1

پایین ترین نرخ درب منزل

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح 4 گام این وزارتخانه برای اصلاح بخشی از نظام توزیع کالا و خدمات در کشور گفت: این سامانه‌ها که با همکاری اتحادیه‌های صنفی عملیاتی خواهند شد، تلاش دارند تا کالاها و خدمات را با قیمت رقابتی به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

حسین مدرس‌خیابانی از طراحی پروژه‌های مرتبط با اصلاح شبکه توزیع کالا در کشور خبر داد و گفت: در ادامه اجرای برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توانمندسازی شبکه توزیع کشور و با هدف کاهش هزینه مبادله کالا و قیمت مصرف‌کنندگان، 4 اپلیکشن مجزا از سوی حوزه قائم‌مقام در این حوزه طراحی شده تا در نهایت بتوانند با نقش‌آفرینی اتحادیه‌های صنفی، زمینه‌ای را برای افزایش رقابت میان عرضه‌کنندگان کالا فراهم آورند.

معرفی محل فروش کالاهای عرضهشده با کمترین قیمت

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس با همکاری دو اتحادیه لوازم خانگی و مواد غذایی، سامانه‌ای طراحی شده تا در ادامه با تبدیل شدن به یک اپلیکیشن جستجوگر، زمینه‌ای را فراهم سازد تا کمترین قیمت کالاهای زیرمجموعه مواد غذایی و لوازم خانگی و نیز مراکز فروش و عرضه آنها که این قیمت‌های پایین را ارایه می‌دهند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این سامانه در واقع می‌تواند محل عرضه کالا با کمترین قیمتی را که از سوی عرضه‌کنندگان، ارایه شده است، در اختیار مردم قرار دهد و دسترسی آسان مردم به کالاها با قیمت مناسب را به دنبال داشته باشد.

مدرس خیابانی، هدف از راه‌اندازی این سامانه را افزایش قدرت رقابت صنوف و عرضه کالاها با قیمت مناسب دانست و اظهار داشت: هزینه مبادله و قیمت تمام شده در این فضای رقابتی، به نفع مصرف‌کنندگان کاهش خواهد یافت و مردم با قیمت مناسب‌تری کالاها را خریداری خواهند کرد.

سامانه درج نرخ خدمات

مدرس خیابانی یکی از سامانه‌های دیگر برای توزیع کم‌هزینه‌تر کالاها به دست مصرف‌کنندگان را سامانه درج نرخ خدمات دانست و گفت: این سامانه  به عنوان مکمل سامانه 124 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آغاز به کار خواهد کرد که بر این اساس، قیمت 100 قلم خدمت مورد نیاز مردم در کنار 100 قلم کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز عرضه خواهد شد.

وی اظهار داشت: امروزه بخشی از افزایش قیمت‌ها و نابسامانی‌هایی که در حوزه کالاها رخ می‌دهد، از جنس خدمات است و بر این اساس، با طراحی این سامانه که با همکاری و همراهی اتحادیه‌های صنفی عملیاتی خواهد شد، تلاش می‌شود تا نظام ارایه نرخ به مردم، ساختاریافته‌تر شده و خدمات به صورت رقابتی عرضه شوند؛ بر این اساس تلاش شده تا از ظرفیت سامانه قیمتی استفاده شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سامانه اعلام قیمت 100 قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم هم اکنون در تمامی گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و IOS فعال بوده و بر روی آن، گزینه آیکون شکایات نیز فعال شده است و مردم می‌توانند به صورت آنلاین شکایات خود را به ثبت برسانند؛ ضمن اینکه از مصرف‌کنندگان نیز تقاضا می‌شود تا نقطه نظرات خود را برای تکمیل این سامانه‌ها اطلاع دهند.

وی معتقد است که راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی می‌تواند یک روند اطلاع‌رسانی مطمئن از قمیت کالاها و خدمات را در اختیار مردم قرار دهد و شرایطی را فراهم آورد تا اگر در روند طبیعی نوسانات قیمت کالاها، برخی مراکز فروش بر روی فروش کالاها به مصرف‌کنندگان اجحاف می‌کنند، نه تنها با کاهش و افت فروش و استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شوند؛ بلکه زمینه‌ای نیز برای رهگیری تخلفات از سوی مردم فراهم شود.

مدرس خیابانی گفت: بر این اساس نوسانات قیمتی از سوی مردم و مسئولان قابل برنامه‌ریزی و اطلاع خواهد بود.

راه‌اندازی سامانه عرضه پوشاک حجاب با برند ملی

وی دومین ابزار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح بخشی از نظام توزیع را راه‌اندازی سامانه‌ای برای عرضه پوشاک با محوریت مانتو، روسری و چادر دانست و گفت: در راستای سیاست عفاف و حجاب و با همکاری اتحادیه پوشاک، سامانه‌ای طراحی شده تا محصولات مذکور را که با کمترین قیمت به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند، معرفی نموده و محل‌های عرضه این کالاها با نرخ درج شده در سامانه را ارایه نماید.

مدرس خیابانی این اقدام را راستای اجرای الگوی عفاف و حجاب که یکی از سیاست‌های دولت است، دانست و گفت: اتحادیه‌های صنفی از این طرح بسیار استقبال کرده و در اجرای آن پیشگام هستند؛ ضمن اینکه این سامانه قرار است با برند اتحادیه پوشاک معرفی شود و در آن، کالاهای ایرانی که 100 درصد تولید داخلی هستند، با برند ملی عرضه شوند.

‎‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دسترسی به کالاهای ارزان و مورد نظر مصرف‌کنندگان، حذف کالاهای قاچاق در حوزه پوشاک، توسعه برند ایرانی و حذف واحدهای غیرمجاز و فاقد پروانه کسب از جمله مزایای راه‌اندازی این سامانه بزرگ ملی است.

وی اظهار داشت: رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان در تمامی بخش‌های این سامانه‌ تدارک دیده شده و محلی فراهم آمده است که مصرف‌کنندگان به عنوان بزرگترین گروه ناظر بر بازار، تخلفات را به صورت آنلاین گزارش دهند.

مدرس خیابانی در مورد ساز و کارهای برگشت کالاهای خریداری شده در قالب این سامانه‌ها نیز گفت: مهلتی در هر یک از این سامانه‌ها به لحاظ نوع کالا تعیین خواهد شد تا بر اساس آن، چنانچه مشتری قصد مرجوعی یا تعویض کالا را داشت، بتواند به عنوان یکی از حقوق خود، مطابق با قانون نظام صنفی آن را پیگیری نماید.

دسترسی به کالاها درب منزل

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، یکی از معضلات امروز جامعه شهرنشینی را کمبود وقت دانست و خاطرنشان کرد: دسترسی سریع و رایگان کالاهای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم در کمترین زمان یکی از نیازهای امروز مصرف‌کنندگان است و بر این اساس، سامانه‌ای طراحی شده تا زمینه دسترسی رایگان مردم به کالاهای مورد نیاز خود درب منزل را فراهم آورد.

وی اظهار داشت: در واقع، این کار سامانه‌ای را برای فروش اینترنتی کالاها و خدمات پرمصرف مردم فراهم می‌آورد و در چهار حوزه لوازم خانگی، مواد غذایی، پوشاک و میوه و تره‌بار با همکاری واحدهای صنفی عرضه کننده کالاها که مورد تائید اتحادیه‌های صنفی نیز هستند، در محلات مختلف شهر تهران اقدام به خدمات رسانی خواهند کرد.

به گفته مدرس خیابانی، این سامانه‌ها در فاز اول در شهر تهران راه‌اندازی خواهند شد و قابلیت ارایه خدمات خواهند داشت و با برطرف کردن مشکلات پیش روی آن، در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد؛ اما هدف اصلی و غایی این است که مصرف‌کنندگان از کالاها با قیمت رقابتی بهره مند شوند و از سوی دیگر، اصلاح نظام توزیع که یکی از پروژه‌های مهم برای بخش بازرگانی کشور است، در این بخش تکمیل شود.