1

اکران ناعادلانه و مافیا بازی در سینمای ایران

هادی کربلایی قهرمان

نشست خبری فیلم«جانان» روز گذشته با حضور کامران قدکچیان کارگردان و مژگان بیات بازیگر در مجموعه پردیس سینمایی «ویلاژ توریست» برگزار شد.

فیلمنامه جانان توسط فرهاد توحیدی نوشته شده است و بازیگرانی همچون امین حیایی، مژگان بیات، چنگیز وثوقی، پروانه معصومی و مهران رجبی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم که ژانر کمدی دارد روایتی است از عشق و وفاداری از گذشته‌های دور که تلاقی این عاشقانه با داستان عشق دختر و پسری از نسل امروز رقم خورده است.

کارگردان فیلم«جانان» در این نشست گفت: در حال حاضر بیشتر فیلم‌ها برای سرگرمی ساخته می‌شوند و در آن از الفاظ اروتیک و غیر معمول برای فروش استفاده می‌کنند که این فیلم از این جهت متفاوت است.

قدکچیان درباره داستان این فیلم افزود: فیلم‌های گیشه پسند در سینما رسوخ کرده و اجازه دیده شدن به فیلم‌های خوب را نمی‌دهند و آداب و رسوم سنتی ما نیز در این فیلم‌ها گم شده است. درست است که مردم به حال خوب نیاز دارند اما این حال خوب را به چه قیمتی باید به آن‌ها منتقل کنیم. متاسفانه باید بگویم مهربانی و عاطفه در جامعه امروز فراموش شده و نتوانستیم آن را به نسل بعدی منتقل کنیم. درحالیکه که گوشزد کردن عشق و وفاداری ضروریست و رسالت این فیلم نیز همین است. موضوع فیلم جانان هوز بیات نشده و مخاطبین بعداز دیدن آن راضی خواهند بود.

این کارگردان که فیلم «جنون» در ژانر وحشت را نیز در نوبت اکران دارد، درباره تاخیر در نمایش«جانان» تصریح کرد:  شرایط این نوع فیلم ها با وجود مافیای اکران، هیچگاه خوب نیست و علت تاخیر در اکران این فیلم هم همین بوده‌است. من معتقدم همه فیلم‌ها در ژانرهای مختلف باید بصورت عادلانه در نوبت نمایش قرار‌ بگیرند تا مخاطب بتواند حق انتخاب داشته باشد. در دهه 60 و 70مافیای اکران نداشتیم و فیلم‌ها براساس کیفیت درجه بندی می‌شدند و بصورت متعادل بین سینماها پخش می‌شد اما روند کنونی، سینمای مستقل را نابود می‌کند.

قدکچیان اضافه کرد: من نمی‌دانم بعضی از پول‌هایی که وارد سینما می‌شود و صرف ساختن فیلم‌های سرگرمی و گیشه‌پسند می‌شود از کجا می‌آید  اما ما با اینکه می‌دانستیم این فیلم برگشت مالی ندارد، آن را ساختیم و از این کار احساس رضایت می‌کنیم.

وی درباره نقش مدیریت فرهنگی در حل معضلات سینمای ایران، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان نیز پشت این اتفاقات هستند تا هرساله آمار بالایی برای ارائه داشته باشند اما هیچگاه بصورت کیفی به سینما نگاه نمی‌کنند.

قدکچیان انتخاب بازیگر نقش اول مرد را نیز مربوط به جریان امروز سینمای ایران دانست و بیان کرد: انتخاب «امین حیایی» برای این بود که یک سوپراستار می‌تواند اکران فیلم را در چرخه مافیایی تضمین می‌کند و فیلم‌هایی که این ویژگی را نداشته باشند در سینمای هنروتجربه اکران می‌شوند.

زبانی ساده با بیانی عمیق

«مژگان بیات» نیز که در این فیلم نقش مقابل امین حیایی را بازی می‌کند گفت: فضای متفاوت فیلم باعث شد که بازی در آن را انتخاب کنم و معتقدم «جانان» فیلمی بظاهر ساده است و در عمق آن عشق با زبانی ساده بیان می‌شود.

وی ادامه داد: درست است که سینما تریبونی برای انعکاس مشکلات مردم است اما در کنار آن فیلم‌هایی  برای ایجاد حس امید و عشق نیز لازم است که ««جانان» از همین دسته است.

گفتنی است این نشست با همت مدیریت مجموعه «پردیس سینمایی ویلاژتوریست» برگزار و در پایان از اهالی رسانه نیز بمناسبت روز خبرنگار تقدیر شد.