1

دامپزشکی آلودگی گوشت در هتل‌های مشهد را رد کرد

در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ، موضوع ادعای کشف 2 تن گوشت آلوده در هتل های 5 ستاره مشهد مطرح شد که دامپزشکی در این جلسه با بیان این که مفهوم آلوده با غیر بهداشتی متفاوت است و تا این لحظه به جز 207 کیلوگرم از گوشت ها که آن هم  فقط در دامنه انطباق قرار نداشته است موردی دیگری نداشتیم البته هنوز صاحب کالا به این نتیجه حق اعتراض دارد.

محمودجوادی نژاد رئیس شبکه دامپژشکی شهرستان مشهد با یاد آوری این که6 بازرس از 15 بازرس دامپزشکی در این پرونده ها نقش داشته اند و تنوع بازرسی ها بوده است، گفت: محموله در روز اول که بازرسی می شود به دلیل انجماد  نمی توان بازرسی دقیقی انجام داد، محموله صورت جلسه شده و به مرحله ارزیابی می رود.

وی به بررسی ها و آزمایش های انجام شده برای محموله های مورد بازرسی اشاره کرد و گفت: براساس بررسی های صورت گرفته به جز 207 کیلوگرم بقیه محموله ها آزاد شد.

جوادی نژاد تاکید کرد: در موضوع تخم مرغ نشانه گذاری را داریم که در همین بازرسی ها بیش از 400 کیلوگرم تخم مرغ نشانه گذاری نداشته اند و اگر یک مرغداری مقداری از تخم مرغ هایش نشانه گذاری نداشته باشد معدوم نمی شود بلکه پروسه انجام ازمایش را باید طی کند در آن لحظه به علت نداشتن هویت برای خریدار کالای فاقد هویت شناسایی می شود.

وی تصریح کرد: در این پرونده ها از تخم مرغ فاقد نشانه تا انجماد غیر اصولی بنا به خود اظهار هتل وجود داشت  که 4 نوع محصول شامل 207 کیلوگرم به آزمایشگاه رفت و جواب آزمایش نیز آمد و طبق قانون نیز جواب آزمایش را باید ابلاغ کنیم و حق هر شهروندی نیز این است که اعتراض کند و دوستان نیز اعتراض دارند.

وی تصریح کرد: پروسه اعتراض نیز این گونه است که نمونه های شاهد که در روز اول برداشت شده است به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی در تهران ارسال می شود و جواب وقتی برگشت،   آلودگی یا فساد مشخص می شود.

رئیس شبکه دامپژشکی شهرستان مشهد یادآورشد: بحثی که ما داریم این است که براساس آن چه قانون گذار تعیین کرده است، نظر کارشناس دامپزشکی درباره کلمه آلوده ، فاسد، غیر بهداشتی تفاوت وجود دارد و کاش کل محموله جمع زده نمی شد.

وی با بیان این که از 4 محموله همان ابتدای یک مورد انطباق خورده و  فقط برای 207 کیلوگرم آن هم عدم انطباق اعلام شده است که به هتل ها اعلام شده و با اعتراض آن ها برای آزمایش به تهران می رود و در نهایت پس از تائید در تهران ، پرونده به دادسرا ارسال و پرونده در آن جا تعیین تکلیف می شود.

جوادی نژاد تصریح کرد: کل محموله ها 2232 کیلوگرم بوده که آزمایش برای 207 کیلوعدم انطباق اعلام شده است.

هم چنین اابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که از بازرسی های سر زده در تاسیسات گردشگری استقبال می کنیم، گفت: در سال گذشته این اداره کل 6600 مورد نظارت انجام داده است و از هر هتل به طور متوسط 3 بار در هفته بازدید شده است.

هم چنین محمدصادق براتی معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: اگر چه کوتاهی در سلامت جامعه پذیرفته نیست از طرفی رعیات آرامش روانی و جو جامعه نیز از اهیمت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر چه بازدیدها باید سر زده باشد و ما هم تائید می کنیم اما مصوبه ای داشتیم که بازدیدها مشترک انجام شود و میراث فرهنگی نیز حضور داشته باشد و تا زمانی که تخلفی تائید نشده است و تائید علوم پزشکی یا دامپرشکی نرسیده است منعکس نشود، اکنون مشخص شد که از 2 تن گوشت های اشاره شده 207 کلیو گرم هنوز مشکوک است.

وی با اشاره به انتشارنامناسب اخبار گوشت های هتل های مشهد در شبکه های مجازی گفت: اگر این موضوع را با اخلاق منتشر می کردند این موضوع پیش نمی آمد بنابراین تا تخلف و جرمی ثابت نشده، از رسانه ای کردن خود داری شود.

براتی یادآورشد: البته چند نفری متخلف وجود داشته باشد که خواسته نا برخورد قانونی است.