‌کند.

زیرسوال بردن فلسفه کنکور

اعتضاد رضوی ابراز می‌کند: فلسفه کنکور این است که دانشجو بر مبنای ظرفیت ذهنی و استعداد درونی در رشته‌ای به تحصیل مشغول شود نباید جایگاهی را جدا کرده تا شاهد چنین اختلافات علمی و رتبه‌ای در کنار هم باشیم.

وی توضیح داد: اگر کنکور یکی از شاخص‌های علمی است اما این جایگاه بندی و سهمیه‌بندی هم به عدالت اموزشی لطمه زده و نیز دانشجویان از لحاظ هم‌ترازی و رتبه‌ای به تضادهایی دچار می‌شوند.

ایست در میانه راه

اعتضاد رضوی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که رشته پزشکی یکی از رشته‌هایی بوده که دانشجو باید از استعداد علمی بالایی برخوردار شود این دانشجویان بعد از گذران چند ترم توانایی ادامه تحصیل نداشته و مشروط شده و یا ترک تحصیل می‌کنند و حتی در مناطق محروم ما موافق سهمیه‌بندی نیستیم.

نابودی کیفیت تحصیل

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبیین کرد:  برای تربیت دانشجوی پزشکی باید ظرفیت و زیر ساخت لازم موجود باشد و زمانی که تعداد دانشجو زیاد باشد گاها بسیاری از این دانشجوها نمی‌توانند با انواع بیماری‌ها و جراحی‌ها از نزدیک آشنا شوند و این خود در آینده معضلات زیادی را برای جامعه به وجود می‌آورد.

حمیدرضا رحیمی درتوضیح تصور زد و بند و خرید نمره از دانشگاه پزشکی تاکید کرد: شاید این دانشجویان با داشتن سهمیه بر صندلی پزشکی بنشینند اما اساتید ما تحت هیچ عنوانی به آن‌ها نمره پولی نداده و این فرضیه که می‌توان نمره را از اساتید پزشکی خرید فرضیه‌ای محال و غیرقابل باور بوده چرا که رشته پزشکی از رشته‌های پر درآمد بوده و دانشجو نمی‌تواند مبلغی را به استاد پیشنهاد داده و در نتیجه این دانشجو در میانه راه از تحصیل باز می‌ماند اما شاید در دانشگاه‌های پولی این اتفاق بیفتد.

قانون پذیرش دانشجویان خارجی

وی در خصوص پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی توضیح داد: طبق قانون دانشجوهای کشورهای دیگر می‌توانند به مانند دانشجویان شهریه‌پرداز به شرط سه‌برابر بودن شهریه در دانشگاه‌های ما به تحصیل بپردازند اما در نهایت نمی‌توانند در کشور ما به طبابت مشغول شده و شماره نظام پزشکی از ما دریافت کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دکتر حمیدرضا رحیمی نیز در ادامه این بحث افزود: چه بسا کسانی تابعیت افغانستانی گرفته و در دانشگاه‌های ما مشغول به تحصیل شدند اما پس از انجام تحقیقات و واقف شدن به این موضوع که او تابعیت ایرانی دارد از دانشگاه اخراج شده است.