1

رمزگشایی جعبه سیاه برج سپید

 

رائین امان الهی
مجتمع سپید و این موضوع که چرا هیچ نهادی درباره حاشیه‌ هزینه‌کرد ‌ساخت آن صحبت نمی‌کرد مدت‌ها برای مردم تبدیل به علامت سوال شده بود. برخی از دلواپسان معتقد بودند پول ساخت مجتمع سپید بودجه‌ای بوده تا صرف ساخت بیمارستانی در حاشیه شهر مشهد شود. این مطلب بارها در فضای مجازی به اشتراک و بحث گذاشته شده‌ بود تا جایی که روزنامه‌ قدس در تاریخ 23/9/97  گزارش خود را با تیتر «از عمارت برج سپید دانشگاه علوم پزشکی تا بیمارستان روی کاغذ محرومان» آغاز کرد. «قدس» در گزارش خود اشاره کرده بود که وزیر بهداشت در آن زمان ادعا می‌کرده پولی برای ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد ندارند. در این شرایط پول ساخت ساختمان متجمع سپید از کجا آمده است؟
زمانی هم نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرزبا طرح این سوال از وزیر بهداشت و درمان وقت پرسید: در زمانی که برای ساخت یک خانه بهداشت در روستاها معطل بودجه هستیم، چرا برای یک ساختمان در مشهد وزارت بهداشت و درمان باید اینقدر هزینه کند. وی در یک برنامه تلویزیونی نیز در همین رابطه اظهار کرد: مرکز استان تمام بودجه‌ها و خدمات را می‌بلعد و شهرستان‌های استان در حوزه تخصیص منابع مظلوم واقع شده‌اند. اگر هزینه ساخت کاخ سفید به شبکه بهداشت و درمان تایباد، تربت جام و باخرز داده می‌شد تمام مشکلات در مانی این حوزه ‌برطرف‌ می‌شد. از همین رو برآن شدیم تا در گفت‌وگویی صریح با رحیمی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان چند و چون هزینه مجتمع سپید که به اسم برج سفید، کاخ سفید و امارت سفید در خبرها و فضای مجازی سروصدا راه انداخته بود را جویاشویم.
مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی، در گفت‌وگوی با «صبح امروز» در مورد شفاف‌سازی منبع مالی برج سپید گفت: در زمان دولت دهم یک نهاد دولتی، مرکز آموزش بهورزی و رفاهی  دانشگاه علوم پزشکی مشهد را واقع در ابتدای جاده سرخس به نام «مرکز آموزش PHC» خریداری کرد که پس از انجام معامله، نهاد مربوطه از پرداخت پول به دانشگاه خودداری کرد. در زمان استانداری آقای رشیدیان، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی آقای محرابی طی جلسه‌ای از استاندار خواست نسبت به دریافت پول از آن نهاد قدم پیش بگذارد. رشیدیان نیز در صحبت با محرابی گفته بود «من در صورتی اقدام خواهم کرد که بعد از وصول مبلغ، با توجه به کمبود مرکزی فاخر برای انجام امور رفاهی و تشریفاتی در سطح استان، این پول صرف ساخت مجتمعی با امکاناتی نظیر سالن کنفرانس با ظرفیت بالا و استاندارهای روز، تالار اجتماعات با ظرفیت بالا، سالن غذاخوری بزرگ واحدهای اقامتی شود که شهر و استان از آن استفاده کنند.»
محمدرضا رحیمی در مورد دریافت و نوع هزینه کردن پول دریافتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان از فروش مرکز آموزشی و رفاهی خود، افزود: طی امضای تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قرار شد پول حاصل از فروش «مرکز گسترشPHC »  به ساخت مجتمع برج سپید اختصاص یابد که چنین هم شد و این پول ارتباطی به ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد نداشت.
رحیمی در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از این مجتمع کجا صرف خواهد شد توضیح داد: این مجموعه خودگردان است اما قسمتی از درآمد  برای کمک به دانشگاه در نظر گرفته شده است.