1

اجرای دستور مقام معظم رهبری برای توس

علی نژاد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:  انتظارات مقام معظم رهبری برای ساماندهی توس، اکنون با گذشت بیش از  25 سال، در حال انجام است.

به گزارش صبح امروز، دکترعلی اصغر مونسان در بازدید از طرح احیای برج و باروی توس با بیان این مطلب افزود: مقام معظم رهبری دربازدید سال 1375 از مجموعه تاریخی فرهنگی توس، انتظاراتی داشته اند، که به نظر می آید بعد از گذشت بیش از 25 سال انتظارات برآورده نشده است.

او ادامه داد: اکنون با انجام اقداماتی انتظارات مقام معظم رهبری درباره مجموعه توس برآورده می شود.

مونسان با بیان این که اجرای عملیات مرمت برج و بارو کار ارزشمند وسختی است، اظهارکرد: امیدواریم این برج و بارو در محیط 360 هکتاری شهر تاریخی توس اجرا شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآورشد: با فعالیت هایی که قرار شد شهرداری در محدوده توس انجام شود، به نظر می آید که مجموعه توس به قطب قوس گردشگری برای کشور و برای خراسان رضوی تبدیل شود.

مونسان درباره اعتبارات احیای برج و باروی توس گفت: در فاز نخست که برج و بارو به طول 350 متر احیا می شود، 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اختصاص یافته است.

او ادامه داد: این فرآیند را ادامه خواهیم داد تا برج و بارو به صورت کامل  در محیط 360 هکتاری شهر تاریخی توس اجرا شود.

مونسان در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران درباره تاثیر احیای برج و بارو در فرآیند ثبت جهانی توس اظهار کرد: اجرا عملیات مرمت و احیای برج و بارو خیلی می تواند به ثبت جهانی توس کمک کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآورشد: برای ثبت جهانی سالیانه هر کشور یک سهمیه دارد که بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ما نیزدر صف قرار دارند تا براساس نوبت در فهست میراث جهانی به ثبت برسند.

مونسان گفت: ان شاا… با اقداماتی که در توس انجام می شود، امیدواریم بتوانیم پرونده ثبت جهانی توس را آماده کنیم و در اولویت بالاتر، توس هم به ثبت جهانی برسد.

گفتنی است: رهبر معظم انقلاب در ۱۹ تیر ۱۳۷۵ و بعد از بازدید از محوطه  تاریخی توس نوشتند، در بخشی از دست نوشته ایشان آمده است:  دولت موظف است با همت به کار در این بخش بپردازد و آنچه تا کنون شده بسی کمتر از اندازه‌ی بایسته است، به امید دنبال‌گیری و با سپاس از مسئولان و پژوهشگران.

هم چنین عصر پنج شنبه گذشته مونسان به همراه استانداران خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بر مزار حکیم ابوالقاسم فردوسی حاضر شده و به مقام شامخ این شاعر جماسه سرای فارسی زبان ادای احترام کردند.

افتتاح فاز دو و آغاز عملیات اجرایی فاز 3 جلوخان فردوسی

مراسم افتتاح فاز دو و آغاز عملیات اجرایی فاز 3 جلوخان فردوسی ظهر امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

فاز یک جلوخان فردوسی با 3.2 هکتار مساحت و فاز دوی آن با 1.8 هکتار مساحت و هزینه تقریبی 16.5 میلیارد تومان اجرایی شده است، عملیات اجرایی فاز سه این پروژه نیز با مساحت 7 هکتار و اعتبار 8 میلیارد تومان آغاز شد.

فاز 3 پروژه جلوخان فردوسی در مهلت زمانی 130 روز تا پایان بهمن ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

موافقت با تصمیمات شهرداری مشهد در خصوص شهر توس

در این مراسم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید بر اینکه با موضوعاتی که از سوی شهرداری برای شهر توس مطرح شد، موافقیم، گفت: شهرداری مشهد را در خصوص تصمیمات برای شهر توس همراهی خواهیم کرد.

علی اصغر مونسان اظهار کرد: ما در کنار شهرداری مشهد هستیم و اگر نقاط اختلافی هم وجود دارد باید سعی و تلاشمان را انجام دهیم تا آنها را حل کنیم که بتوانیم شهر توس را به مکانی برای گردشگری تبدیل کنیم.

وی در خصوص طرح جامع شهر توس هم ادامه داد: قرار است شهرداری مشهد طرح جامعی در خصوص فعالیت هایی که بنا دارد در شهر توس انجام دهد در قالب 360 هکتار ارائه کند که تاکنون 70 هکتار آن طراحی شده است.

مونسان عنوان کرد: شهرداری مشهد را در خصوص تصمیمات برای شهر توس همراهی خواهیم کرد

 توجه ویژه وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی به موضوع ثبت جهانی شهر توس

در ادامه شهردار مشهد با بیان اینکه به دنبال افزایش جذابیت های شهر توس هستیم، گفت: وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی به موضوع ثبت جهانی شهر توس باید توجه ویژه داشته باشند.

محمدرضا کلائی خاطرنشان کرد: فضای شهر توس بسیار باارزش است و سعی ما هم افزایش جاذبه های گردشگری در آن است، ثبت جهانی توس اگرچه سخت است اما در حال حاضر برای ما به موضوع مهمی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه شعار تیم کشتی استان نیز با همین شعار فعالیت می کند، ادامه داد: کمپین‌های زیادی برای ثبت این اثر تاریخی شکل گرفته و دوندگان بسیاری با این شعار در بولوار شاهنامه دویده اند اما این موضوع نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

کلائی تصریح کرد: انجام فعالیت ها در دو بخش تصمیم گیری و اجرایی مطرح است که در بخش اجرایی ما پای کار هستیم اما در بخش تصمیم گیری نیازمند توجه وزارت کشور و استانداری هستیم.

شهردار مشهد به بوستان باستان شناسی اشاره کرد و گفت: اجرای این بوستان در مقیاس 3 تا 5 هکتار مدنظر است، و با کمک شورای فنی قطعا یک محل آموزشی و جذاب خواهد شد که البته نیاز به موافقت های لازم از سوی میراث فرهنگی است.

وی در خصوص باغ گل سرپوشیده در این مکان هم افزود: مجموعه 10 هکتاری سرپوشیده باغ گل 12 ماهه نیز جزو برنامه های ما است که اگر اجرایی شود قطعا در کشور بسیار خاص و متفاوت خواهد شد.

شهردار مشهد با اشاره به پروژه دروازه رودبار هم عنوان کرد: به دنبال اجرای مسیر به سمت کهن دژ هستیم که در یک برنامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی عملیات اجرایی آن به زودی انجام خواهد شد همچنین بخش هایی از کشف رود باید بازسازی شود.

وی به اجرای زنگ شاهنامه در مدارس از ابتدای مهر هم اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین معتقدیم ساعت بازدید آرامگاه نیز باید تا 12 شب افزایش پیدا کند.

کلائی تاکید کرد: خواسته ما در مدیریت شهری مشهد این است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این موضوعات را بررسی کند و مورد توجه قرار دهد چرا که منافع بسیاری را برای مشهد و کشور به همراه خواهد داشت.

بازپیرایی جلوخان با هزینه ای حدود 160 میلیارد ریال

هم چنین مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت:طرح بازپیرایی  جلو خان آرامگاه فردوسی با مشارکت شهرداری مشهد در عرصه هفت هکتاری طی سال گذشته آغاز شد که تا کنون پنج هکتار آن در قالب دو مرحله و با هزینه ای معادل 160 میلیارد ریال به پایان رسیده است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: امروز مرحله سوم اجرای عملیات ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در عرصه 2 هکتار باقی مانده با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شد و پیش بینی می شود تا پایان اجرای این مرحله در مجموع احداث جلوخان 200 میلیارد ریال هزینه در بر داشته باشد.

وی گفت: زمان پیش بینی شده برای این فاز 130 روز است.

بهره برداری از تاسیسات آرامگاه فردوسی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم چنین طرح نوسازی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد نیز به بهره برداری رسید که این تاسیسات در عرصه ای 5.5 هکتاری با اعتباری معادل 137 میلیارد ریال نصب و اجرا شده است.