1

کاهش۳۹ درصدی تجمعات در سطح استان  

 

سرویس اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش ۳۹ درصدی تجمعات در سطح استان را شاهد بوده که این در صورتی بوده که فراخوان‌ها توسط سایت‌های بیگانه ۱۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش صبح امروز سردار تقوی در نشست خبری که صبح روز شنبه در جهت تقدیر از خبرنگاران در محل ستاد برگزار شد افزود: هشیاری مردم  و مشارکت خوب استانداری و نیز اقدامات شورای تامین استان عاملان اصلی کاهش پذیرش فراخوان به تجمعات در سطح استان است.

کشفیات مواد مخدر

سردار تقوی با اشاره به کشفیات و پرونده‌های مربوط به مواد مخدراعلام کرد: طی یک سال اخیر میزان کشفیات مواد مخدر بیش از ۱۲ تن و ۲۰۰ کیلو بوده که در کنار آن ۱۷ باند مواد مخدر را نیز منهدم کردیم.

انعقاد تفاهم‌نامه با استانداری در جهت نگهداری ۶هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر

وی مطرح کرد: ورود مواد مخدر به داخل مرزها کاهش داشته و با همه توان پیگیر این موضوع هستیم و دستگیری‌ها و مقابله‌های ما ۱۴ درصد افزایش داشته، در عین حال کشفیات نیز مقدار کمی کاهش یافته است.

فرمانده انتظامی پلیس مشهد ابراز کرد: در برخورد با معتادان متجاهر هم در حال حاضر ظرفیت کمپ‌ها تکمیل شده و ۶ هزار و ۵۰۰ معتاد را توافق کرده‌ایم، به محض اینکه توافق اجرایی شود نسبت به جمع‌آوری معتادان اقدام می‌شود و البته پاکسازی برخی مناطق اهمیت بیشتری دارد.

کاهش تصادفات جاده‌ای

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه «تعداد جانباختگان در تصادفات رانندگی کاهشی 6 درصدی نسبت‌به مدت زمان مشابه در سال گذشته دارد»، تبیین کرد: اگرچه تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی ۴ درصد افزایش داشته، اما داخل شهرها کاهش ۲۲درصدی تصادفات را داشته‌ایم که در مجموع برآیند میزان تصادفات استانی کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سرقت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اظهار داشت: در قالب طرح‌ها اقدامات گسترده‌ای شروع شده است و با کسانی که ناامنی را در قالب سرقت رقم می‌زنند برخورد می‌کنیم.فعالیت پلیس فتا در تمامی شهرستان‌های ما دنبال می‌شود، مقابله با سلاح یکی از دستورکارهای جدی نیروی انتظامی است و سال گذشته 320 قبضه سلاح کشف و باندها منهدم شدند و در آخرین محموله 18 قبضه سلاح شکاری کشف شد؛ موفقیت‌هایی نیز در مورد برخورد با عوامل فساد و اقلام ضدفرهنگی را داشتیم.

نگاه ویژه به جرایم یارانه‌ای

جرایم یارانه‌ای با افزایش ۱۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است و در مجموع کشف جرایم مالی، اقتصادی، و جرایم رایانه‌ای بیشتر شده و نیاز است به این بستر جرم، توجه بیشتری شود. گفتنی است که فعالیت پلیس فتا در همه شهرستان‌ها وجود داشته و فعال است. نکته مهم این است که پایگاه‌های آگاهی پلیس فتا و موادمخدر در مشهد به ۶ پایگاه افزایش یافته تا با اشراف کامل به موضوعات بتواتیم پاسخگوی مردم باشیم.

وی تصریح کرد:نیروی انتظامی در راستای برنامه‌ریزی لازم برای اجرای بهتر مأموریت‌های مراکز ۱۱۰ در شهرستان‌ها به جمع‌آوری و متمرکز کردن 110 روی آورد ودر ابتدای سال جاری تجمیع مراکز 110 صورت گرفت و تمام مراکز در یک مرکز واقع در شهر مشهد متمرکز شد.

سردار تقوی بیان کرد: مرکز جامع ۱۱۰ در آغاز فعالیت خود دارای یک‌سری مشکلات از لحاظ آماری و تماس بود که منجر به ایجاد چالش در ارائه خدمات پلیس به مردم می‌شد، که این مشکلات به‌تدریج رفع شد.

افزایش ۳۲درصدی تماس با مرکز ۱۱۰

سردار تقوی اظهار کرد: امسال به نسبت سال گذشته افزایش ۳۲ درصدی تماس با مرکز پلیس ۱۱۰ را داشته بدین معنا که در آمار امسال بیش از ۸۹۰ هزار تماس با مرکز فوریت‌های پلیس برقرار شده که از آن میان ۷۱۴ هزار عملیات پلیس انجام شده و ما پیشرفت ۵۵ درصدی در عملیات پلیس را نیز شاهد بودیم.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۸ درصد تماس‌ها برای راهنمایی و مشاوره بوده است، عنوان کرد: ۱۲ درصد تماس‌ها غیرقابل رسیدگی یا غیرمرتبط بوده‌اند و بخش کوچکی هم تماس‌های مزاحمی بوده است.

وی ضمن تبریک روزخبرنگار و گرامیداشت این مقام عنوان کرد: تعامل رسانه با نیروی انتظامی شرایط خوبی فراهم کرده و اجازه نداده اتفاقات خراسان رضوی و مشهد مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند قرار بگیرد.

سردار تقوی افزود: از دیگر اقدامات مؤثر نیروی انتظامی، راه‌اندازی گشت رضوی و تعامل مناسب با بسیج است تا آنچه که منجر به اخلال در نظم و امنیت می‌شود را از بین ببریم. این همکاری در کلیه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها با بسیج وجود دارد. از سویی دیگر میزان برخورد نیروی انتظامی با اتباع غیرمجاز افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی اعلام کرد: موفقیت‌هایی در مبارزه با عوامل فساد و توزیع‌کنندگان اقلام ضدفرهنگی هم داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم مشهد را شایسته یک کلانشهر مذهبی اداره کنیم، در همین رابطه راه‌اندازی گشت رضویون که تعامل نیروی انتظامی و بسیج بوده، ظرفیت بسیار خوبی در ایجاد امنیت برای مردم ایجاد کرده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث برخورد با اتباع غیرمجاز هم افزایش ۲۰ درصدی داشته‌ایم، ادامه داد: مقابله با قاچاق با توجه به نامگذاری سال که رونق تولید بوده، از اولویت‌های ما است که توفیقات خوبی داشته‌ایم.

سردار تقوی اشاره کرد : احداث کلانتری در دستور کار نداریم، اما ۴ کلانتری را ارتقا می‌دهیم وبه دنبال ایجاد  ایستگاه‌های پلیس در اماکنی که جغرافیای جرم بوده هستیم چرا که محدودیت‌هایی که در بحث استخدام و به کارگیری نیرو به مانند دیگر ارگان‌ها برای ما هم وجود دارد.

افزایش استفاده از سلاح در نزاع‌

تقوی با بیان اینکه در بحث سرقت‌های مسلحانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دو برابری داشته‌ایم، عنوان کرد: در بعضی مواقع سلاح قلابی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: قتل معوقه نداریم، اما استفاده از سلاح در نزاع‌های ما افزایش پیدا کرده است و آخرین قتل هم دیشب کشف شد که پس از کشف جنازه، قاتلان هم دستگیر شدند و به جرم خودشان اعتراف کردند.

افزایش سرقت به عنف

وی یادآور شد: سرقت به عنف افزایش داشته است که با اجرای طرح‌های ویژه آن را کاهش می‌دهیم و در همین رابطه یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، استفاده از موتورسیکلت با قدرت مانور بالا توسط برخی سارقان است که در انضباط شهری خلل ایجاد کرده و از طرفی سبب تلفات در تصادفات است که با همکاری استانداری و شهرداری مشهد برنامه‌ای برای این موضوع عملیاتی می‌کنیم.

نقش بانوان پلیس

تقوی در خصوص نقش بانوان پلیس در خراسان رضوی تصریح کرد: مشهد تنها شهری در کشور است که کلانتری بانوان را در حوزه ثامن دارد و تمام امور آن از صفر تا ۱۰۰ به وسیله زنان اداره می‌شود.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: بانوان پلیس ماموریت‌های متنوعی در زمینه کشف اولیه فساد، امر به معروف و نهی از منکر، بدرقه و نگهداری متهمان زن و مقابله با جرایمی که در حوزه زنان است را به عهده دارند.