1

هویت مشهد با موسیقی فاخر مغایرت ندارد

رضا الهی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای گفت: یکی از مسائل حل نشده استان این بود که  باید  کارگروهی شکل بگیرد تا زیر نظر وزارت ارشاد چارچوب و ضوابطی را مشخص کنند و در شورای فرهنگی مصوب شود، تا جایی که من یادم است اعضای کارگروه هم مشخص شد. اما متأسفانه این کارگروه هنوز شکل نگرفته‌است و امروز این معضلات به یک ابزار سیاسی تبدیل شده‌است.

به گزارش «صبح امروز»، نصرالله پژمانفر افزود: به نظر من ایجاد این کارگروه می‌تواند مسئله موسیقی را نظام‌مند کند. سؤالی که می توان از مسئولین اجرایی در موضوع مذکور داشت این است که مصوبه شورای فرهنگی عمومی در ارتباط با این موضوع به کجا رسیده و آیا کار می‌کنند یا خیر.

وی ادامه داد: اینکه بعضی‌ها مطرح می‌کنند با موسیقی مخالفیم، من به شدت رد می کنم. ما موسیقی را یکی از ابزارهای تأثیرگذار و از اجزای فرهنگ می دانیم و اعتقاد داریم موسیقی باید وجود داشته باشد.  ما ظرفیت‌های خوبی را در موسیقی سنتی داریم و متأسفانه شاهد از بین رفتن این ظرفیت‌ها هستیم. در ایران اساتید صاحب سبک و توانمندی در حوزه موسیقی داشتیم که باید این توانمندی به شاگردانشان منتقل می‌شد تا ماندگار شود. نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه می بینیم بعضی از این افراد با از دنیا رفتنشان هنر و سبکشان هم دارد از بین می رود. متولی این امر وزارت ارشاد است که باید در این موضوع ایستادگی و مرز و چارچوب ایجاد کند، من فکر می کنم خلأ یک چهارچوب، این مشکلات را ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره آسیب حذف موسیقی فاخر و عدم توانایی وزارت ارشاد در پاسداری از مجوز کنسرت‌های موسیقی در مشهد اذعان کرد: من موافق نیستم این مسئله را در فضای رسانه‌ها حل کنیم، چراکه رسانه وقتی حرف می‌زند افراد گارد می گیرند، چه دستگاه‌های اجرایی، چه دستگاه‌های امنیتی و چه دستگاه‌های متولی امر. این موضوع باید در جایی حل شود که آنجا کار کارشناسی شود و افراد صاحب نظر درباره موضوع نظر بدهند. یکی از آسیب‌‍‌های موجود در مشهد این است که هر کسی کار خودش را کرده حرفش هم در رسانه زده است، بدون اینکه دور یک میز بنشینند و به عنوان متولی مسائل فرهنگی با هم مشورت و هم فکری کنند و به یک خروجی برسند. این به نظر من یک آسیب است.

این نماینده اصولگرا افزود: مسئله دوم این است که وقتی برای چنین مسئله‌ای چارچوبی مشخص نشود، مسئله سلیقه‌ای می شود. یعنی یک نفر برداشتش این است که فلان کنسرت می‌تواند مجوز دار باشد یک نفر دیگر برداشتش این است که نمی تواند مجوز داشته باشد. باید دید اشکال کار به طور دقیق کجاست. وزارت ارشاد هیچ آیین نامه ای ندارد که بر اساس آن مجوز صادر کند. برای همین می گوییم بنویسید، مثلاً از این آلات موسیقی استفاده شود یا صحنه اجرا چه ویژگی‌هایی داشته باشد. ما تا این کار را نکنیم برداشت‌های متعدد باعث انتقال احساس منفی به مردم می شود، نباید سرمایه‌گذار یا کسی که می خواهد کار فرهنگی کند چنین احساسی داشته باشد.

پژمان فر درباره ارتباط بین مبانی فقهی و دینی با لغو کنسرت‌ها در مشهد گفت: پرداختن به این نقطه نظرات بحث فنی است، ما بر اساس مسائل فنی نمی توانیم جامعه را مدیریت کنیم. در حوزه موسیقی متولی، ارشاد  اعلام شد. این ایراد را وزیر سابق ارشاد پذیرفت و گفت ما چیزی نداریم که بر اساس آن بگوییم این ضابطه ما است. وزارت ارشاد باید بگوید در این موضوع ضابطه چیست؟

نکته بعدی این است که آیا شهرها هویت متفاوتی دارند یا خیر؟ قطعاً متفاوت است. برای مثال چند روز پیش در شهر کربلا مسابقه فوتبالی برگزار شد، در آن مسابقه فوتبال وسط زمین بازی کنسرت موسیقی توسط یک خواننده خانم و چند نوازنده اجرا شد. خیلی‌ها اعتراض کردند اما به چه دلیل؟ گفتند شهر کربلا با شهر سلیمانیه متفاوت است، همین اتفاق در سلیمانیه افتاد، یک نفر از علما  اعتراض نکرد، اما برای کربلا اعتراض کردند. محل این زمین بازی تا کربلا چندین کیلومتر است اما همه می گویند ورزشگاه کربلا است. برای مشهد هم ویژگی‌ها و حرمتی قائل هستیم، اصلاً روایتی هم نداریم. حتی در مسیحیت هم چنین احترامی برای مکان‌های مذهبی قائلند. این قداست چیزی نیست که ما از خودمان دراورده باشیم، این فرهنگ پذیرفته شده میان تمام ملل جهان است. در مشهد باید کنسرت اجرا شود اما شما چارچوب برای موضوع موسیقی گذاشتید؟ نه. برای همین هم هست که مسئولی مجوز می دهد یک نفر می گوید مجوز باید لغو شود. اگر آیین نامه داشته باشیم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی درباره نظرات فقهی موجود در زمینه موسیقی تأکید کرد: ما براساس نظرات فقهی جامعه را اداره نمی‌کنیم، ما یک مبنای فقهی داریم و آن نظر ولی‌فقیه است. هر مبنایی که ولیه‌فقیه داشته باشد در جامعه پذیرفته می‌شود.

پژمانفر با تأیید اینکه هویت مشهد با موسیقی فاخر مغایرت ندارد گفت: ما با موسیقی مخالف نیستیم، هیچ کسی در جمهوری اسلامی با موسیقی مخالف نیست. خود من در برنامه‌ای که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد حضور داشتم، گروه موسیقی آن برنامه، برنامه‌های متعدد دیگری هم در مشهد اجرا کردند که من هم در آنها شرکت کردم. اما در ارتباط با این موضوع عرض می کنم که می خواهیم کشور را اداره کنیم، کشور را نمی شود سلیقه‌ای اداره کرد. ما باید ضابطه و آیین نامه تدوین کنیم که اگر کسی خواست موسیقی اجرا کند آیین نامه را نشانش دهیم بگوییم اگر رعایت می‌کنید مجوز می‌گیرید. من به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی در بحث شورای فرهنگی موضوع را مطرح کردم، اما من نمی توانم آیین نامه را تدوین کنم، آیین نامه را باید کسانی که اهل فن هستند تدوین کنند. حتی ما گفتیم پیروز ارجمند یا دیگر کسانی که صاحب نظر هستند در این موضوع کمک کند و مسائل را تنظیم کنند.