1

آخرین بازمانده

مهناز اصغری

در گیرودار روزهای گرم تابستانی به گالری رادین که این روزها میزبان نمایشگاه «آخرین بازمانده» است، رفتیم. در این نمایشگاه تابلوهای نقاشی امیر راحتی و آثار کولاژ سهراب ولی­زاده به معرض دید عموم گذاشته شده­است. موسیقی لایت در حال پخش، فضای مانوسی را به وجود آورده­بود و در همان ابتدای ورودی، نوعی چیدمان خاص در گوشه­ای از گالری خودنمایی می­کرد و دورنمایی از یک انقراض یا بازمانده را با شاخه های خشک یک گلدان به تصویر می­کشید. سه تابلو نقاشی با ترکیب ویدئو آرت، بر دیوار انتهای سالن، بیانگر ایده مدرن مولف اثر بود. همچنین 4 اثر کولاژ پرتره در ترکیب با 15 تابلو نقاشی، که در هرکدام داستان تنهایی به خوبی مشهود بود، به زیبایی هرچه تمام­تر بر دیواره­های گالری نقش بسته­بود.

امیر راحتی علوم تغذیه خوانده و از هفت سالگی و با سه­تار پا به دنیای هنر گذاشته­است. او آموزش نقاشی را در سال 89  و به واسطه حضور در کلاس­های سعید روانبخش شروع کرد. راحتی درمورد ایده تابلوهای نقاشی گفت: همان­طور که از نام نمایشگاه مشخص است، در تابلوها به موضوع آخرین بازمانده پرداخته شده و این تنهایی در نمود آخرین گیاه نمایش داده شده­است. این تنهایی می­تواند یک گیاه، گونه، جانور و یا حتی انسان باشد و نقطه تاریک داستان، این است که نابودی هر گونه­ای، قدم به قدم انسان را به تنهایی نزدیک­تر می­کند.

وی در رابطه با بازخورد هنر از سوی جامعه گفت: من قبل از نقاشی در زمینه موسیقی فعالیت داشتم و تجربه، من را به این نتیجه رسانده­است که بازخوردها، ملاک کیفیت اثر نیست. چرا که مخاطب کار هنری، علی­الخصوص هنرمندانی که در ابتدای راه و کمی ناشناخته هستند، خاص و کم است.

تابلوهایی با متریال متنوع

چهار تابلو ارائه شده در این نمایشگاه، از آثار سهراب ولی­زاده بود. او متولد 67 است و کارشناسی معماری دارد که در دوران راهنمایی و به واسطه یک دوربین هندی­کم با دنیای تصویر آشنا شده و به مرور به سمت عکاسی گرایش پیدا کرده­است. ولی زاده در ارتباط با شروع کار حرفه­ای خود گفت: من عکاسی حرفه­ای را با ژانر طبیعت شروع و پس از آن با پرتره ادامه دادم. به­عنوان ارائه کار کولاژ، اولین نمایشگاهی است که در آن شرکت کردم. درواقع ایده من برای ارئه، تلفیق عکاسی و نقاشی بود و به همین دلیل به سمت کولاژ رفتم. من در این تابلوها، از برش­های عکس­های متنوع در فضای دیجیتال به یک پرتره واحد رسیدم. خوشبختانه مخاطبان به واسطه آشنایی با فوتو مونتاژهایی که امروزه پررنگ هستند، با کلاژ ارتباط برقرار می­کنند.

سهراب ولی زاده با نگاه انتقادی به پل ارتباطی میان هنرمندان و مخاطبین گفت: مردم  از نمایشگاه­ها استقبال می­کنند و درک کافی از هنر را دارند، اما برای آن هزینه نمی­کنند. راه ارائه یک اثر، انتقال آن به خانه­ها و به طبع آن، دیده شدن برای افراد بیشتری است. باورم این است که مردم وقتی برای هنر هزینه پرداخت می­کنند، برای آن اثر ارزش بیشتری قائلند. نقد من بر جامعه این است که مردم با وجود کتاب­ها و رفرنس­های موجود، باید سطح فهم خود را بالا ببرند.

گفتنی است اختتامیه این نمایشگاه نیز امروز برگزار می‌شود