1

بحرینی: در نظام بانکی حاکم حمایت از تولید ممکن نیست

 

سرویس اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی در این کمیسیون به طور دقیق با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: به زودی گزارش این طرح که حاصل چندین سال تلاش بی‌وقفه بوده در صحن ارائه خواهد شد.

به گزارش صبح امروز، محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی روز(یکشنبه 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: در یکی از سال‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از تولید نامگذاری شده بود محضر ایشان عرض کردم که با وضعیتی که در نظام بانکی کشور حاکم است اصولا حمایت از تولید معنای روشنی ندارد و ممکن نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند این حرف درستی است از دیگران هم چنین مطلبی شنیده شده این حرف دقیقی است و فرمودند شما عضو کمیسیون اقتصادی هستید و بعضی از اعضای دیگر کمیسیون را هم نام بردند، فرمودند شما بروید کاری که باید انجام بشود را انجام دهید، وظیفه شما در مجلس قانونگذاری است، این کار را انجام دهید و نکته بسیار مهم اینکه فرمودند به من هم بگویید، من هم سهم خودم را انجام خواهم داد.

وی تصریح کرد: در روزهای آغازین مجلس دهم بنده طرحی را خدمت شما همکاران عزیز تقدیم کردم و خدمت تمام افراد و کسانی که در آن ایام در صحن بودند، ارائه شد، یادم نیست کسی این طرح را امضا نکرده باشد، طرحی برای اصلاح نظام بانکی کشور توسط شما امضا شد و توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد و به کمیسیون اقتصادی و متعاقبا به کمیته پول، بانک و بازار سرمایه ارجاع شد.

حسین‌زاده بحرینی یادآور شد: من امروز می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم مطلبی که می‌دانم مطلب مورد نظر همه شماست، مطالبه همه فعالان اقتصادی کشور است، مطالبه به حق مراجع عالیقدر تقلید است، مطالبه شخص مقام معظم رهبری است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه من امروز می‌خواهم یک گزارش کوتاهی در حد وقتی که دارم تقدیم شما کنم، خاطرنشان کرد: طرح اصلاح نظام بانکی به همراه چند طرح دیگر مجموعا در کمیسیون اقتصادی با دقت و وسواس و با حضور دستگاه‌های مختلف اعم از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، وزارت اطلاعات و هر دستگاهی که با این موضوع ارتباطی پیدا می‌کرد به صورت کامل و دقیق بررسی شد.

هیات رئیسه برای بررسی طرح اصلاح نظام بانکی وقت سریعتری در نظر بگیرد

رییس کمیته پولی و بانکی مجلس شورای اسلامی، افزود: من بسیار خوشحالم خدمت شما عرض کنم که انشاالله به زودی کمیسیون اقتصادی گزارش این طرح را که حاصل چندین سال تلاش بی‌وقفه و با دقت نظر و وسواس علمی به زودی تقدیم شما می‌کنم و ما این بار را تا این مرحله به مقصد خواهیم رساند.

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: من همین جا خواهش می‌کنم هیات رئیسه برای این وقت سریعتری در نظر بگیرند و با توجه به کمبود وقت تا انشاالله از این مجلس بتوانیم این دستاورد بسیار مهم را برای اقتصاد کشورمان داشته باشیم که نظام بانکی کشور در لایه قانونگذاری توسط شما و به دست شما اصلاح شود، پاسخ آن فرمان و دستور مقام معظم رهبری را انشاالله به اتفاق هم در صحن مجلس خواهیم داد و این کاربزرگ انجام می‌شود.

وی با اشاره به چند نکته از رئوس اصلی این طرح، اظهار کرد: گاهی سوال می شود در سطح جامعه یا همین مجلس که چه اتفاقی قرار است، بیفتد؟ اولین اتفاق مهمی که انشاالله با صحه‌ای که شما بر این قانون خواهید گذاشت، می افتد این است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقام پولی کشور و مسئول و ناظر بازار پول کشور به یک نهاد عالم، مقتدر و دارای استقلال کافی تبدیل می‌شود.

بخش پولی؛ اقتصاد ایران را به استیصال کشانده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، مطرح کرد: اقتصادها از دو بخش متفاوت اما مرتبط با هم تشکیل می‌شوند، شما در هر اقتصادی بخش واقعی و بخش پولی دارید، من با مطالعه و تحقیق عرض می‌کنم، ما از اوایل دهه هشتاد تا همین امروز که در محضر شما هستیم این بخش پولی اقتصاد که اقتصاد ایران را به استیصال کشانده، بخش واقعی اقتصاد از تولیدکننده، پیمانکار و کسانی که کار می‌کنند اعم از صادر کننده و امثال آنها تشکیل می‌شود و بخش پولی باید به این بخش واقعی اقتصاد خدمات تامین مالی بدهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اینکه ما در ساختار اقتصادی بخش مالی را به درستی طراحی نکرده ایم نتوانستیم این سرویس مورد نیاز بخش واقعی را تقدیمشان کنیم و از اوایل دهه هشتاد امروز بخش پولی در بخش واقعی اقتصاد سیطره انداخته و باعث شده که بخش واقعی عملا از کارآمدی که باید داشته باشد، خارج شود، رشد پایین اقتصادی، تورم بالا، نرخ بیکاری بالا اگر از کارشناسان سوال کنید می گویند که ریشه آن در بخش پولی اقتصاد است، بخش پولی اقتصاد یعنی شما باید بانک هایتان را تجدید ساختار کنید و باید بانک مرکزی را عوض کنید و به یک بانک مقتدر و عالم تبدیل کنید، در چند ماه اخیر که اندکی اقتدار در بانک مرکزی تزریق شد برکاتش را دیدیم.