1

بازی دو سر باخت!

 

 

سازمان لیگ تصمیم دارد تا زمانی که استانداردهای لازم در ورزشگاه‌های تیم‌های لیگ برتری رعایت نشود، این رقابت‌ها را آغاز نکند. مسئولان این سازمان حتی اعلام کردند که ممکن است رقابت‌های لیگ برتر در تابستان آغاز نشود.

ورزشگاه‌ یکی از موارد مهم برای اخذ مجوز حرفه‌ای سالیانه باشگاه‌هاست به طوری که هر سال نمایندگانی از AFC به ایران می‌آیند و ورزشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. تا لیگ هجدهم این بازدیدها با ترفندهایی برای باشگاه‌ها مشکل‌ساز نمی‌شد و آن‌ها در نهایت مجوز حرفه‌ای را دریافت می‌کردند.

با این حال پس از اتفاقات ناگواری که در یکی، دو فصل اخیر رخ داد، سازمان لیگ تصمیم گرفته برای لیگ نوزدهم با جدیت بیشتری برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها عمل کند. مسئولان سازمان لیگ برای نشان دادن جدیت کارشان اعلام کردند تا زمانی که الزامات مدنظرشان در ورزشگاه‌ها اعمال نشود، لیگ نوزدهم آغاز نمی‌شود.

الزامات مدنظر سازمان لیگ برای آغاز لیگ برتر چیست؟

سازمان لیگ برای آغاز لیگ برتر سه شرط برای باشگاه‌ها گذاشت و که پیرو آن باید قوانین امنیتی آیین‌نامه‌های فیفا و AFC رعایت و بلیت‌فروشی الکترونیکی و زیرساخت‌های امنیتی در ورزشگاه‌ها ایجاد شوند. الزاماتی که سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ کرده به شرح زیر هستند:

۱. پیوست امنیتی، ابلاغی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ناظر به مقررات و آئین‌نامه‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا، توسط باشگاه‌ها به طور الزامی رعایت و اجرایی شود.

۲. فرآیند بلیت فروشی توسط باشگاه‌ها و با کنترل و نظارت سازمان لیگ به‌طور صد درصد مکانیزه و الکترونیکی و اینترنتی با احراز هویت کد ملی برای تماشاگران و هواداران فوتبال و جانمایی با درج شماره صندلی (ناظر به مصوبه شورای امنیت کشور) برابر آئین نامه ابلاغی سازمان لیگ، انجام شود.

۳. مشکلات زیر ساختی در حوزه ایمنی و امنیتی ورزشگاه و خدمات عمومی و رفتارهای هواداران برابر آئین نامه و مقررات موجود، از قبیل نصب صندلی و شماره گذاری، بلوک بندی استادیوم، ایمن سازی راهروها، ورود و خروج در شرایط عادی و اضطراری، نصب دوربین‌های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، سیستم اطفای حریق، پیش بینی تخلیه اضطراری، محوطه سازی پارکینگ‌ها، ایجاد یا تقویت امکانات رفاهی تا قبل از برگزاری مسابقات فصل پیش رو، گیت گذاری مبادی ورودی استادیوم‌ها برابر (بند ۲ مصوبه شورای امنیت کشور) و آئین نامه‌های ابلاغی سازمان لیگ رفع نقص شود.

کدام ورزشگاه‌ها برای برگزاری لیگ برتر آماده‌اند؟

در مدتی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها اعلام کردند که باید ورزشگاه‌هایشان را ایمن و استاندارد کنند، هیچ باشگاهی آمادگی ورزشگاهش را به صورت رسمی به سازمان لیگ اعلام نکرده است. طبق صحبت‌های سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، آماده‌ترین ورزشگاه برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر، ورزشگاه آزادی است که ۹۵ درصد کارهایش را انجام داده و تنها مشخص شدن سایت بلیت‌فروشی الکترونیکی باقی مانده است.

سازمان لیگ تا کی لیگ نوزدهم را به تعویق می‌اندازد؟

بر اساس صحبت‌هایی که رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در قرعه‌کشی لیگ دسته یک انجام داد، تا زمانی که حداقل شش ورزشگاه استانداردسازی نشوند، لیگ نوزدهم آغاز نمی‌شود. حتی فتاحی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است لیگ برتر در تابستان آغاز نشود، گفت: ما پیش‌بینی چنین مواردی را کردیم و تا زمانی که ورزشگاه‌ها آماده نشوند، لیگ برتر را آغاز نمی‌کنیم.

سوالی که به وجود می‌آید این است که در صورت آغاز لیگ برتر با شش ورزشگاه، تکلیف تیم‌های میزبانی که ورزشگاهشان آماده نیست، چه می‌شود؟ سازمان لیگ فوتبال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مسابقات تیم میزبان تا رفع مشکلات مذکور به نزدیک‌ترین ورزشگاه استاندارد شهرستان همجوار و دارای امکانات تأیید شده توسط سازمان لیگ منتقل خواهد شد و سازمان لیگ هیچ استثنایی نیز در این خصوص قائل نیست.

آیا تنها دلیل تعویق لیگ برتر، استاندارد نبودن ورزشگاه‌هاست؟

۱۲ تیرماه ۹۸، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، ۲۴ تیر را به عنوان ضرب‌الاجل برای فراهم کردن زیرساخت‌های حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تعیین کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تاریخ به بعد دیدار تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان و امید که قرار بود با حضور تماشاگر برگزار شود، بدون حضور تماشاگر برگزار شد. همچنین فدراسیون فوتبال تاکید زیادی داشت که جام شهدا هم بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

البته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال چند روز پس از پایان ضرب‌الاجل اینفانتینو، به فیفا اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران موافقت خود را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده ولی هنوز موافقت دولت در این زمینه باقی مانده است.

با این حال ممکن است که حضور بانوان یکی از چالش‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای آغاز لیگ برتر باشد. ضمن این که باید اشاره شود در صورت استانداردسازی ورزشگاه‌ها بخش اعظمی از زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم خواهد شد.

آیا باشگاه‌ها از تعویق لیگ برتر متضرر می‌شوند؟

برخی تیم‌های لیگ برتری با توجه به این که قرار بود لیگ نوزدهم در تاریخ ۱۰ مرداد آغاز شود، تمرینات خودشان را برنامه‌ریزی کردند تا بتوانند در آن تاریخ به سطح آمادگی برسند اما با به تعویق افتادن لیگ برتر، برنامه‌ریزی این تیم‌ها به مشکل خورده و متضرر شده‌اند. از طرف دیگر، برخی تیم‌ها که هنوز به ترکیب ایده‌آل خود نرسیده‌اند و برنامه آماده‌سازی کاملی انجام نداده‌اند از تعویق لیگ راضی‌اند.

نقدی که در این ماجرا به سازمان لیگ وارد است، تلاش آن‌ها در یک شبه درست کردن ورزشگاه‌هاست. مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال می‌توانستند این پروسه را از فصول قبل آغاز کنند تا به مرور، ورزشگاه‌ها استاندارد شوند و لیگ برتر هم به تعویق نیفتد. ضمن این که با توجه به در پیش بودن بازی‌های تیم‌ملی در مراحل مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲، تعویق لیگ برتر منجر به دوچندان شدن فشردگی این مسابقات می‌شود و به نوعی بازی دوسر باختی با تعویق لیگ و تداخل با رقابت تیم ملی اتفاق می افتد.

در نهایت باید دید که جدیت سازمان لیگ در استانداردسازی ورزشگاه‌ها به کجا می‌رسد و آیا تمام الزاماتی که از سوی آن‌ها اعلام شده، در ورزشگاه‌ها رعایت می‌شود یا خیر.