1

امنیت کشور در گرو امنیت مرزها 

مرزبانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های انتظامی بوده که اگرچه نقش مهمی در امنیت کشور ایفا کرده اما بسیار مغفول واقع شده است.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی در سومین روز از هفته ناجا در دفتر روزنامه صبح امروز که به عنوان ستاد رسانه‌ای هفته ناجا منتخب شده حضور یافتند.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی گفت: آخرین قلعه حفاظتی در هر کشور، مرزهای آن محسوب شده و از این رو حائز اهمیت است چرا که امنیت مرزها موثر در امنیت سایر نقاط کشور است.

به گزارش روزنامه “صبح امروز” سردار ماشالله جان‌نثار ضمن تشکر از اقدام ویژه این رسانه برای به تصویرکشیدن شرایط مرزو مرزبانی افزود: مرزهای امن ضامن امنیت شهرها است.

تجهیز مرزها به سیستم الکترونیکی

وی تصریح کرد: با توجه به کمک دولت و حمایت نظام حاکمیت در چند سال اخیر امنیت نسبی خوبی را در سراسر مرزها حاکم شده و موفق به تجهیز مرزها به سیستم الکترونیکی و اُپتیک شده که این اقدام درراستای حفاظت از مرزها بی سابقه بوده و برای اولین بار در مرزهای این استان در حال اجرا است.

مرزبانی نیازمند نگاه ویژه مسئولین

سردار جان‌نثار اظهار کرد:اجرای حفاظت الکترونیکی از مرزها طی یک‌سال گذشته اجرایی شده که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نیز داشته اما برای بهترپیش رفتن روند کار نیازمند حضور و حمایت مسئولین استانی و کشوری و تخصیص بودجه به این حوزه و عنایت ویژه نمایندگان مجلس هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به گستردگی مرزهای خراسان که مسافتی حدود ۸۳۵ کیلومتر بوده  امید است به زودی موفق به تجهیز کامل مرزها به سیستم حفاظت الکترونیک شده و به صورت اُپتیک از مرزها حراست و حفاظت کنیم.

نیاز حداقلی به نیروی انسانی

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی ابراز کرد: با الکترونیکی شدن حفاظت از مرزها نیاز به نیروی انسانی به حداقل رسیده اما باید در جهت ارتقای بهره‌وری این نیروهای سخت‌کوش و جدیت و عشق تمام در مرزها مشغول انجام وظیفه تلاش کنیم.

وی گفت: همان‌طور که گفته شد با توجه به گستردگی مرزها قسمتی از آن توسط انسداد فیزیکی’سیم خاردار و خاک‌ریز’ حفاطت شده هرچند از لحاظ امنیت قوی بوده اما الکترونیکی شدن کل مرزهای این استان در حال اجرا بوده که با جدیت دنبال می‌شود.

بهبود شرایط خدمت در مرزبانی

سردار جان‌نثار تبیین کرد: در گذشته پسری که برای انجام خدمت به بخش‌های مرزی اعزام شده باید شرایط سختی را متحمل میشد هر چند خدمت در مرز با مزیت‌هایی هم‌چون کسری خدمت و مرخصی‌های بیشتر همراه بوده اما باز هم کافی نبوده اما اکنون شرتیط خدمت در مرزبانی خوب و در سطح متوسط جامعه است.

وی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان مدعی شد که امکانات کلانتری‌ها و پادگان‌های مرزی به مانند سطوح بالاشهر بوده اما در سطح متوسط هست و بر خلاف تصور عامه مردم دیگر سربازان مجبور به تحمل شرایط سخت و خطرناک نیستند.

مزیت خدمت در مرزبانی

سردار جان‌نثار در پاسخ به پرسش مسئول این رسانه پیرامون این موضوع که مرزها تا چه حد بر عهده سرباز یا کادر پرسنلی مرزبان بوده توضیح داد: تفکیک این موضوع کاری درست و حرفه‌ای نبوده اما حفاظت از مرزها به طور مشترک بر عهده سربازان و کادر پرسنلی این حوزه بوده اگر چه نسبت کادر مرزبانی به سربازان نظام وظیفه در این استان فزونی دارد.

وی اشاره کرد: شرایط خدمت سرباز نظام وظیفه‌ای که در مرزبانی مشغول خدمت بوده نسبت به دیگر ارگان‌ها سخت تر بوده اما این‌که سربازان فاقد هرگونه امکانات رفاهی بوده تصوری قدیمی و سوخته و امروزه برای سربازان امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

سردار جان نثار در خصوص ارتقای امنیت سربازان مرزبان تشریح کرد: امروزه شرایط بسیار بهتری برای حفاظت از مرزبانان داشته و این افراد مجهز به جلیقه ضدگلوله بوده اما ما نیز به دنبال ارتقای هرچه بیشتر امنیت مرزبانان هستیم.

جنگ‌مرزبانان با گروه‌های معاند و تکفیری

وی اظهار کرد: اگرچه بیش از ۴۰ سال از جنگ نظامی ایران با همسایه خود گذشته اما ما در مرزها هم‌چنان در حال جنگ با گروه‌های تکفیری که در همسایگی ما بوده جهت امن‌سازی کشور هستیم و نیز مانع ورود وخروج هر نوع قاچاقی با کشورهای نا امن همسایه می‌شویم.

یکی دیگر از مصیبت‌هایی که اگر مرزبانی ضعیف عمل کرده و یا کنترل حوبی نداشته باشد گریبان‌گیر مردم کشور و به ویژه خراسانی‌ها شده ورود قاچاق مواد مخدر است چرا که این مواد از کشور افغانستان به صورت قاچاق وارد کشور شده و طبق آمار در ۶ماهه اول سال جاری حدود ۱۲۰ کیلو مواد صنعتی شیشه کشف و ضبط شده و از ورود آن به صورت ترانزیت به کشور جلوگیری شده است.

مرزبانان ضامن سرمایه گذاری امن در این بخش

وی یکی دیگر از آسیب‌های قاچاق برای کشور را ضربه به افتصاد استان برشمرد و خاطر نشان کرد: امروزه ما به همت مرزبانان شرایط بسیار خوبی برای اقتصاد در مرزها فراهم کرده و سرمایه‌گذاران بدانند با سرمایه در این حوزه به زودی سود قابل توجهی به آن‌ها برگشت داده می‌شود.