1

پایان بخاری نفتی؛پایان حادثه

سیده ریحانه موسوی

نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاونین و مشاورین این اداره کل با اصحاب رسانه با محوریت آغاز سال تحصیلی 99-98 و بازگشایی مدارس در مرکز فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی  گفت: آغاز سال تحصیلی جدید، سیستم گرمایشی تمام مدارسی که گازکشی شده اند اصلاح شده و هیچ کدام از این مدارس از ابتدای مهرماه 98 از بخاری های نفتی و چکه ای استفاده نمی‌کنند.

به گزارش صبح امروز قاسم‌علی خدابنده افزود: 293 پروژه آموزشی و پرورشی با شروع سال تحصیلی جدید افتتاح و به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح این پروژه‌ها تعداد یک هزار و ۲۰۴ کلاس درس به فضای آموزشی استان اضافه می شود.

وی تصریح کرد: باشروع سال تحصیلی 90 هزار همکار فرهنگی کار تعلیم و تربیت یک میلیون و 290 هزار دانش آموز را در 9 هزار مدرسه و 53 هزار کلاس درس استان آغاز می‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش ابراز کرد:  آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در ابتدای سال تحصیلی بیشترین پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی را نسبت به استان های سایر کشور افتتاح می‌کند.

سامانه سناد

خدابنده تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و 260 هزار دانش آموز در سامانه سناد ثبت نام شده است و پیش بینی می شود این آمار به یک میلیون و 290 هزار دانش آموز برسد و از این حیث بالاترین تعداد دانش آموز کشور را به خود اختصاص داده ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اظهار کرد: با آغاز سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش استان با کمبود 16 هزار نفر نیرو مواجه است و تلاش داریم با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های مختلف مانند افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان، افزایش جذب ماده 28، حق التدریس شاغلان، حق التدریس بازنشستگان، سرباز معلم، طرح خرید خدمات و …  این چالش را برطرف سازیم تا در ابتدای سال تحصیلی هیچ کلاسی بدون معلم نماند.

رفع چالش کمبود نیرو

وی عنوان کرد: در همین راستا سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان را از 460 نفر در سال گذشته به دو هزار نفر در سال تحصیلی جدید و نیز سهمیه استخدامی ماده 28 را از 280 نفر به 960 نفر افزایش داده که با جذب این سه هزار نفر در این زمینه رشدی چهار برابری داشتیم که می‌تواند مقداری از کمبود نیرو را جبران کند.

حذف بخاری‌های نفتی از مدارس استان

خدابنده با اشاره به اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید، سیستم گرمایشی تمام مدارسی که گازکشی شده اند اصلاح شده و هیچ کدام از این مدارس از ابتدای مهرماه 98 از بخاری های نفتی و چکه ای استفاده نمی‌کنند عنوان کرد: اعتبار مربوط به استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان در سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که در شش ماهه نخست سال جاری این اعتبار به ۳۵ میلیارد تومان رسیده و رشدی دو برابری داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: تعداد 330 هزار دانش آموز تا بدین لحظه متقاضی دریافت لباس فرم بوده اند و تلاش می شود این لباس ها با کیفیت و قیمت مناسب برای استفاده آن ها توزیع شود.

وی افزود: در جهت برقراری عدالت آموزشی و تحصیل همه لازم التعلیمان در سطح استان، ۲۰۰ کلاس کانکسی داریم که بیشتر این کانکس‌ها در مدارس عشایری و مناطق صعب العبور استان قرار دارد.

میانگین سهم هر کلاس ۲۴ دانش اموز

خدابنده ادامه داد: میانگین تعداد دانش آموزان در کلاس‌های درس استان ۲۴ نفر است اما در برخی شهرهای استان این عدد به بالای ۴۰ نفر نیز می‌رسد.

هوشمند سازی کلاس‌های درس

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بیان کرد: در جهت استفاده از فناوری‌ها و روش‌های تدریس نوین قریب به 60 درصد مدارس استان مجهز به حداقل یک کلاس درس هوشمند می باشند که این آمار از لحاظ کمی و کیفی باید ارتقاء یابد.

وی گفت: با توجه به شعار رونق تولید، مراسم نمادین بازگشایی مدارس در ابتدای مهرماه 98 در یکی از هنرستان های آموزش و پرورش ناحیه هفت برگزار می‌شود تا مهارت آموزی و توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش به عنوان یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش استان در دستور کار قرار گیرد.

تبادکان بیشترین دانش‌آموز را دارد

خدابنده با اشاره به اینکه قریب به 60 هزار دانش آموز نسبت به سال گذشته به جمعیت دانش آموزی استان اضافه می شود اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش ناحیه هفت و ناحیه یک مشهد و نیز منطقه تبادکان بیشترین رشد دانش آموزی را در مشهد داشته اند و گلبهار و حاشیه شهرهای بزرگ استان نیز با رشد جمعیت دانش آموزی قابل توجهی مواجه هستند.

خدابنده تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری تعداد هفت هزار و 200 همکار فرهنگی در استان شرایط بازنشستگی را داشتند که از این تعداد سه هزار نفر استمرار خدمت دادند و تعداد چهار هزار و ۲۰۰ نفر نیز به افتخار بازنشستگی نائل آمدند.

قابل ذکر است در انتهای این جلسه مصطفی اسدی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: در استان تعداد چهار هزار آموزش دهنده سوادآموزی کد دار وجود دارد که قرار است تعدادی از آن ها به صورت حق التدریس مشغول به خدمت شوند که از میان این سوادآموزان پرونده یک هزار و 300 سوادآموز تایید شده و جهت صدور ابلاغ به امور اداری و تشکیلات ارسال شده است و مابقی در دست تکمیل شدن است.