1

پرداخت 272 میلیارد تومان تسهیلات به حوزه گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تسهیلات پرداخت شده در حوزه گردشگری طی سال گذشته 159 میلیارد تومان بوده و در 6 ماهه ابتدای امسال 272 میلیارد تومان پرداخت شده است.

ابوالفضل مکرمی فر در گفت و گو با صبح امروزبا بیان این که سال 97 به میزان 425 میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شده است، افوزد: در 6 ماهه ابتدای امسال میزان جذب سرمایه گذاری در استان 195 میلیارد تومان بوده است.

مکرمی فر افزود: در سال گذشته 40 موافقت اصولی صادر شده و در 6 ماهه ابتدای امسال 14 مورد موافقت اصولی صادر شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پروژه های در حال ساخت در پایان سال 97 را 290 پروژه با حجم سرمایه 7 هزار و 800 میلیون تومان و در پایان 6 ماهه ابتدای امسال پروژه در حال ساخت 268 پروژه با حجم سرمایه 7هزار میلیارد تومان است، البته تعدادی از پروژه ها به بهره برداری رسیده و تعدادی به این پروژه ها اضافه شده است.

فعالیت 2180 تاسیسات گردشگری در استان

وی تعداد تاسیسات گردشگری استان را 2180 اعلام کرد و گفت: در سال 97 تعداد 9 هتل، 4 هتل آپارتمان، 5 مهمانپذیر بهره برداری و 38 مورد پروانه فعالیت برای شرکت خدمات مسافرتی در استان صادر شده و در سال 98 نیز تاکنون  نیز 4 هتل یک هتل آپارتمان، 2 مهمانپذیر و 22 اقامتگاه بوم گردی و 20  شرکت خدمات مسافرتی بهره برداری شده است.

وی با بیان این که در تلاشیم ماندگاری گردشگران را در سطح استان افزایش دهیم و ماندگاری تنها معطوف به مشهد نباشد، اظهار کرد: باید بتوانیم ماندگاری گردشگران را از 2.9 روز به بیش از یک هفته برسانیم و غیر از بخش زیارت جاذبه های تاریخی و تفریحی را نیز به گردشگران معرفی کنیم.

وی به فعالیت 396 شرکت خدمات مسافرتی در استان اشاره کرد و گفت: طی سال 97 تعداد  38 پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرتی و طی سال 98 نیز تعداد 20 پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرتی در خراسان رضوی صادر شده است.

مکرمی فر با اشاره به طرح مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از زمینه هایی که مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می تواند ظهور و بروز پیدا کند، حوزه های سه گانه این اداره کل است که تاکنون اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.

وی به حمایت استاندار از طرح های توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان ها و به ویژه روستاهای استان علاوه بر ایجاد ثروت در روستاها و توسعه اقتصادی روستاها از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری می کند.

تشکیل 455 انجمن میراث فرهنگی روستایی دراستان

وی یادآور شد: با توجه به  رفتار مهمان نوازانه و روی گشاده روستائیان، جذب گردشگر به راحتی امکان پذیر است و تقریبا جریانی از گردشگری روستائی و بوم گردی به راه افتاده که با استقبال مردم همراه بوده است.

وی ادامه داد: راه اندازی و تشکیل انجمن های میراث فرهنگی باعث توجه ویژه روستائیان به آثار تاریخی و فرهنگی شده که با  مشارکت مردم روستاها همراه بوده و طی سال 97 تعداد 300 انجمن و در 6 ماهه ابتدای سال 98 نیز تعداد 155 انجمن میراث فرهنگی در استان تشکیل شده است. تعداد اعضاء انجمن ها 2250 نفر می باشد که از این تعداد 950 نفر کارت شناسایی انجمن میراث فرهنگی دریافت کرده اند .

فعالیت 81 موزه در خراسان رضوی 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از فعال بودن 81 موزه در استان خراسان‌رضوی خبر داد که بیشتر آن‌ها زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری، آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست، آموزش و پرورش و … اداره می‌شوند.

او گفت: اکنون در کشور 700 موزه فعال داریم که با توجه به 81 موزه در استان آمار بالای ده درصد را شامل می‎شود و این موجب شده بعد از استان تهران، خراسان‌رضوی دارای بیشترین موزه باشیم.

مکرمی‎فر عنوان کرد: نگاه به سمت و سوی تخصصی شدن موزه‌ها بوده و محتوا برای ما بسیار مهم است، در حال حاضر شهرهایی مانند نیشابور دارای 8 موزه، گناباد 5 موزه و سبزوار 4 موزه هستند.

وی افزود: بالغ بر 70 درصد شهرهای استان خراسان‌رضوی دارای موزه هستند، مگر شهرهای تازه تاسیس که برای همان‌ها نیز تلاش می‎کنیم تا در هر شهر حدقل یک موزه وجود داشته باشد.

مکرمی فرهمچنین از پرداخت تسهیلات برای ایجاد موزه شخصی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالیت آن‌ها براساس قوانین خبر داد و گفت: از ابتدای سال 97 ایجاد 12 موزه در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون 4 موزه در مراحل نهایی قرار دارد و بقیه نیزتا پایان سال در مرحله بهره برداری قرار خواهد گرفت.