1

مشارکت مردم؛  کلید رفع مشکلات طرح بافت اطراف حرم

علی نژاد

رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس گفت: مسائل باید به شکل مستمر از سوی ساکنان بافت پیرامونی حرم مطهر پیگیری و برای آنها همفکری شود؛ مشکلات و مسائل جز با مشارکت و پشتیبانی مردم برطرف نخواهد شد.

به گزارش صبح امروز احمد نوروزی، در نشست اعضای کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهد با اهالی جوادیه به ارائه برخی مطالب پیرامون طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و اظهارکرد: از ابتدای فعالیت مدیریت «نعمتی» در منطقه ثامن، تحول و حرکت خوبی اتفاق افتاده و براساس برنامه‌ریزی های انجام شده امیدواریم 2 سال پیش رو نیز این حرکت از شتاب بیشتری برخوردار شود.

وی با بیان اینکه براساس تاکیدات کمیته نظارتی از ابتدا سعی کردیم فضای کارگاهی شکل گرفته در سطح منطقه را ساماندهی کنیم چراکه مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده بود، گفت: حضور همیشه مردم در صحنه و مطالبه‌گری آنها شرایط را تغییر خواهد داد و هدف از برگزاری چنین نشست هایی هم شنیدن صحبت های مردم و مطالبه‌گری شهروندان است.

استمرار در پیگیری مشکلات

نوروزی تاکید کرد: مسائل باید به شکل مستمر از سوی ساکنان محله پیگیری و برای آنها همفکری شود؛ مشکلات و مسائل جز با مشارکت و پشتیبانی مردم برطرف نخواهد شد.

وضع موجود را تائید نمی کنیم

وی افزود: وضع موجود را تایید نمی‌کنیم و همه بر این باوریم که باید بهتر شود؛ به منظور پیشبرد اهداف مدنظر باید مکانیزمی طراحی گردد که اولویت کار با خود مردم باشد و تلاش خواهیم کرد با تکیه بر رویکردی تعاملی شرایط بهبود پیدا کند.

رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهد با اشاره به پیش‌بینی استقرار 9 گروه تسهیلگر در هرکدام از محلات منطقه ثامن، گفت: این گروه‌ها با ارائه راهکارهای مناسب برای چگونگی بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

نوروزی گفت: براین اساس و مکانیزم، ارزش افزوده بهتری برای ساکنان ایجاد خواهد شد و از خدمات بهتری نسبت به امروز بهره‌مند می‌شوند.
سرعت پیشرفت اجرای طرح نوسازی را به سالانه 20 درصد افزایش می‌دهیم

هم چنین نایب رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی طی بیش از 20 سال اخیر، سالیانه 2 درصد پیشرفت داشته که در این دوره این عدد را به 20 درصد افزایش می‌دهیم.

سیدمحسن حسینی‌پویا به ارائه برخی مطالب پیرامون طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و اظهارکرد: بیش از دو دهه از آغاز این طرح گذشته ولی به شکل متوسط تنها 2 درصد پیشرفت داشته است.

ابتدای شورای پنجم بافت فضای کارگاهی قفل شده بود

وی در ادامه گفت: در زمانی که شورای پنجم، عهده‌دار مسئولیت شد، با انبوهی از مشکلات در منطقه ثامن مواجه بودیم و این بافت عملا به فضایی کارگاهی قفل شده تبدیل شده بود.

حسینی‌پویا با بیان اینکه مشکلات را شناسایی و درصدد رفع آنها برآمدیم، افزود: در جهت تغییر سیاست شهری که مداخله مستقیم بود، تلاش های بسیاری شد و براساس تاکیدات شورای شهر، تنها بازگشایی خیابان‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها در دستورکار شهرداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات منطقه ثامن به دلیل تخریب هایی است که انجام شده، تصریح کرد: به منظور خروج از این وضعیت باید شرایط منطقه را از حالت کارگاهی خارج کنیم که در همین راستا بواسطه 15 کیلومتر حفاظ، فضای کارگاهی جدا و ایمن‌سازی شد.

نصب 540 پروژکتور طی 2 سال گذشته

حسینی‌پویا درخصوص گلایه برخی از شهروندان از نبود روشنایی مناسب در بعضی معابر، گفت: شهرداری طی 2 سال اخیر بیش از 540 پروژکتور برای افزایش روشنایی نصب کرده درحالی که این کار وظیفه شرکت برق است ولی به منظور آسایش و امنیت مردم شهرداری نسبت به این کار اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه زمین های بلااستفاده سطح منطقه به منظور رفاه حال شهروندان و زائران بارگاه منور رضوی به همت شهرداری تبدیل به پارک شده‌اند، افزود: امیدواریم در این 4 سال، پیشرفت سالانه 2 درصدی طرح نوسازی را به 20 درصد افزایش دهیم؛ بسیار خرسندیم که اعلام کنیم سطح اقدامات انجام شده طی 2 سال اخیر، با 5 سال برابری می‌کند.

حسینی‌پویا درخصوص تغییر نام برخی از محلات نیز گفت: با این اقدام مخالف هستیم و از حفظ اسامی قدیمی که هویت شهر هستند، استقبال می‌کنیم.