1

پایان کاغذبازی در بیمارستان‌ها

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: با هدف استقرار کامل نظام الکترونیک در رسیدگی به اسناد، طرح رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی عملیاتی شد.

سید مرتضی وجدان در گفتوگو با خبرنگار «صبح امروز» با اعلام این خبر، افزود: قبل از اجرای طرح رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری تعداد برگه‌های هر سن  بطور میانگین 20 برگ برآورد می شد. بنابراین هزینه‌های مرتبط همچون مصرف کاغذ، پرینت و کپی، نیروی انسانی و حتی هزینه انباشت و نگهداری اسناد بالغ بر هشت میلیارد ریال در  سال  بود و از سوی دیگر به بیمه‌ها هم، هزینه‌هایی همچون بایگانی، خرید یا کرایه انبار، اتلاف وقت و انرژی نیروی انسانی را تحمیل می‌کرد .

وی ادامه داد: همچنین در روش ثبت دستی رسیدگی به اسناد، کارشناس رسیدگی خود را بر روی فرم روکش سند، ثبت‌می‌کرد و محاسبات را نیز به صورت دستی انجام می‌داد و در نهایت نتایج کارشناسی به صورت دستی در HIS بیمارستان وارد می شد. ضمن اینکه در صورت وجود مغایرت در اعداد و ارقام، پس از ارسال فیزیکی اسناد به ادارات کل بیمه سلامت، امکان اصلاح بسیار مشکل بود.

وجدان با اشاره به همکاری صورت پذیرفته میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان بیمه سلامت ایران و با هدف استقرار کامل نظام الکترونیک تصریح‌کرد:  در رسیدگی به اسناد، طرح رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی عملیاتی شد.

وی در ادامه نتایج حاصل از اجرای این طرح را بیان کرد: حذف اسناد کاغذی مربوط به اطلاعاتی که به صورت الکترونیک ارسال شده، کاهش هزینه‌های  نیروی انسانی در بخش درآمد بیمارستان، حفظ و نگهداری داده‌های ایجاد شده بیمار در سامانه تحت عنوان پرونده الکترونیک سلامت.

وجدان با اشاره تسهیلگر بودن این طرح برای بیمار و بیمارستان تصریح کرد: نتیجه این طرح تسهیل در اخذ گزارش های آماری و تحلیلی در کلیه سطوح مدیریتی در سطح استان و کشور، تسهیل و بهینه سازی فرآیند پذیرش و رسیدگی به اسناد بیمارستان‌ها می‌شود. همچنین این طرح سبب مکانیزه شدن قواعد رسیدگی به اسناد بستری، صرفه جویی و مدیریت بهینه منابع سازمان بیمه سلامت ایران، حذف کاغذ در فرایند رسیدگی به اسناد و در نهایت استقرار کامل نظام الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک راهبرد اساسی در سالجاری می‌شود.