1

چرایی اختلاف طبقاتی محسوس بین قشر پزشک و پرستار

پرستاران درجهت رساندن صدای خود به مسئولان صبح روز شنبه در مقابل درب استانداری اقدام به یک تجمع صنفی ۴۰۰ نفره کرده تا مسئولان متوجه گلایه‌های آن‌ها بشوند.

در پی این تجمع نظام پرستاری مشهد جلسه‌ای برای جواب گرفتن مطالبات پرستاران و رفع گلایه‌های این قشر گردهمایی را با حضور معاون استاندار در امور اجتماعی و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان نماینده وزارت بهداشت در مشهد را در روز سه شنبه  برگزار کرد که در این جلسه به بیان مطالبات خود پرداخته و نیز گلایه‌های خود را با مسیولان در میان گذاشته تا برای آن راه‌حلی پیدا کرده و این مشکلات رفع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص گردهمایی پرستاران با مسئولان استانی ابراز کرد: پرستاران با توجه به مشکلات و گلایه‌های صنفی خود در روز شنبه اقدام به تجمع صنفی در مقابل استانداری کرده که این تجمع حاشیه‌ساز نشد.

به گزارش ‘صبح امروز’ شاپور بدیعی در مصاحله با خبرنگار این رسانه افزود: باتوجه به دعوت نظام پرستاری منطقه از مسئولان استانی و صاحب‌نظران در حوزه بهداشت دعوت به‌عمل آورده تا با گردهمایی دوستانه پرستاران و مسئولان قدمی برای حل گرفتاری‌ها اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: در این جلسه دوستان به بیان مطالبات خود پرداخته و مدیرکل اجتماعی استانداری نیز در این جلسه حضور داشته و قول رسیدگی به مطالبات آن‌ها در سطح استان را داده و نیز  مطالبی که نیاز به تصمیم‌گیری در سطح کشوری داشته را به وزارت کشور انتقال دهند.

بدیعی ابراز می‌کند: برای پیگیری مطالبات قرار شد از بین پرستاران ۳ نفر انتخاب شده تا با مسئولان ارتباط برقرار کرده و نتیجه مطالبات خود را پیگیری کنند.

اعتراض به طرح قاصدک

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبیین می‌کند: بیشترین مطالبات و گلایه‌های این قشر زحمتکش مربوط به توزیع ناعادلانه کارانه‌ها و طرح پرداختی قاصدک بوده   و نیز برخی از پرستاران به اجباری بودن شیفت‌ها نیز اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قول حذف اجباری بودن شیفت‌ها برای پرستاران را داده و پرداخت معوقات ۱۴ ماهه کارانه‌ها به پرستاران را در راستای کار خود قرار دادند.

بدیعی عنوان کرد: طرح قاصدک از سمت وزارت بهداشت ابلاغ شده و اشکالاتی نیز داشته که تا حدودی برطرف شده اما هنوز این سیستم مشکل دار بوده و باید نواقص این نوع سیستم برطرف شده و نحوه پرداختی آن شفاف شود.

پیگیری رفع نواقص سیستم قاصدک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قول پیگیری رفع نواقص سیستم پرداختی قاصدک را در حضور معاون اجتماعی استاندار به قشر پرستاران داده و نیز خود را موظف به پیگیری پرداخت معوقات کارانه‌ آن‌ها اعلام کرد.

در ادامه رییس نظام پرستاری مشهد گفت: جلسه روز سه‌شنبه پرسش و پاسخی بود که به میزبانی نظام پرستاری منطقه و با دعوت از مسئولان دانشگاه برگزار شد.

محسن گچ‌پزان افزود: دکتر دارابی با عنوان نماینده وزیر بهداشت در مشهد به همراه نماینده استاندار در امور اجتماعی در این جلسه حضور پیدا کرده تا به مطالبات و گلایه‌های پرستاران گوش داده و راهی برای رفع و حل آن پیدا کنند.

وی عنوان کرد: جلسه خوب و مسالمت آمیز پیش رفته که طی آن نیز فرصت یکماهه‌ای به مسئولین برای رفع برخی از گلایه‌های پرستاران داده شد.

بازنشستگی زودتر از موعد

“گچ‌پزان توضیح داد: یکی از گلایه‌های این قشر  سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بود که واقعیت امر این است که در حال حاضر بخاطر نبود منابع امکان بازنشستگی زودتر از موعد وجود نداشته چرا که این اقدام بار مالی زیادی برای دانشگاه به همراه داشته و در حال حاضر قابل اجرا نیست .”

سوالی که بی پاسخ ماند

عضو هیئت رییسه نظام پرستاری استان خراسان رضوی گفت: بعد از تجمع پرستاران مقابل استانداری صبح روز ۳ شنبه جلسه‌ای برای بیان مطالبات و گلایه‌های این پرستاران با مسئولان کشوری برگزار شد.

سید جواد توکلی دررمصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون الام خروجی تجمع پرستاران افزود: رییس دانشگاه علوم پزشکی به همراه معاونین خود و هم‌چنین معاون استاندار در امور اجتماعی در پی پاسخ‌گویی به مطالبات پرستاران صبح روز سه شنبه با تمام پرستارانی که اجتماع کرده بودند جلسه‌ای برقرار کردند.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرصت یک‌ماهه ای گرفته شده تا برای حل و رفع برخی از مطالبات پرستاران که در داخل استان قابل اجرا بود راه‌حلی اندیشیده شود.

توکلی اظهار کرد: در این جلسه پرستاران به بازگویی مطالبات خود مرداختهو مسئولین تیز تا حدودی موافق با این مطاابات بوده و بر گلایه‌های این قشر صحه گذاشته و به آن‌ها قول داده تا ابتدای مهرماه سال جاری بسیاری از این مشکلات و چالش‌های جدی رفع شود.

وی بیان می‌کند: اگرچه مسئولان قول بر رفع چالش‌ها و برطرف کردن گلایه‌های پرستاران داده اما باز هم در این جلسه سوالی مبنی بر علت یابی تفاوت فاحش میان قشر پرستاری و پزشکی بی پاسخ ماند.

توکلی از اختلاف طبقاتی محسوس بین قشر پرستار و پزشک گلایه کرده و عنوان کرد: چرا باید این دو از لحاظ موقعیت اجتماعی و میزان درآمد تا این اندازه نسبت به هم متفاوت باشند.