1

کشتی در توس به سبک میدان تایمز نیویورک

تیم هیأت کشتی استان خراسان رضوی با غلبه بر تیم پاس هیأت کشتی نکاء به عنوان قهرمانی رقابت های لیگ دسته یک کشتی آزاد سال 1398 دست یافت.
دیدار فینال رقابت های لیگ دسته یک کشتی آزاد، عصر جمعه در محوطه باز جلوخان آرامگاه فردوسی در شهر توس برگزار شد و تیم های هیأت کشتی استان خراسان رضوی و پاس هیأت کشتی نکاء مازندران به مصاف هم رفتند و در پایان دو تیم در برد انفرادی 5 بر 5 و در امتیاز مثبت 20 بر 20 برابر شدند. اما با توجه به امتیاز فنی 54 تیم خراسان رضوی برابر امتیاز فنی 46 تیم پاس، تیم هیأت کشتی استان خراسان رضوی قهرمانی این دوره از مسابقات شد.
رقابت در فضای باز
برگزاری فینال دسته یک کشتی در فضای باز آن هم در جوار یک منطقه تاریخی خانواده ها را به تماشای کشتی نشاند.
شاید بارها در سال‌های اخیر دیده باشیم که در کشورهایی همچون آمریکا مسابقات کشتی در فضای باز برگزار می‌شود که مشهورترین آن هم رقابت‌های کشتی میدان تایمز در نیویورک است؛ مکانی که چند باری کشتی‌گیران ایرانی هم روی تشک رفته‌اند.
برای نخستین بار فدراسیون کشتی تصمیم گرفت به میزبانی هیات کشتی خراسان رضوی چنین چالشی را تجربه کند. میزبانی فینال لیگ دسته یک کشتی آزاد در شهر توس یک چالش جدید و جدی برای سازمان لیگ فدراسیون کشتی بود.
برای این کار یک مکان تاریخی و زیبا هم در نظر گرفته شده بود. تشک کشتی در منطقه جلوخان آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی پهن و صندلی‌های زیادی برای تماشاگران مهیا شده بود تا از نزدیک نظاره‌گر این رقابت دیدنی باشند.
تا به حال پیش از این رقابت‌های کشتی رسمی به هیچ وجه در فضای باز برگزار نشده بود و فقط تنها تجربه‌هایی که از زبان پیشکسوتان در این باره می شنویم، مربوط به کشتی های سنتی مثل چوخه یا رقابت‌های قدیمی به سبک پهلوانان بوده است.
در یک روز تعطیل جمعیت نسبتا زیادی هم اعم از مسافران و مردم بومی منطقه در حوالی آرامگاه فردوسی حاضر بودند. وقتی کشتی گیران را دیدند که در حال گرم کردن خود هستند، ناخودآگاه خیلی از خانواده ها به سمت تشک کشتی جذب شدند و با نشستن روی صندلی برای نخستین بار چند ساعتی لذت تماشای کشتی به صورت خانوادگی را تجربه کردند.
نزدیک دنبال شدن دیدار فینال و کشیده شدن کار به کشتی آخر در سنگین وزن هم به جذابیت های اولین تجربه کشتی در فضای باز اضافه کرده بود. در نهایت این خراسان رضوی میزبان بود که در یک رقابت نزدیک و دشوار با وجود تساوی ۵ بر ۵ با پاس نکا توانست جام قهرمانی را در استان خود بالای سر ببرد.
از پیرمرد و پیرزن بگیر تا خردسالان از نزدیک چند ساعتی کنار تشک کشتی نشستند؛ کسانی که شاید خیلی از آن‌ها قبل از این حتی یک بار هم تجربه دیدن کشتی از نزدیک را نداشتند.
هر چه جلوتر می‌رفتیم، به تعداد تماشاگران اضافه می‌شد و برخی از خانواده‌ها هم مجبور بودند به صورت ایستاده و از فاصله‌ای دورتر مسابقات را تماشا کنند.
نه دعوا بود نه درگیری!
شاید مهمترین نکته هم به واسطه حضور زنان، کودکان و خانواده‌ها کنار تشک، بدون حاشیه برگزار شدن فینال دسته یک کشتی آزاد بود. با وجود اینکه تیم ها به برخی از تصمیمات داور هم اعتراض داشتند و رقابت به صورت میلیمتری پیش می‌رفت، اما نه خبری از دعوا و درگیری بود و نه لفظ بدی از زبان کسی شنیده شد.
شاید این تجربه موفق آغاز راهی برای کشتی و حتی رشته های دیگر باشد تا بتوانند در چنین فضایی مسابقات سطح بالاتری را هم برگزار کنند. اماکن تاریخی در تهران و شهرستان‌ها می‌توانند میزبان رویدادهای بزرگ حتی در سطح بین‌المللی باشند و این امکان هم برای مردم وجود داشته باشد تا در کنار خانواده خود به تماشای چنین رقابت های جذابی بنشینند.
حتی فدراسیون کشتی می‌تواند در این راه از پتانسیل ستاره‌هایی همچون حسن یزدانی استفاده کند و مسابقات نمایشی را در سطح بین المللی برگزار کند تا بدین شکل به تعداد مخاطبان خود بیافزاید و به ایجاد شور و نشاط در جامعه نیز کمک کند.
مسابقات لیگ دسته اول کشتی در مشهد باکیفیت بود
رئیس هیئت کشتی استان خراسان رضوی، برگزاری دو دیدار رده‌بندی و فینال لیگ دسته اول را در فضای باز، تجربه موفقی می‌داند.
مسعود ریاضی، در خصوص برگزاری مرحله پایانی لیگ دسته اول کشتی آزاد در مشهد اظهار داشت: مسابقات با کیفیت خوبی برگزار شد. البته در مورد میزبانی ما باید از تیم‌های میهمان سوال کرد، اما فکر می‌کنم این رقابت‌ها در شرایط خوبی به انجام رسید.
وی با اشاره به اینکه یک ماه پیش نیز مسابقات کشتی پهلوانی در فضای باز برگزار شده بود، برگزاری رقابت‌های کشتی آزاد را در جایی غیر از سالن کشتی، تجربه‌ای جدید دانست و خاطرنشان کرد: مسابقات پهلوانی بدون وزن بود، اما ما تجربه برگزاری کشتی آزاد در فضای باز را پیش از این نداشتیم و این اولین تجربه ما در مشهد بود. رقابت‌های نیمه‌نهایی صبح روز جمعه در خانه کشتی مشهد برگزار شد و فینال و رده‌بندی نیز در فضای باز آرامگاه فردوسی. رقابت‌ها پخش زنده تلویزیونی داشت و این اتفاق خیلی خوبی بود. فکر می‌کنم مدت‌ها بود که لیگ یک پخش زنده نداشت اما به خاطر برگزاری رقابت‌ها در فضای باز، فینال روی آنتن رفت.
رئیس هیئت کشتی خراسان رضوی در مورد استقبال مردم از این رقابت‌ها نیز گفت: استقبال خیلی خوب بود چون از غروب استارت مسابقه زده شد. البته به خاطر اینکه پخش زنده داشتیم، مجبور شدیم کشتی‌ها را از ساعت 18 آغاز کنیم و یک ساعتی آفتاب بود، اما بعد از آن هوا مطلوب شد و فکر می‌کنم تماشاگران هم لذت برده باشند. سعی می‌کنیم با رفع نواقص، بار دیگر این تجربه را تکرار کنیم. البته این کار را صرفا می‌توان در مسابقاتی که کوتاه است، عملی کرد و اگر مدت مسابقه طولانی باشد، باید سقف در نظر گرفت که مردم زیر آفتاب نباشند.
ریاضی درخصوص قهرمانی تیم این استان در لیگ دسته اول تاکید کرد: تیم ما اول شد اما مسابقه خیلی نزدیک بود و 5-5 تمام شد. این تیم قرار است در لیگ برتر هم شرکت کند. ما به دنبال اسپانسر هستیم چون تیم‌داری بدون اسپانسر از عهده هیئت خارج است. اگر حمایت شویم قطعا در لیگ برتر حضور خواهیم داشت.