1

آلبوم 240 فرصت سرمایه گذاری با حجم  3300 میلیارد تومان

موسوی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۲۴۰ پروژه سرمایه گذاری با پیش بینی نیاز به ۳۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با قابلیت ایجاد ۲۵ هزار شغل در استانهای شرقی کشور شناسایی و در قالب آلبوم به سرمایه گذاران معرفی شد.

به گزارش صبح امروزعلی اصغر مونسان درهمایش سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق کشور که در هتل پارش مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از ابتدای امسال تا کنون چهار میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده اند که نسبت به پارسال که در مجموع 7 میلیون  و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی را در کشور میزبانی کردیم، امسال رشد قابل ملاحضه ای را خواهیم داشت که نشان از امنیت ایران دارد.

او ادامه داد: با وجود اینکه همه مولفه های تهدید کننده  گردشگری را داریم و با  موضوع تنش های ناشی از تحریم ها را مواجه هستیم اما شاهدروند رو به رشد صنعت گردشگری و ورود گردشگران به کشور هستیم .

مونسان گفت: خوشبختانه در حوزه گردشگری داخلی نیز رشد قابل ملاحضه ای را شاهدیم ضمن اینکه تنوع در حوزه های جذب گردشگر اخیرا رشد خوبی را داشته است .

پیگیری تحقق توزیع گردشگری در کشور

وی گفت: تحقق توزیع گردشگری در سراسر کشور از اقداماتی است که به جد پیگیر هستیم و خوشبختانه تا کنون به میزان خوبی محقق شده است.

او تاکید کرد: هر گردشگر خارجی به عنوان نماینده ای برای معرفی ایران محسوب می شود و صنعت گردشگری می تواند چهره واقعی ایران را به جهانیان معرفی کند.

رشد بوم گردی ها از 400 به 1800

مونسان در بخش دیگری با اشاره به رشد اقامتگاه های بومگردی از ۴۰۰ به ۱۸۰۰ واحد در دولت یازدهم تا کنون، گفت: مسیرگدرشگری به عنوان مسیر راحت و پردرآمدی برای کشورها در عرصه جهانی مطرح است و اگر چه این صنعت در رتبه سوم اقتصاد دنیا قرار دارد،رشد روز افزون آن به زودی آن را به رتبه اول اقتصاد جهان ارتقا می دهد.

وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گفت: صنعت گردشگری چالشهای سایر صنایع که کاهش نیروی انسانی با رشد فناوری ها است را ندارد و همچنان یکی از صنایع اشتغالزا با اشتغال پایدار در دنیا محسوب می شود.

او ادامه داد:سرعت اشتغال بالا با نرخ سرمایه گذاری پایین، فراگیری و نرخ مشارکت بالای صنعت گردشگری در رشد اقتصادی،توزیع عادلانه ثروت و درآمد در جامعه،جلوگیری از مهارجرت از روستا به شهر و کمک به مهاجرت معکوس و دربر گیری ابعاد مثبت فرهنگی و اجتماعی از ویژگی های صنعت گردشگری محسوب می شود.

او اظهار کرد: به زودی برند ملی گردشگری کشور رونمایی می شود و سند توسعه گردشگری کشور نیز با توجه به اینکه هم اکنون در حال رسیدگی در هیات دولت است طی هفته های آینده در هیات دولت مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.

او با اشاره به اجرای دو هزار و ۴۵۱ پروژه گردشگری در کشور ، افزود: روز گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اعتیار از صندوق توسعه ملی در جهت حمایت از پروژه های گردشگری برای واگذاری تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد ابلاغ شده است.

مونسان گفت: در شرق کشور ۲۴۰ پروژه سرمایه گذاری با پیش بینی نیاز به ۳۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با قابلیت ایجاد ۲۵ هزار شغل در استانهای شرقی کشور شناسایی و به سرمایه گذاران معرفی می شود.

قوانین دست و پا گیر مانع توسعه گردشگری   

در ادامه  استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه :قوانین دست و پاگیرمهمترین مانع توسعه گردشگری خراسان رضوی است  گفت:  در حوزه اقامتی ظرفیت مناسبی در مشهد داریم وبه دلیل وجود بارگاه منور رضوی، این شهر دارای زائران و گردشگران بسیاری است و میزبان افراد مختلف از سایر استان‌ها و کشورها هستیم، بارگاه امام هشتم (ع) بزرگترین امتیاز ما در گردشگری بوده و زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: شهدای نامدار فرصت بسیار خوبی برای ادیبان نسل جدید ایجاد کردند، همچنین فضاهای گردشگری و تفریحی موجود در خراسان رضوی از دیگر امتیازهای این استان است، شرایط خوبی در زمینه سرمایه گذاری فراهم شده و امید است با همت نمایندگان مجلس قوانین دست و پاگیر اداری موجود از بین برود و رتبه استان در سرمایه‌گذاری ارتقاء یابد.

تعامل خوب فراکسیون گردشگری با وزارت گردشگری

در ادامه سید حمایت میرزاده رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهار داشت: در نخستین سفر فراکسیون گردشگری تعاملات مطلوبی صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مطلوبی توسط اداره کل گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی صورت پذیرفته و این ارگان از ابتدای فعالیت خود بسیار پرکار بوده است، امید است این فعالیت از سوی آنها استمرار داشته باشد و شاهد پیشرفت‌های روزافزون آنها باشیم.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس باید در برخی از حوزه‌ها بازخواستی داشته باشد و به مطالعات مردم رسیدگی کند،گردشگری می‌تواند جایگزینی برای نفت باشد، مجلس وظیفه قانون‌گذاری را دارد، هیچ قانونی در حال حاضر مشکل ساز نشده و نباید لغو شود، بلکه باید تغییراتی در آنها ایجاد شود.

ارائه 130 فرصت سرمایه گذاری با حجم 1600 میلیارد تومان در خراسان رضوی 

هم چنین مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: 130 فرصت سرمایه گذاری با حجم 1600 میلیارد تومان در استان شناسایی شده است.

ابوالفضل مکرمی فر درهمایش سرمایه گذاری گردشگری شرق کشور که در هتل پارس مشهد برگزار شد، با بیان این که آلبوم سرمایه گذاری برای 120 منطقه از استان خراسان رضوی ارائه شده است، افزود: در این فرصت سرمایه گذاری سهم سرمایه گذاری دولت نیز به میزان ۳۵ میلیارد تومان در حوزه  تامین زیرساخت پیش بینی شده است.

او یادآورشد: در20 شهرستان استان زیر ساخت های سرمایه گذاری گردشگری فراهم است و تنها در 8 شهرستان به نسبت نیازمند تامین برخی زیرساخت هاست.

مکرمی فر با اشاره به اینکه این پروژه ها ۱۹ هزار و ۴۸۰ نفر اشتغال ایجاد می کنند، ادامه داد: حساسیت ریسک تک تک این پروژه ها  بررسی و تعریف شده و تضمین سود در کلیه این شمار به سرمایه گذاران ارائه می شود.

او گفت: سرمایه گذاری در این فرصت ها موجب اشتغال پایدار در روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و تحقق مهاجرت معکوس،و فرصت سرمایه گذاری با کمترین میزان معادل ۵۰ میلیون تومان را برای افراد فراهم می کند.

اوبا بیان این که صدور موافقت اصولی برای سرمایه گذاران در طرح هایی که سند زمین اشکالی نداشته باشد، در مدت کوتاه ۴۸ ساعت صادر می شود، گفت: در حال حاضر ۲۶۸ پروژه تاسیسات گردشگری با سرمایه گذاری 7 هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری و با پیشرفت میانگین ۵۰ درصد در استان در حال ساخت است که با فراهم کردن فرصت اشتغال برای ۱۱ هزار و ۷۹۸ نفر تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

همایش سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق کشور با حضور میهمانان داخلی و خارجی و برگزاری پنل تخصصی و با افتتاح سالن مذاکرات ویژه سرمایه گذاران در مشهد برگزار شد.

در پایان این همایش تمبر یادبود همایش سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق کشور و نیز آلبوم فرصت های سرمایه گذاری گردشگری و تالار مذاکرات سرمایه گذاران و پنل تخصصی سرمایه گذاری در6 استان کشور شامل استان های خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی، سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان رونمایی شد.

گفتنی است: در این همایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، استانداران 6 استان شرق کشور، معاونان استانداران و مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها شرق کشور حضور داشنتد.