1

دیگر از مافیا و زدو بند خبری نیست

شهریور و آماده شدن بچه‌ها و خانواده‌ها یکی از اتفاقات شیرین و خاطره انگیز دوران مدرسه بوده که طی سال‌های اخیر اتفاقاتی که نتیجه سیاست‌گذاری‌های انجام شده بوده از شیرینی این خاطره کاسته که تهیه فرم مدارس یکی از آن اتفاقات است.
طی دودهه گذشته وزارت آموزش ‌و پرورش در جهت همسان‌سازی دانش‌آموزان و کاهش نمود فاصله طبقاتی بر آن شد تا پوشاندن لباسی به یک شکل و رنگ بر تن دانش آموزان را اجرایی کند.ابتدای امر در خیلی از مدارس این فرم لباس اجباری نبوده اما با توجه به استقبال والدین و دانش‌آموزان از آن،این طرح به صورت همگانی اجرایی شد.
هر ساله جهت رضایت بیش‌تر دانش‌آموزان از طراحی فرم‌ها این لباس‌ها تغییر شکل و رنگ داده به صورتی که همین تغییر رنگ و مدل به نوعی به یک چالشی مبدل شد و راه را برای ورود مافیا و زد و بندها در این زمینه و طرح نیز باز کرد.
سال گذشته یکی از گلایه‌های خانواده‌ها همین فرم مدارس بود که هزینه سرباری بر دوش بسیاری از خانواده‌ها شد.
نحوه طراحی و انتخاب رنگ فرم مدارس یکی دیگر از چالش‌های این طرح بوده که موجب نارضایتی دانش‌آموزان شده که به گفته یکی از تولیدکنندگان فرم مدارس در یکی از ناحیه‌های شهر مشهد” هر ساله با همفکری مدیران مدارس و اعضای اولیاومربیان طرحی برای فرم مدارس برگزیده میشد.”
اما عدم اجبار در فرم مدارس و تغییر هرساله آن اتفاق میمون و مبارکی بوده که امساله با کمک متولیان و مجریان این طرح به وقوع پیوسته اگرچه زمانی که پای صحبت دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نشسته هنوز از نقص‌هایی در این طرح سخن گفته و از گرانی و دیگر چالش‌ها می‌گویند.
در همین راستا و با توجه به آغاز ماه مهر و شروع سال تحصیلی به سراغ رییس سازمان دانش‌آموزی استان خراسان که امسال متولی این طرح هستند رفته تا از زوایای پنهان اجرای این طرح آگاه شویم.
اجبار یا عدم اجبار استفاده از فرم مدارس
رییس سازمان دانش‌آموزی استان خراسان رضوی از عدم اجبار لباس فرم مدارس برای خانواده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: به جهت جلوگیری از فخرفروشی دانش‌آموزان توانمند و آسیبی که به دانش‌آموزان مستمند و کم‌برخوردار وارد شده، آموزش پرورش با در نظر گرفتن آزادی کامل اولیا در این طرح،آن را اجرایی می‌کند.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” علی‌محمد یونسی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون چالش‌ها و شائبه‌های موجود اجرای طرح فرم مدارس می‌افزاید: هیچ اجباری در تهیه فرم لباس مدارس نبوده اما در جهت جلوگیری از فخر فروشی، لباسی هم‌رنگ و متحدالشکل برای مدارس تبیین شده که امسال وزارت آموزش‌و پرورش سازمان دانش‌آموزی را مجری این طرح قرار داده است.
سازمان دانش‌اموزی متولی اجرای طرح فرم مدارس
وی تصریح می‌کند: با ابلاغ این دستور در تاریخ ۲۸ فروردین ماه سال جاری،این سازمان مرکز بلافاصله بخش‌نامه‌ای را تهیه و به ۳۲استان کشوری ارسال کرد که سازمان دانش‌آموزی در استان خراسان با تشکیل فوری کارگروهی تصمیمات جدیدی را اتخاد کردند.
نحوه انتخاب تولیدکنندگان
یونسی ادامه می‌دهد: طی فراخوانی از سمت سازمان صنعت و معدن و تجارت به تمامی تولید‌کنندگان پوشاک ۱۳۸ تولید کننده مراجعه کرده و آمادگی خود برای تهیه فرم مدارس را اعلام کردند.
متولی اجرای همسان‌سازی لباس مدارس اظهار می‌کند: در نتیجه سازمان صنعت و معدن و تجارت پس از بررسی کیفیت کار و قیمت این تولیدکنندگان ۱۱۴ تولیدکننده را به سازمان ما به صورت مکتوب برای انعقاد قرار داد بین مدارس و نواحی مختلف معرفی کردند.
وی بیان می‌کند: سازمان دانش آموزی در انتخاب تولیدکنندگان هیچ نقشی نداشته و این انتخاب با اداره کل صنعت و معدن و تجارت بوده و این افراد با مراجعه امسال نیز این آزادی عمل برای تولیدکنندگان وجود داشته که خودشون دو تا سه ناحیه را برای اجرای طرح انتخاب کنند.
نحوه قیمت‌گذاری
یونسی می‌گوید: تولید کنندگان پس از انتخاب ناحیه چند طرحی را که برای اجرای فرم مدادس سال تحصیلی جاری در نظر گرفته در نمایشگاه قیمت‌گذاری سازمان دانش آموزی که توسط کارگروهی متشکل از نماینده اتحادیه تولیدکنندگان،نماینده صنعت و معدن و تجارت، نماینده آموزش و پرورش و نماینده سازمان دانش‌آموزی و هنرستان‌‌های متخصص مد و لباس بوده قیمت لباس فرم را مشخص کردند.
امکان تکرار فرم سال‌های گدشته به درخواست مدیران
رییس سازمان دانش‌آموزی استان عنوان می‌کند: پس از قیمت‌گذاری،لباس‌ها به ناحیه‌ای که تولیدکننده درخواست اجرای طرح در آن را داشته ارسال شده و این لباس در نمایشگاه دومی که ناحیه مجدد تشکیل داده در معرض و منظر مدیر و منتخب انجمن اولیا و مربیان گذاشته شده و مدیر و معاون طرح مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و پس از آن کد مورد نظر را به آموزش و پرورش اطلاع می‌دهد.
وی تبیین می‌کند: پس از انتخاب طرح توسطمدارس تولیدکننده موظف است در جوار کارشناس حقوقی ناحیه با مدیر مدرسه متقاضی قرار داد منعقد می‌کند.
یونسی یادآور می‌شود: مدیران مدارسی که برای رفاه حال دانش‌آموزان و خانواده‌ها متقاضی تکرار فرم سال گذشته شده و این طرح در نمایشگاه نیز موجود نبود با نگارش نامه‌ای به ناحیه متقاضی شده که فرم سال گذشته توسط همان تولید کننده که اکنون در ناحیه دیگری مجری است انجام دهد.
بهره همگانی از اجرای طرح
وی به پرسش خبرنگار رسانه پیرامون انجام مزایده به جای فراخوان این‌گونه پاسخ می‌دهد: سازمان صنعت و معدن تجارت در جهت استفاده همه اقشار تولیدکننده از این سفره‌ای که پهن شده فراخوان داده تا به این صورت حتی خانمی که سرپرست خانوار بوده بتواند از این طرح مستفیض شود.
فرم رایگان
یونسی در خصوص والدین ورودی‌های جدید که امکان پرداخت هزینه فرم مدارس را ندارند بیان می‌کند: هرجا ولی دانش‌آموز با مراجعه به مدیر مدارس اعلام کرده که توان پرداخت هزینه را نداشته بلافاصله مدیر مدرسه با سازمان دانش‌آموزی ناحیه ارتباط برقرار کرده و این سازمان مشکل را حل می‌کند.
در ادامه به سراغ تولیدکنندگان فرم مدارس رفته تا به شبهه‌های موجود در این زمینه پاسخ بدهیم.
وجود زدو بند بین مدیران مدارس و تولیدکنندگان
یکی از تولیدکنندگان مناطق کم برخوردار در خصوص طراحی فرم مدارس می‌گوید: انتخاب طرح فرم مدارس با همفکری مدیران و معاونین مدارس و انجمن اولیا انجام شده که البته امسال تغییراتی در این زمینه انجام شده و نمایشگاهی برای ارائه طرح‌ها برگزار شد.
هزینه اضافی
وی در خصوص قیمت گذاری فرم مدارس توضیح می‌دهد: امسال قیمت هر مانتو شلوار دخترانه ۸۵ هزار تومان بوده و با اضافه کردن ۱۵ هزار تومان مقنعه‌ای نیز ارایه می‌دهند و یاداور می‌شود که البته برای سایزهای خیلی بزرگ مبلغ اصافه دریافت می‌شود.
این تولید کننده در خصوص تاخیر در تهیه فرم مدارس و کمبود پارچه ابراز می‌کند: نوع پارچه مصرفی مدارس را تنها ۴ عامل فروش در مشهد وجود دارد که گاها ممکن موجودی پارچه تمام شده و روی خط تولید باشد و این موضوع کاملا عادی است.
وی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته بین مدیران و تولیدکنندگان گاها زدو بندهایی ایجاد شده که امسال با تشکیل کارگروه نظارت و نیز ورود سازمان‌های مختلف به این حوزه دیگر این تخلف صورت نمی‌گیرد.
وی گلایه می‌کند: سود ما از هر فرم مدرسه تنها ۱۵ هزار تومان بوده که از این مبلغ بین ۸تا ۱۰ هزار تومان را باید به اموزش پرورش پرداخت کنیم که این سود تولیدکنندگان را به حداقل رسانده است.