1

شاخصه‌های اقتصادی می گوید وضعیت بهتر شده‌است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: امسال برنامه های خوبی را در حوزه مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی تدوین کردیم.

علی رسولیان با حضور در دفتر روزنامه «صبح امروز» ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی خوب استان در سال جدید بیان کرد: مدتی از سال جدید گذشته و به حق شما انتظار دارید برنامه‌های عملیاتی که در استان تدوین کردیم را گزارش دهیم. شاخصه‌های اقتصادی ما می گوید امسال نسبت به سال گذشته وضعیت کشور وضعیت خیلی بهتری است، و امسال شاهد رشد صادرات و تولید هستیم و وضعیت اشتغال بهتر شده‌است. البته این‌ها به این معنی نیست که ما رضایت کامل داریم، به صورت نسبی وضعیت خوبی داریم. اگر تلاش کنیم و از تمام ظرفیت‌های استان بخصوص از کسب و کارهای کوچک، به کار گیری کنیم، می توانیم موفق باشیم. در حال حاضر با همین شرایط سرمایه ‌گذاری‌های خوبی دارد اتفاق می‌افتد، هم در حوزه فولاد و هم در حوزه گوگرد.

وی بیان کرد: حوزه مس یکی از بحث‌هایی است که ما ورود جدی پیدا خواهیم کرد و به عنوان یکی از معادن خوب استان بتوانبم این بخش را هم فعال کنیم. اما محور کار ما به دلیل تحریم‌های موجود، بحث کسب و کارهای کوچک است که بتوانیم در این بخش از ظرفیت روستاها،، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه دامداری استفاده کنیم. در سال گذشته کمبود دام در کشور وجود داشت ولی با مجموعه اقداماتی که در استان سطح دام کشور بیست و چهار درصد افزایش چیدا کرد. در استان هم به همین اندازه ما رشد دام مولد داشتیم. وضعیت اقصادی استان رو به جلو است. من فکر می کنم بعد از بازه کوتاهی که کشور دچار بحران‌هایی شد، یک بازسازی در حال رخ دادن است، بخصوص در استان خراسان رضوی اتفاق خوبی خواهد افتاد.

رسولیان اذعان کرد: مشهد یک شهر زیارتی است. اولین هدف در اینجا امام رضا است. همه ما باید در جهت توسعه بحث زیارت در استان فعالیت کنیم و قطعاً هر زائرو گردشگری که وارد مشهد می شود، اولین هدفش زیارت است. خط قرمزهایی که در حوزه زیارت وجود دارد مد نظر همه ما باید باشد. ما از هر پروژه‌ای که مجوزهای لازم را دریافت کرده و فرایند سرمایه گذاری را به درستی انجام می دهد حمایت می کنیم. بخصوص در حوزه تصفیه فاضلاب‌ها می شود سرمایه گذاری خوبی کرد دادستانی نیز تاکید دارد هرگونه سرمایه گذاری مشروع که مجوزهای لازم را گرفته باشد مورد حمایت است و هرجا که کسی مجوز نگرفته باشد دستگاه‌های اجرایی کشور موظف هستند کمک کنند که مجوز گرفته شود. ما بنا نداریم یک سرمایه گذاری را متوقف کنیم. همه حمایت خواهند کرد که از فضای مشهد و حضور زائر استفاده شود. احساس می کنم در موضوع زیارت، توریست درمانی و بهداشت هم میتوان اشتغال خوبی ایجاد کرد، ما بخش‌های خوبی در استان و مشهد برای اشتغال داریم که باید فعال شود و از ظرفیت زائرینی که وارد مشهد می شوند به درستی استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ما در خارج از کشور سرمایه گذاران خراسانی داریم که ظرفیت عظیمی هستند، باید آن‌ها را در استان جذب کنیم. حفظ احترام سرمایه گذار و حمایت جدی از آن به شدت می تواند کمک کند. ما می خواهیم شغل ایجاد کنیم و ایجاد شغل بدون سرمایه گذاری معنا ندارد. نظام برای مشهد به عنوان شهر زیارتی چهارچوب‌هایی دارد که حتماً باید آن‍ها را رعایت و نگرانی‌ها را برطرف کنیم. این قابل بررسی است که بتوانیم رضایت همه بخش‌ها و ارکان حاکمیت را جلب کنیم. تا به حال این مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در این زمینه خیلی کار کرده است، یعنی دو بخش را خوب توانسته هدف گذاری کند و به هدفش برسد. یکی ایجاد تعامل در تمام بخش‌های حاکمیتی استان و یکی ایجاد امید و انگیزه. ما باید با کمک رسانه‌ها و نخبگان این را درست هدایت کنیم. قبول کنیم از زمانی که شروع کردم مدت کمی گذشته، بعضی مسائل در مرحله مطالعه هستند و بعضی اقدامات را شروع کردیم، اما برای بعضی ها ابهام وجود دارد که قرار است چه اتفاقی بیوفتد. انتظارات را هم باید متناسب با ظرفیت‌ها باشد، شرکت‌هایی هستند که خوب کار می کنند و شرکت‌هایی هستند که کمتر کار می کنند. از هشتاد و پنج درصد معینی که انتخاب کردیم هفتاد درصد بخش خصوصی هستند. بخش خصوصی که انتظار پول دادن را از آن‌ها نداریم و می خواهیم خیرخواهانه محیط پیرامونی را بسازد و روش‌های توسعه اقتصادی را به مردم آموزش دهد. برای مثال یک نفر به خانواده‌ای بیست دام داده که ما تسهیلات دادیم. ما بیشتر رویکرد اشتغال‌زایی داریم با کمک مردم. هرجا مردم مشارکت نداشتند اتفاقی نیفتاده است. ما می گوییم که اگر قرار است قناتی ساخته شود مردم باید مشارکت کنند.