1

تحقق 168 درصدی منابع شهرداری مشهد در سال گذشته

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: تحقق منابع شهرداری در سال ۹۵، ۶۵ درصد بوده است که ما در سال ۹۷، این رقم را به ۱۶۸ درصد رسانده‌ایم که برای اولین‌بار در تاریخ شهرداری رخ داده است.

به گزارش ایسنا، رضا خواجه نائینی در پنجمین نشست شفافیت پاسخگویی که به وسیله واحد سازمانی جوانان مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نگاه شورا همواره به دورشدن از پروژه‌های عمرانی و نزدیک‌شدن به بخش‌های دیگر مانند تفریحی، غیرتجاری و غیرساختمانی است.

وی افزود: مدیریت شهری در مشهد بعد از یک دهه به دست اصلاح‌طلبان افتاده است و طبیعتاً توقعات و انتظارات از این افراد بسیار بالاست. ما گذشته‌ای را تحویل گرفته‌ایم و به مردم قول‌هایی را داده بودیم که الان حدوداً دو سال گذشته و بهترین موقع است تا بخشی از عملکرد را ارائه دهیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: در مهر 96 به صورت رسمی و جدی مدیریت شهری را تحویل گرفتیم. در این زمان مشهد در وضعیتی بود که تقریباً هر روز ما اعتصابات پیمانکاران را به دلیل معوق‌بودن طلبشان از شهرداری در عرصه شهدا را داشته‌ایم. حقوق پرسنل از محل سپرده‌های مردم تأمین می‌شد. طبیعتاً هرکسی که به شهرداری مراجعه کند برای دریافت پروانه، قبل از اینکه کمیته‌های فنی بررسی کنند که آیا این درخواست قابل اجابت است یا نه، شهرداری از افراد یک مبلغی را علی‌الحساب می‌گیرد و این مبلغ سپرده می‌شود و اگر جواب بررسی منفی بود، پول به فرد برگردانده می‌شود.

خواجه‌نائینی تشریح کرد: ماهی 100 میلیارد تومن هزینه جاری شهرداری بود که الان این مبلغ به 130میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ جدای از هزینه‌های عمرانی شهر است و اگر هزینه‌های عمرانی را به جاری اضافه کنیم، این مبلغ حدوداً سه برابر می‌شود. ما باید ماهی حداقل 130میلیارد درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما این وظیفه را دریافتیم حدود هزار میلیارد بدهکار بودیم. از پول‌های علی‌الحساب به اندازه یک ماه حقوق برداشته شده بود که در عین حال این امکان وجود داشت که به درخواست مردم جواب منفی داده شود. طرف دیگر قضیه بدهی‌های بانکی بود. طبعیتاً اولین کاری که در حوزه فعالیت اقتصادی معمولاً می‌کنند، اقدام به دریافت وام است تا هزینه‌های اولیه را تامین کنند. و اولین شرط دریافت وام این است که شما جزو «لیست سیاه» بانک مرکزی نباشید که ما در زمان اقدام برای دریافت وام متوجه شدیم 5 ماه است در «لیست سیاه» بانک مرکزی هستیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد اظهار کرد: به سراغ بانک مرکزی رفتیم تا اوراق مشارکت منتشر کنیم که باز هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو شدیم. بدهی‌های معوق زیادی داشتیم، البته صرفاً بدهی‌داشتن مشکل نیست؛ به‌خصوص اگر بدهی صرف پروژه‌های عمرانی شود، ولی اینکه ما بدهی معوق داشته باشیم، حدوداً به مدت دو سال، این نشان‌دهنده بدحسابی است. و طبیعتاً هیچ نهاد مالی رغبتی به تامین هزینه‌های این نهاد نخواهد داشت.

وی شرح داد: در آن زمان حدوداً ۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌ایم و صدمیلیارد هم پول حقوق کارکنان را از سپرده‌های علی‌الحساب برداشته بودیم. اعتصاب‌های شرکت‌های خصوصی، راننده‌های اتوبوس، فضای سبز و پارک‌بانان هر روز وجود داشت. در بحث اقتصادی هم تقریباً در مدت 6 سال دوره آقای پژمان، 92 تا 96، 20 قرارداد پروژه عمرانی بسته شده بود که در آن چهارسال بعد تقریباً تمام این قراردادها به مشکل برخورده بود و کلاً دو قرارداد بسته شده بود که یکی از آن‌ها آقای ثابت بود که دیگر در مشهد نبود.

خواجه‌نائینی گفت: یک فضای پر از رخوت و ناامیدی در بدنه شهرداری حاکم بود. تقریباً تمام افرادی که من با آن‌ها مشورت کرده بودم، توصیه به عدم حضور در زمینه اقتصادی شهرداری کردند. ما پروژه عمرانی بزرگی در این سال‌ها نداشته‌ایم و تنها پروژه بزرگ دوربرگردان‌های آزادی بود.