1

نظام آموزشی فرصت مطالعه آزاد را به کودکان و نوجوانان نمی‌دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پایین بودن سرانه مطالعه در کشور نسبت به سرانه اینترنت و تلویزیون هشدار داد.

سیدعباس صالحی افزود: هم اکنون میانگین مستمر مطالعه در کشور حدود ۱۳ دقیقه است در حالی که میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و مشاهده تلویزیون ۷۲ دقیقه است.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی در شرایط کنونی با تهدیدهای دوچندانی مواجه است، اظهار داشت: این تهدیدها شامل رقبای کتاب مانند اینترنت، تلویزیون و فضای مجازی، سیستم آموزشی و خانواده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور نتوانسته است بین کودک و نوجوان و کتابخوانی آشتی ایجاد کند، گفت: نظام آموزشی به علت حجم بالای کتاب های درسی، فرصت مطالعه آزاد را به کودکان و نوجوانان نمی‌دهد و آنان را از کتابخوانی دور کرده و از کتاب دلزده می‌کند.

صالحی، ادامه داد: والدین هم به علت اینکه خودشان در خانه کتاب نمی خوانند به کتاب خواندن فرزندانشان نیز ارزش قائل نمی‌شوند و اگر فرزندان شان کتاب های درسی را طوطی وار بخوانند فرزند خوبی هستند ولی اگر به کتاب های آزاد روی بیاورند آنان را افرادی تلقی می‌کنند که از راه بدر شده اند.

وی گفت: با وجود این تهدیدها، فرصت هایی برای کتاب و کتابخوانی در کشور وجود دارد و جامعه عاقل تهدیدها را درک کرده و تسلیم آن نمی شود بلکه فرصت ها را به جنگ تهدیدها می اندازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب خوب در ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولید به چاپ های مکرر رسیده است که ۸۰ درصد آن ها تالیفی بوده و از این تعداد ۲۵۰ هزار عنوان در حوزه ادبیات و ۲۰۰ هزار عنوان در حوزه دین و سایر حوزه های علوم عملی و کودک و نوجوان است.

صالحی، افزود: با وجود شرایط بد کاغذ در سال جاری در نیمه نخست امسال بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته با افزایش محدود، نشان از تداوم جریان نشر با وجود مشکلات دارد.

وی گفت: فضای مجازی در زمان کنونی برای کتاب و کتابخوانی یک فرصت است زیرا که در گذشته در معرفی کتاب خوب با محدودیت مواجه بودیم ولی اکنون این فضا فرصتی برای معرفی کتاب فراهم کرده است و از این طریق همچنین می توان بازخوردها و پویش های اجتماعی برای کتابخوانی را پیگیری کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فضای مجازی می تواند ۱۶۹ دقیقه میانگین مصرف اینترنت را مصادره کند و فرصتی را برای انگیزه ها، رویدادها و ابتکارات تازه به منظور ترغیب و تشویق خواندن فراهم می کند.

صالحی با اشاره به اهمیت حرکت سرمایه های اجتماعی به سمت کتاب و کتابخوانی، ادامه داد: تا دهه دوم و سوم خیرین مدرسه ساز در جامعه وجود داشتند ولی اکنون فضای اجتماعی برای سوق یافتن سرمایه به سمت کتاب و کتابخوانی افزایش یافته است.

وی یادآوری کرد: کتاب و کتاب‌خوانی یک فضیلت نیست بلکه ضرورت است و برای اینکه یک جامعه عالم و یک شهروند خوب داشته باشیم تا آگاهی‌های لازم برای زندگی اجتماعی و انسان سالم بودن باشد، به این مقوله‌ها نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب و کتابخوانی نه تنها برای اینکه جامعه ما جامعه عالم باشد تا پیشرفت کند و نه تنها برای اینکه شهروند خوبی برای همزیستی بهتر داشته باشیم بلکه برای سلامت زیست به کتاب خواندن ضروری است.

صالحی ادامه داد: از طریق کتاب به لایه های خودمان پی می بریم و کتاب موجب تخلیه هیجان، تمرکز روح و انسجام ذهن می شود.