1

بازار در برابر کاهش قیمت کالاها مقاومت می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است اگرچه نرخ ارز در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرد اما قیمت کالاها متناسب با آن کم نشد.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز کاهش پیدا نکرد، گفت: اگرچه بازار در مقابل کاهش قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز مقاومت می‌کند، اما باید به این نکته نیز توجه شود که با ارزان شدن نرخ دلار نباید انتظار داشت قیمت‌ها بلافاصله روند نزولی پیدا کنند، در واقع باید فرصتی به تولیدکننده داده شود تا بتواند با نرخ جدید مواد اولیه خریداری و وارد چرخه تولید کند.

کاهش لاکپشتی قیمت کالاهای اساسی

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه باید به تولیدکننده مهلتی داده شود تا بتواند مواد اولیه را با نرخ ارز ارزان قیمت خریداری کند اما موضوعی که مصرف‌کننده را آزار می‌دهد این است که با افزایش نرخ ارز، بلافاصله بهای کالاها افزایشی می‌شود اما با کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها با سرعت لاکپشتی کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید با کنترل و بازرسی زمینه کاهش قیمت کالاها را فراهم کنند، اظهار کرد: در صورتی که کاهش نرخ ارز ادامه دار باشد و عرضه از تقاضا پیشی گیرد کاهش قیمت کالا حتمی است.

ضرورت تعیین تکلیف سرنوشت کالاهای احتکار شده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف کالاهای احتکار شده، اضافه کرد: اگرچه شفاف سازی و مشخص شدن سرنوشت کالاهای احتکار شده یکی از ضرورت‌ها است اما تاثیر چندانی بر میزان عرضه و در نتیجه ساماندهی بازار ندارد اما می تواند اعتماد مردم را نسبت به سیستم و مکانیزم بازار جلب کند.