1

افزایش قیمت نان به بهانه ساماندهی

آخوندشریف

عدم برنامه‎ریزی صحیح و ارائه راهبرد جدی در حوزه کلان اقتصادی نه‌تنها صنایع بزرگ کشور، بلکه در کوچک‌ترین و جزئی‎ترین نیاز مردم رخنه کرده است تا حدی که نان به‌عنوان اصلی‎ترین غذای مردم بعد از 5 سال سردرگمی در ورطه تصمیم‏گیری قرارگرفته و ابهامات زیادی را به همراه داشته است.

اگرچه قیمت‎های اعلامی از سوی نهادهای دولتی که تاکنون تنها در تهران اعلام‌شده است، سروصداهای فراوانی را ایجاد کرده، اما ورود دستگاه‎های حاکمیتی و تعیین نرخ مصوب برای اصلی‎ترین غذای مردم کاری بود که باید پیش‌ازاین انجام می‎شد.

با پیگیری خبرنگار صبح امروز مشخص شد قیمت‎های جدید نان برای شهروندان مشهدی مشخص‌شده است و در آینده‎ای نزدیک این مصوبات به اتحادیه  ابلاغ خواهد شد، به همین منظور  با محمود بنا نژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد ابعاد بیشتری از این موضوع را بررسی کردیم.

نان مشهدی‌ها اتکت‌دار می شود

بنا نژاد اعلام کرد: ابلاغیه جدیدی برای تغییر قیمت نان به دست اتاق اصناف تهران رسیده ، در مشهد هم جلسات کارشناسی بر روی قیمت نان انجام‌شده است و تا هفته آینده اجرایی خواهد شد .

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به قیمت‌های نانوایی‌های آزاد پز افزود: در سنوات گذشته تاکنون قیمت نان در  نانوایی‌های آزاد پز در دست واحد صنفی مربوطه بوده است اما اکنون با این مصوبه قیمت نهایی مشخص شده است و به معظل تفاوت قیمت‌ها که به‌وفور دیده می‌شد با این راهکار از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: هم‌زمان با ابلاغ قیمت‌ها درصدد هستیم که رویکرد کنترلی مجموعه‌های زی ربط به‌طور دقیق بر روی قیمت‌ها، وزن و کیفیت نان معطوف شود تا مردم متضرر نشوند.

بنانژاد با اشاره به تخصیص بیست‌درصدی قیمت نان یارانه‌ای  در سال 97  خاطرنشان کرد: نانوایی‌های یارانه‌ای پز هم در این سال‌ها از این افزایش قیمت هرچند جزئی بی‌نصیب نبوده‌اند. به‌عنوان‌مثال در سال گذشته ده درصد روی قیمت‌ها افزایش و ده درصد روی وزن نان کاهش داشتیم که نهایتاً 20 درصد نان یارانه‌ای در سال گذشته افزاش قیمت داشت، اما چون چند سال متوالی افزایش قیمت نداشتیم مسلماً نمی‌تواند صد در صد هزینه‌ها را پوشش دهد اما بخش زیادی از هزینه‌ها را به‌خصوص برای نانوایی‌های یارانه ای می‌تواند تأمین کند.

وی اذعان داشت: راهکار بهتر جایگزین افزایش قیمت‌ها، تخصیص یارانه به گندم است که در این صورت فشار زیادی به دولت تحمیل می‌شود و تقریباً شدنی نیست.

کلاف سردرگم قیمت نان در دست کیست

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان حسین ابراهیمی از تغییرات قیمت نان در تهران خبر داد و گفت:‌ قیمت رسمی نان در تهران اعلام‌شده است، در بخش نانوایی‌های یارانه پز، بربری با آرد ۸۳۰ تومانی به قیمت یک هزار تومان، سنگک با آرد ۸۱۵تومانی، یک هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون با آرد ۸۲۰تومانی، ۵۵۰ تومان و لواش با آرد ۸۲۰تومانی به نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی قیمت‌های جدید را برای نانوایی‌های آزاد پز نیز باقیمت گندم ۹۰۰تومانی اعلام و تشریح کرد:‌ قیمت بربری در این نانوایی‌ها با آرد یک هزار و ۲۳۰ تومانی به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک با آرد یک هزار و ۱۷۰ تومانی به نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به قیمت ۸۵۰ تومان و لواش با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به نرخ ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.

ابراهیمی در خصوص تخلفات صورت گرفته و سلیقه‌ای عمل کردن برخی نانوایی‌های آزاد پز ابراز کرد: تا قبل از اعلام شدن قیمت مصوب ما شاهد این بودیم که نان سنگک از 2000 تومان تا 5000 تومان هم عرضه شده است اما با این نرخ نامه جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خصوص افزایش قیمت نان در سال 97 بیان کرد: در سال 97 قرار شد افزایش قیمتی صورت بگیرد که سروصدایی را به همراه داشت اما ازنظر قانونی از سال 93 افزایش قیمت را نداشتیم. ما در این چند سال شاهد تورم قیمت‌ها هستیم و بالطبع قیمت کارگر و آب و برق و گاز هم گران شده است ولی قیمت رسمی نان افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: با ارائه چنین راهکاری و اعلام قیمت رسمی نان باوجود افزاش قیمت‌ها تکلیف مردم مشخص است و قیمت ها تصویب خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به صحبت‌های دکتر کلانی دبیر تنظیم بازار که اذعان داشته قیمت‌ها افزایشی نداشته است، بیان کرد: محمدرضا کلامی معتقد است، نرخ نان گران نشده است! و اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام‌شده در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و امکان نظارت بیشتر است. اما طبق بررسی‌های ما نان گران شده، به‌عنوان‌مثال نان سنگک 1200 تومانی به قیمت 1500 تومان هم عرضه می‌شود. از طرفی ستاد تنظیم بازار می‌گوید: نرخ‌های موجود در بخشنامه نه‌تنها افزایش قیمت در بر نداشته، بلکه تثبیت و در برخی موارد کاهش قیمت‌های موجود در بازار را به‌همراه داشته است و به این ترتیب با وجود نرخ‌های جدید هیچ جایی برای تخطی و تخلف و ارائه نان با قیمت کیفی باقی نمانده است، اما در بازار مردم ناراضی هستند و می‌گویند نان به هر قیمتی عرضه می‌شود و گران شده است.

وی از سردرگمی قیمت نان خبر داد و افزود: امیدواریم با اجرایی شدن قیمت نان در مشهد به این سردرگمی‌ها در خصوص قوت غالب مردم پایان داده شود و مردم خاطرشان حداقل از شفاف بودم قیمت غذای اصلی  سفره خود جمع باشد.

افزایش قیمت ها جوابگوی هزینه ها نیست

ع.اسدی دارنده یک نانوایی سنگکی می‌گوید: افزایش هزینه‌ها سرسام‌آور است و اعلام نرخ جدید مشکلات نانوایان را حل نمی‌کند، اگر نظارتی بر روی قیمت‌های اعلام‌شده صورت نگیرد این طرح محکوم به شکست خواهد بود.

ر.اکبر زاده دارنده  نانوایی بربری  است و می‌گوید: شایعه به راه افتاده از افزایش قیمت نان زمینه سودجویی را برای برخی از نانوایی‌ها بازکرده است و تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز افزایش قیمتی ابلاغ نشده است و من  هنوز نمی‌دانم که نان را بر اساس نرخ نامه جدید به چه قیمتی عرضه کنم .

این نانوا با ابراز گلایه از عدم افزایش قیمت‌ها متناسب با هزینه‌های تولید گفت واقعاً با این شرایط کار کردن سخت است.

قابل توجه مسئولین

با توجه به صحبت‎ها و تصمیم‎های گرفته‌شده، به نظر می‎رسد، تصویب قیمت‎های جدید نان می‎تواند همانند یک شمشیر دولبه عمل کند به‌طوری‌که چنانچه نظارت کافی بر روند اجرای این طرح اعمال شود تولیدکننده و مصرف‎کننده از آن راضی خواهند بود و اگر این اتفاق به‌درستی صورت نگیرد؛ همچون دیگر طرح‏ها محکوم به شکست و باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

از طرفی نان به‌عنوان غذای اصلی مردم متأسفانه هدف بسیاری از افراد سودجو قرارگرفته است، ماجرای آردهای  آلوده، استفاده از آردهای سفید و بدون سبوس که چند وقتی ست باعث نگرانی مردم و توجه رسانه‌ها شده است، مستقیماً سلامت مردم را هدف قرار داده که شایسته است دولت و دستگاه‎های نظارتی علاوه بر تعیین قیمت، توجه ویژه و خاصی به این موضوع داشته باشند.