1

39 میلیون تومان برای صدور مدرک مربیگری!

هزینه شرکت در کلاس های مربیگری چند برابر شده است که خب این تاثیر گرفته از شرایط اقتصادی کشور است.

گرانی کلاس های مربیگری موجب شده تا خیلی از مربیانی که تیم های شاخص در اختیار ندارند و یا دستمزد زیادی از حضور روی نیمکت ها نمی گیرند از شرکت در کلاس ها انصراف دهند و با همان مدارکی که در گذشته کسب کرده اند به مربیگری خود ادامه دهند که این در لیگ پایه و تیم های دسته دوم و دسته سوم و هم چنین لیگ های استانی پر رنگ است.

در حالی که در گذشته ای نزدیک یک مربی برای شرکت در کلاس آ باید 1.5 میلیون تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز می کرد اکنون برای حضور دراین کلاس باید 13 میلیون تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کند. در گذشته کلاس های مربیگری آ به صورت 4 هفته متوالی برگزار می شد که اکنون این کلاس ها به دو مقطع دو هفته ای تبدیل شده است که این یکی از کارهای خوب کمیته آموزش بود. به این دلیل که در گذشته برگزاری کلاس ها در کوران بازی ها موجب عدم حضور خیلی از مربیان در آن می شد و از سویی برگزاری کلاس به صورت چهار هفته متوالی خستگی و دلزدگی مربیان را نیز به همراه داشت.

هزینه شرکت در کلاس حرفه ای هم افزایش قابل توجهی داشته است. در گذشته مربی با پرداخت عددی نزدیک به 14 میلیون تومان می توانست دراین کلاس ها شرکت کند اما اکنون هزینه حضور در کلاس مربیگری حرفه ای 39 میلیون تومان است. البته پرداخت این هزینه برای مربی ای که در لیگ برتر حضور دارد به راحتی امکان پذیر است اما خیلی از مربیانی که در سطوح پایین تر از جمله لیگ پایه کار می کنند نمی توانند برای حضور در این کلاس ها ثبت نام کنند به این خاطر که دستمزد یک فصل آنها هم به این عدد نمی رسد.

گفتنی است به زودی مربیانی که دارای مدرک حرفه ای نباشند نمی توانند در لیگ برتر به عنوان سرمربی روی نیمکت بنشینند. از سویی در فصل جاری نشستن مربی روی نیمکت لیگ قهرمانان آسیا منوط به داشتن مدرک حرفه ای است.