1

حذف موقتی سقف اعتباری رسیدگی به اسناد پزشکی

بدهی بیمه‌ها به موسسات طرف قرار داد خود معضل همیشگی سازمان‌های بیمه و دانشگاه بوده که مشکلات و چالش‌هایی را نیز به همراه داشت .

در اوایل مرداد ماه سال جاری دکتر نمکی وزیر بهداشت در سفر خود به مشهد از حذف سقف اعتباری رسیدگی به اسناد پزشکی بیمه‌ها و دانشگاه‌ها خبر داد.

این خبر در بین دانشگاه‌ها سرو صدای زیادی ایجاد کرده و سوالات زیادی را در اذهان به جای گذاشت.

برای پاسخ پرسش به این سوال که آیا برداشتن سقف رسیدگی به اسناد پزشکی به معنای برداشتن سقف بودجه بوده و دیگر محدودیتی در این زمینه نداریم با دکتر ابراهیمی پور مدیر اقتصاد درمان و هم‌چنین مدیرکل بیمه سلامت رفته تا ضمن گفت‌وگو پیرامون این موضوع به پاسخ این پرسش و دیگر چالش‌های این ابلاغیه نیز دست‌یابیم.

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حذف سقف اعتباری رسیدگی به اسناد پزشکی در صورتی اتفاق میمون و مبارک است که افزایش بودجه سالیانه را نیز با خود همراه کند.

به گزارش صبح امروز ابراهیمی‌پور در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون سخنان وزیر بهداشت درمشهد درخصوص حذف سقف اعتبارات بیمه‌ای افزود: شرط مبارک بودن این حذف محدودیت اعتباری این است که در بودجه و منابعی که در اختیار بیمه و دانشگاه‌ها قرار می‌دهند تفاوتی ایجاد شود در غیر این صورت سرریز اعتباری این دو ماه به ماه‌های دیگر منتقل می‌شود.

تقسیم بودجه سرریز این ۲ماه در بین ماه‌های دیگر

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اطلاعات دقیق این ابلاغیه در دست سازمان بیمه بوده اما طی مکاتباتی که با ما انجام شده این پذیرش آزاد موقت ۲ماهه در بین دیگر ماه‌ها تقسیم می‌شود.

ابراهیمی پور در جهت برداشت سقف محدودیت منابع ابراز امیدواری کرد و بیان کرد: اگر سقف منابع سالانه افزایش پیدا کند این اتفاق خوشایند و عملی شده در غیر این صورت اتفاق خاصی نیفتاده و تنها با کلمات بازی شده است.

 حذف موقتی سقف اعتبارات بیمه سلامت

مدیر کل بیمه سلامت گفت: سقف اعتبارات بیمه‌ای به طور موقت در ماه‌های مرداد و شهریور برداشته می‌شود.

سید مرتضی وجدان اظهار کرد  : در دوماه پایانی تابستان سقف اعتباری رسیدگی به اسناد پزشکی در جهت  مصرف بهینه منابع توسط دانشگاه‌ها برای به استفاده بهینه از منابع بدون محدودیت،حذف شد.

وی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ وزارت بهداشت حذف محدودیت به طور موقت بوده و دانشگاه‌ها در جهت کاهش مصارف قدم برداشته و اگر دانشگاهی در این زمینه موفق بوده سقف اعتباری آن حذف شده و در مقابل دانشگاه‌هایی که اعتبار بالایی را صرف کنند همچنان سقف و محدودیت اعتباری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وجدان اظهار کرد: برداشتن سقف اعتباری به معنای حذف محدودیت بودجه نبوده بلکه برای بیمه سلامت همان سقف اعتباری بودجه در نظر گرفته شده که این مبلغ با حذف سقف اعتباری رسیدگی به اسناد پزشکی افزایش ندارد.

وی بیان کرد: طبق قانون برنامه بودجه ایجاد تعهد مالی جدید بدون پیش‌بینی منابع مالی کار غیر منطقی بوده و ممنوع است.

فرهنگ درست استعاده از منابع

مدیر کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی ابراز کرد: کلمه سقف تداعی کننده یک‌سری محدودیت‌ها بوده این در حالی است که اعتبارات و بودجه تخصیصی بیمه سلامت بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها بین آن‌ها توزیع می‌شود.

وی توضیح داد: موسسات و ادارات ما باید به سمت استفاده بهینه از منابع حرکت کنند چرا که این منابعی که در اختیار موسسات و سازمان‌ها قرار می‌گیرد منابع کشور و دولت است و هدف از طرح این موضوع استفاده درست از منابع است.

وجدان ادامه داد: خدمات القایی و غیر ضروری و خدمات گران قیمتی که ضرورت نداشته پرهیز کرده و به سمت خدمات ارزان‌تر و با دسترسی راحت تر حرکت کنیم.

وی تبیین کرد: بودجه ما محدود بوده و همه موسسات باید در جهت استفاده درست و بهینه از این منابع باید کمک کنند و این حذف سقف اعتباری به معنای افزایش بودجه نیست.

اجازه دریافت اسناد مازاد بر بودجه به مدت ۲ماه

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: براساس دستور وزیر بهداشت، ادارات کل بیمه سلامت برای ٢ ماه اجازه دریافت اسناد مازاد بر بودجه یک دوازدهم را بدون رعایت سقف در بخش دولتی دارند.

محمد هاشمی تصریح کرد: مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: براساس دستور وزیر بهداشت، ادارات کل بیمه سلامت برای ٢ ماه اجازه دریافت اسناد مازاد بر بودجه یک دوازدهم را بدون رعایت سقف در بخش دولتی دارند.

افزایش کمیت ارائه خدمات با حفظ کیفیت

مدیر روابط عمومی سازمان بیمه سلامت درباره اخبار نقل شده از سوی وزیر بهداشت مبنی بر برداشتن سقف بیمه ها برای ٢ ماه افزود: وزیر محترم بهداشت بر مدیریت منابع و مصارف توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد و دستور داد با حفظ کمیت و کیفیت خدمات مطلوب به بیمه شدگان و ایجاد ساز و کارهای تشویقی برای اجرای برنامه‌های مرتبط از جمله عملیاتی کردن راهنماهای بالینی، در ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری ادارات کل استان‌ها اجازه دریافت اسناد مازاد بر بودجه یک دوازدهم را در بخش دولتی بدون رعایت سقف داشته باشند.در این مدت دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلفند با استفاده از ساز و کارهای علمی نسبت به منطقی سازی هزینه‌ها اقدام کنند.

او بیان کرد: البته پذیرش اسناد مذکور در ۴ ماهه اول سال ۹۸ فقط با رعایت سقف یک دوازدهم انجام می شود.

هاشمی گفت: همچنان رعایت بودجه مصوب برای سال ۹۸ مبتنی بر بند (ت) ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید است.