1

روابط جنسی مهم ترین عامل بروز اختلافات زناشویی

خیانت همسر در قالب خیانت مرد به زن و خیانت زن به مرد صورت می گیرد. متاسفانه این موضوع از گذشته ها وجود داشته و بخصوص در سالهای اخیر آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است. تهاجم فرهنگی، نبود فرهنگ صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی، عدم وجود تعهدات اخلاقی، تربیت های غلط خانوادگی، نبود علاقه، مشکلات اقتصادی و ده ها مورد دیگر می تواند زمینه های بروز خیانت را فراهم کند. در ابتدا بهتر است دنبال راهکارهای پیشگیری باشیم تا خیانت انجام نشود اما پس از بروز آن این راهکار است که باید به دنبال آن باشیم تا چرایی این موضوع! بعد از حل شدن مشکل خیانت همسر نیز می توان روی چرایی آن به منظور جلوگیری از تکرار خیانت تمرکز کرد. با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، این مطلب را بصورت کامل به خیانت اختصاص داده ایم. لطفا با ما همراه باشید.

خیانت به معنی پیمان شکنی، بی وفایی، نقض عهد، تزویر و مکر می باشد. همه این موارد ناپسندیده بوده و غیراخلاقی می باشند و هیچ جایی در میان خوبی ها ندارند. خیانت در بین همه فرهنگ ها کلمه ای منفور است.

خیانت به صورت کلی عبارت است از نقص اعتماد و شکستن توافق زن وشوهری درباره انحصار روابط جنسی واحساسی-عاطفی  متقابل .

مفهوم خیانت

خیانت یکی از بدترین تجربه هایی است که شخص می تواند تجربه کند. خیانت خلاف وعده عمل کردن است که باعث می شود طرف مقابلتان دیگر به شما اعتماد نداشته باشد. کسانی که خیانت دیده اند، تعاریف مختلفی از خیانت دارند. خیانت زمانی است که اعتماد از بین می رود، فرد به شما دروغ می گوید، شما را فریب می دهد و یا از شما سواستفاده می کند. میزان خیانت در روابط دوستی و همچنین روابط زناشویی پدیده رایجی است ولی در روابط زناشویی عواقب تلخی در پی خواهد داشت.

در روابط زناشویی، هر نوع فعالیت یا رابطه ای که در آن شخص لذتی را که باید با همسرش تجربه کند، با شخص سوم باشد، خیانت تلقی می شود. خواه این رابطه یک رستوران رفتن باشد، خواه رابطه جنسی. هر دو اینها موجب برهم ریختن شریک زندگی خواهد شد، پس خیانت است.

انواع خیانت

اینکه برخی معتقدند خیانت فقط خیانت جنسی است، سخت در اشتباهند. اگر اینطوری است که می گویید پس چرا آن را از همسرتان مخفی می کنید؟ اگر خیانت نیست پس چرا همسرتان را آشفته می کند؟

در چند شماره پیش روزنامه،تنها به برشمردن علل بروز خیانت در روابط بسنده کرده اما باتوجه به اهمیت این پدیده و نیز شیوع آن در روابط امروزی بر آن شدیم تا توضیحات بیش‌تری در این خصوص ارایه داده و در شماره بعدی نیز به توضیح چگونگی واکنش طرفین به خیانت می‌پردازیم.

خیانت؛مهم‌ترین چالش روابط جامعه امروز

یک روان شناس و پژوهشگر اجتماعی  می‌گوید: روابط فرازناشویی و خیانت یکی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های زندگی‌های امروز است.

به گزارش “صبح امروز” محمدرضا ایمانی پیرامون واکاوی خیانت و آسیب‌شناسی این پدیده شوم می‌افزاید: کاهش میزان دلبستگی و صمیمیت طرفین تا حدودی نسبت به زندگی خود سست شده و تعهد میان زوجین کاهش پیدا کرده و زمینه‌های بروز خیانت در زندگی زناشویی شکل می‌گیرد.

بسترهای زمینه‌ساز خیانت

وی در توضیح بسترهای خیانت تصریح می‌کند: براساس تحقیقات پایه  کشوری، با  سه بستر برای خیانت مواجه هستیم که مسائل فردی و میان فردی اولین بستر آن و مسائل زناشویی دومین بستر علل بروز خیانت و نیز جامعه به‌عنوان سومین علت و بستر خیانت شناخته شده است.

ایمانی اظهار می‌کند: فرزندان ما علاوه بر فراگیری روابط اجتماعی و ارتباطی  برای ورود به زندگی زناشویی باید مهارت‌های جنسی را نیز فرا بگیرند چرا که مشکل روابط زناشویی و عدم تفاهم در مسائل جنسی مهم‌ترین عامل  کاهش صمیمیت و بروز خیانت زناشویی است.

عدم آشنایی افراد با روابط زناشویی

وی ادامه می‌دهد: امروزه عدم آشنایی جوانان با مهارت‌های زناشویی و ارتباطی سبب افزایش طلاق عاطفی و یا انواع طلاق‌های دیگر که از ان به عنوان طلاق‌های ثبت نشده در دادگاه یاد شده می‌شود.

ایمانی مشکلات عدم آشنایی افراد با روابط زناشویی را این‌گونه تبیین می‌کند: ناتوانی جنسی،عقیم بودن،سرد مزاجی،گرایش جنسی انحرافی و بیماری‌های مزمن جنسی از جمله بسترهای مشکل ساز در روابط هستند.

وی مطرح می‌کند: افراد باید در زندگی زناشویی و دو نفره خود احساس خوشبختی کنند چرا که عدم احساس خوشبختی سبب شده تا افراد به دنبال این احساس رفته و حتی اگر در جایگاه زندگی خود باقی بمانند باز هم نیز به دنبال جایگزینی برای یافتن این احساس هستند.

ایمانی نادیده گرفتن طرفین در رابطه زناشویی را یکی دیگر از عوامل بروز خیانت برشمرد و توضیح می‌دهد:  وقتی در رابطه احساسات و نیازهای طرفین نادیده گرفته شود اعتماد بنفس فرد عزت نفس او در هم شکسته هرچند که ممکن است فرد در رابطه باقی بماند اما برای جبران اعتماد بنفس از دست رفته خود به دنبال فردی رفته که حس مثبت و مفید بودن را به او القا کند.

ازدواج‌های زود هنگام

وی در خصوص اتفاقی که در شهر بافق و دیگر شهرهای مذهبی در حال وقوع است می‌گوید: ۲۸۵ ازدواج در شهر مذهبی بافق ثبت شده که از این میان ۱۹۲ ازدواج به طلاق منجر شده که این نمایانگر عدم ازدواج مناسب و با معیارهای متناسب است و اکثر این طلاق‌ها بین نوجوانان ۱۶تا۲۱ ساله اتفاق می‌افتد.

ایمانی ادامه می‌دهد: دختر بچه‌ای که در سنین پایین و زیر ۱۶ سال ازدواج می‌کند تنها انگیزه او از ازدواج روابط جنسی و شهوت است و هیچ درک و منطق دیگری برای شروع زندگی ندارد.

وی عنوان می‌کند: دختر و پسر در سنین نوجوانی هنوز نسبت به اندام خود تکامل پیدا نکرده و این موضوع سبب شده که باتوجه به عدم آشنایی افراد به روابط زناشویی ارتباط صحیحی شکل نگرفته و این نیز تبعات زیادی را به همراه دارد.

عدم گفتمان صحیح

ایمانی می‌گوید: متاسفانه ما ایرانیان توانایی گفتمان صحیح را نداشته و بیشتر با طعنه و کنایه و همراه با خشونت کلامی با یکدیگر بر سر مسایل صحبت می‌کنیم که این خود نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلات بیشتری را نیز به همراه می‌اورد.

واقعیت این است که خیلی از زوج‌ها تعهد در زندگی مشترک را در کارکردن، انجام وظایف معمول و به دست کردن حلقه ازدواج خلاصه می‌کنند اما «بار بارا دی آنجلیس» می‌گوید: تعهد واقعی یک حلقه ازدواج. عقدنامه، سند ازدواج یا سال‌هایی نیست که با یکدیگر زندگی کرده‌اید. بلکه رفتار شماست در یک یک روزهای زندگی با فردی که دوستش دارید.