1

دادستانی در رفع تصرف اراضی ارتفاعات جنوبی و کمربند سبز در کنار شهرداری است

عملیات اجرایی توسعه درختکاری و شبکه آبیاری در عرصه های کمربند سبز جنوبی و آیین افتتاح و بهره برداری از دو مجتمع ساماندهی مشاغل شهری با حضور رییس سازمان محیط زیست، دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی، شهردار و سایر مدیران شهری انجام شد.

به گزارش صبح امروز، در این مراسم فرزاد بهشتی، دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی ضمن اشاره به اقدامات شهرداری مشهد در ایجاد کمربند سبز جنوبی تاکید کرد: با توجه به اینکه قرار بود برخی از این اقدامات توسط سایر دستگاه‏‎ها انجام شود، متاسفانه این اتفاق آن چنان که باید، نیفتاده است و شهرداری و شورای شهر مشهد را در حفظ حقوق بیت‎المال و حفظ اراضی ارتفاعات جنوب و ایجاد کمربند سبز در این منطقه تنها می‎بینیم.

وی با بیان اینکه دادستانی در رفع تصرف اراضی ارتفاعات جنوبی و ایجاد کمربند سبز در کنار شهرداری مشهد است، ادامه داد: انتظار داریم دستگاه‎های دولتی نسبت به وظایف خود از جمله واگذاری اراضی که در این حوزه است اقدام کنند، علاوه بر این راه و شهرسازی نیز در این زمینه انجام وظیفه کند، چون شهرداری به تنهایی نمی‎تواند به این کار بپردازد.

دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی تاکید کرد: دادستانی در هر شکلی از جمله بحث تصرف زمین‎ها که شاید برخی از دستگاه‎ها را هم شامل شود، بر اساس طرح کمربند سبز با قدرت و قوت اقدام خواهد کرد و در بحث کمربند سبز، کنار شهرداری مشهد خواهد بود، با توجه به اینکه شهرداری اقدامات خوبی درعرصه‎های مختلف کمربند جنوبی مشهد انجام داده است. امیدواریم شاهد فضای سبز پایداری در این منطقه باشیم.

  تقدیر از شهرداری مشهد در خصوص انجام فعالیت های زیست محیطی

در ادامه عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست ضمن قدردانی از خدمات مدیریت شهری مشهد، بیان کرد: نهایت سپاسگزاری را از مدیریت شهری مشهد دارم که این چنین تلاش می کند و برای حفظ محیط زیست این کلانشهر می کوشد.

وی بر ضرورت حفظ محیط زیست شهرها برای نسل های آینده تاکید کرد و گفت: با وجود حضور میلیونی زائران امام هشتم(ع)، حفظ محیط زیست و نظافت و تمیزی مشهد زبانزد است، و مردم باید بدانند محیط زیست متعلق به همگان است که باید برای دیگر نسل ها نیز حفظ شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه مدیریت شهری مشهد با اقدامات خود حقوق شهروندی را رعایت کرده و این مایه خوشبختی است، اظهار کرد: متاسفانه آلودگی هوا موضوعی است که با وجود رسیدگی به مردم و مشکلاتشان، حلقه گمشده ای در کشورمان به شمار می رود.

کلانتری خاطرنشان کرد: خواص جامعه حقوق عامه را از بین برده اند و تنفس سالم، هوای سالم، آب سالم و غیره بخشی از حقوق شهروندی است، و باید در بالابردن فرهنگ زیست محیطی مردم و زواری که به این کلانشهر می آیند، اقدام شود.

وی ضمن اشاره به احداث مجتمع های ساماندهی مشاغل شهری بیان کرد: البته خوب است در مطالعات مکان یابی دقت بیشتری شود تا مورد استقبال مردم نیز قرار گیرد. احداث چنین واحدهایی در فرمت کوچک تر در سطح شهر نیز باید مورد توجه باشد تا موفقیت احداث این مجتمع ها تضمین شود.

  19هزارهکتار ارتفاعات جنوب مشهد به مرور به فضای سبز تبدیل خواهد شد

هم چنین محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز دراین باره گفت: 19 هزار هکتار ارتفاعات جنوب مشهد به مرور به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه کمربند سبز جنوبی مشهد را چه با حضور چه بدون حضور دیگر ارگان ها، چه با همیاری، چه بدون همیاری آنها به یاری خدا انجام خواهیم داد.

کلائی با بیان اینکه 900 هکتار از این اراضی را برای امسال هدف گذاری کرده ایم، اظهارکرد: در این رابطه هیچ محدودیت بودجه ای نداریم و به هر میزان که اراضی در ارتفاعات جنوبی رفع تصرف و در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد اقدام به درختکاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در این میان تنها مشکل محدودیت آب است که این مشکل نیز با اتصال به شبکه جداسازی آب شرب از آب خام و تصفیه پسآب برطرف خواهد شد. همچنین تصفیه خانه‎های فاضلاب و شبکه جداسازی آب شرب از آب خام که منبع پایداری برای آبیاری فضای سبز کمربند جنوبی است و درختکاری در این منطقه به سرعت پیگیری و اجرا خواهد شد و همانطورکه وعده داده شده است در 6 ماه دوم سال ۹۸ یک تحول جدی در این زمینه صورت خواهد پذیرفت.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه از دادستانی برای ورود و همراهی شان تشکر می کنم، افزود: اگر همراهی دادستانی نبود شاید بخش زیادی از اراضی را از دست می دادیم، این کار بزرگترین هدیه به مردم مشهد و آینده شهر خواهد بود.

نگاه اقتصادی نداریم، در حفظ محیط زیست کوتاه نمی آئیم

وی با بیان اینکه نگاه اقتصادی به پروژه های زیست محیطی مشهد نداریم، گفت: ذره ای در موضوع حفظ محیط زیست شهر کوتاه نمی آییم.

کلائی اظهار کرد: به هیچ پروژه محیط زیستی نگاه اقتصادی نداریم و عدد و رقم در آن مطرح نیست. اگر میلیاردها تومان بدهند تا فضایی را از شهر مشهد برای آینده بگیریم، قطعاً مقاومت می کنیم و یا بر عکس اگر لازم باشد میلیاردها تومان باید بدهیم تا زیست پذیری شهر مشهد، فضای سبز، طبیعت و هوای شهر را حفظ کنیم، قطعاً همراهی می کنیم، چرا که مسئله محیط زیست موضوعی نیست که با مسائل و توجیهات اقتصادی آن را بررسی کرد.

زیست مشهد غیر قابل معامله است

وی زیست پذیری شهر مشهد را مهم ترین هدف خواند، و افزود: حفظ محیط زیست مشهد موضوعی غیر قابل معامله است. همه باید این مهم را بدانند که بزرگ ترین داشته ما شهر مشهد با اقتصاد قوی و زیارت حول محور امام رضا (ع) بوده که زیست پذیر است.

شهردار مشهد خاطر نشان کرد: اگر اتفاقاتی چون ریزگردها، آلودگی هوا و آب و غیره به وجود بیاید، اختصاص میلیاردها تومان نیز جبران کننده آن نیست، پس ذره ای در این موضوع کوتاه نمی آییم.

کاشت 1.5میلیون اصله درخت در کمربند جنوبی

هم چنین مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به کمربند سبز جنوب مشهد گفت: بنا است در این منطقه 1.5 میلیون اصله درخت کاشته خواهد شد.

وی افزود: عملیات اجرایی کمربند سبز از سال ۷۴ با مشارکت دولت و محیط زیست آغاز شد و تا سال ۸۴، حدود۴۹۰ هکتار دراین منطقه درختکاری انجام شد.

وی اضافه کرد: این مدت بیش از ۳هزار هکتار درختکاری انجام و ۲۷۷۰ هکتار کمربند سبز درارتفاعات جنوبی با حدود 1.5 میلیون اصله درخت ایجاد شده است.

یعقوبی اظهار کرد: امسال ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار توسعه کمربند سبز را خواهیم داشت، قرارداد آن با ۱۹ میلیارد اعتبار منعقد شده و امیدوارم تا اوایل نیمه سال آینده به بهره‎برداری می رسد.

 ساماندهی 1400 واحد مشاغل آلاینده و مزاحم طی سال های گذشته

وی همچنین از ساماندهی 1400 واحد مشاغل آلاینده و مزاحم طی سال های گذشته خبر داد و گفت: تا کنون 10 مجموعه صنفی شامل خدمات خودرویی سبک، سنگین و سنگ فروشان با ظرفیت 1400 واحد ساماندهی شده اند.

گفتنی است با حضور معاون رئیس جمهور، و جمعی از مدیران شهری، مجتمع های خدمات خودرویی سامان خودرو اوج و خدمات خودرویی و صنعتی فجر به ترتیب در خیابان های کشاورز و طرحچی افتتاح شد.
بر اساس این گزارش، 600 واحد مزاحم و آلاینده در حوزه خدمات خودرویی شامل خدمات خودرویی سبک، پروفیل کاران و جوشکاران در این 2 مجتمع ساماندهی شده اند. برای احداث این 2 پروژه بالغ بر 36 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.