1

فیلمی حاصل تداوم کارهای قبلی

اسماعیل صنمی

فیلم «سال دوم دانشکده من» با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی گلشن مشهد اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق و …به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این فیلم که بر اساس فیلمنامه‌ای از پرویز شهبازی نوشته شده‌است از ۹۰۰ نفر تست گرفته شد که در نهایت ۲۲ نفر بازیگر و ۲ چهره جدید به سینما معرفی شدند.

داستان این فیلم به زندگی مهتاب (سها نیاستی) و آوا (فرشته ارسطویی( که دانشجویان سال دوم دانشکده هستند و به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند می‌پردازد.

رسول صدرعاملی کارگردان این فیلم در ارتباط با علت نام‌گذاری و شاخصه اصلی این فیلم گفت: از آن‌جایی که غالبا سال دوم دانشکده، عملا شروع دوران دانشجویی محسوب می‌شود و تازه متوجه علاقه به ادامه و یا انصراف از رشته می‌شویم، نام فیلم انتخاب شده‌است. به عبارتی انتخاب نام این فیلم، از خاطرات خوب و بد سال دوم دانشکده نشات گرفته است. شاخصه اصلی فیلم من این است که به بخشی از مسائل کمتر بیان شده و یا به عبارتی هرگز بیان نشده جوانان بر پرده سینما می‌پردازد.

او ادامه داد: هربار من فیلمی را ساختم، وجه غالب اطرافیان می‌گفتند که فیلم‌های قبلی‌ام بهتر بوده و بعد از مدتی فیلم جایگاه خود را پیدا کرده است. مثلا فیلم «زندگی با چشمان بسته» که در زمان خودش به سوژه آن نقد وارد شد اما حالا جزو فیلم‌های دوست‌داشتنی مردم است. نوع سینمایی که من کار می‌کنم، سینمای خاصی است که برگرفته از تداوم کارهای قبلی‌ام است و جهانی را تعریف می‌کنم که جایی بیان نشده و یا کمتر بیان شده است. در حال حاضر نیز فرمولی که در سلیقه‌سازی مردم دخیل است را قبول ندارم، چراکه سطح سلیقه مردم را تنزل بخشیده است.

او در ارتباط با انتخاب بازیگران جدید در عرصه سینما گفت: ما بازیگر نداریم، هنوز هم همان ترانه علیدوستی، نگار جواهریان و پگاه آهنگرانی که من معرفی کردم، دختران جوان را بازی می‌کنند. وقتی من نیاز به بازیگر 22 ساله دارم نمی‌توانم از دختر 30ساله استفاده کنم. پس باید بازیگر جدید پیدا کنم و نگران این مسئله هم نباشم که برند نیستند. چرا که همین افراد قطعا در آینده صاحب اسم و رسم خوبی خواهند شد.