1

200 سال روزنامه نگاری رو به نابودی

چند وقتی‌ است که کاغذ به کالایی لوکس و کم یاب در کشور تبدیل شده بطوریکه بسیاری از روزنامههای خصوصی با مشکل چاپ رو برو شدهاند.

با گسترش نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی کالا در کشور، که به طور عمده به خاطر تحریم‌های خارجی است، اخیراً نشریات کاغذی، برای جلوگیری از تعطیلی، به کاهش صفحات و تعدیل نیرو دست زده‌اند. از طرفی چند برابر شدن قیمت کاغذ و از طرف دیگر بی برنامگی در پخش کاغذ از مهمترین دلایل این اتفاقات تلخ در حوزه مطبوعات است. چندی قبل جواد دلیری سردبیر روزنامه ایران و نیلوفر قدیری عضو شورای سردبیری روزنامه همشهری از کاهش هشت صفحه ای روزنامه های خود خبر دادند.

همچنین محمود مختاریان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و روزنامه‌نگار، به خبرگزاری ایلنا گفته است: از آنجا که حدود ۹۵ درصد کاغذ ما وارداتی است، با افزایش قیمت کاغذ روزنامه‌ها، هزینه‌های تولید رسانه‌های مکتوب هم بسیار بیشتر شد. حیف است ۲۰۰ سال روزنامه‌نگاری کشور متلاشی شود.

با شدت گرفتن کمبود کاغذ، چند ماه پیش وزارت ارشاد‌ کارگروه کاغذ را برای رسیدگی به این بحران تشکیل داد. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است «40 میلیون یورویی که ما مجوز واردات کاغذ مطبوعات با ارز دولتی دادیم،‌ در طول سال 98 برای تمام نشریات کفایت خواهد کرد.»  با وجود این وعده و وعیدها و تخصیص ارز دولتی به کاغذ و وارد شدن چند محموله، تا امروز هیچ اثری از کاهش بحرانکاغذ به چشم نمی‌خورد. مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل این مسئله را سوء مدیریت در حوزه واردات و نظارت بر مصرف می داند.

در همین خصوص گفت و گویی داشتیم با عضو کمسیون فرهنگی مجلس تا نظر وی را در این موضوع جویا شویم.

کاغذ دست یک مشت دلال

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است بی برنامگی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باعث ایجاد معضل کمبود کاغذ شده است.

نصرالله پژمانفردر گفت و گو با خبرنگار صبح امروز می‌گوید: یکی از مواردی که در مجلس برای ما جدی است مسئله نشریات است. نشریات به عنوان یکی از ضروری ترین ملزومات در زندگی روزمره مردم که باید حمایت جدی نسبت به آن صورت بگیرد. متأسفانه متولی این امر که وزارت ارشاد است با یک مشکل جدی در نوع مدیریتش مواجه است و مشکل اینجاست که اعتبارات قابل توجهی برای موضوع کاغذ پیش بینی شده اما در عین حال در نحوه توزیع یارانهها و کاغذی که باید در اختیار روزنامه‌ها قرار بگیرد با یک فضای کاملاً فشل و غیر قابل دفاع مواجه هستیم، یعنی شرایط منجر به این شده که به هیچ وجه حمایت جدی نسبت به نشریات صورت نمی گیرد، مخصوصا نشریات و روزنامه هایی که بیرون از تهران هستنند.

او در ادامه تصریح می‌کند: این موضوع را به طور جدی در دستور کار کمسیون داریم که باید به آن رسیدگی کنیم و جلوی بیبرنامگی که منجر به تعطیلی بعضی از نشریات در کشور و مخصوصاً در استانها هست را بگیریم.

رییس سابق کمسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: مهمترین چیزی که ما را آزار می دهد بی برنامگی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است که نتوانسته منطق قابل دفاعی در ارتباط با توزیع کاغذ داشته باشد و بهانه ای که می آورند عذربدتر از گناه است، یعنی کاغذ وارد شده است و دست یک مشت دلال قرار گرفته، بدون اینکه نسبت به این قضیه پاسخگویی وجود داشته باشد.

با کمی دقت در اظهار نظر مسئولین متوجه می شویم که معضل ایجاد شده در زمینه کاغذ را کسی گردن نگرفته و نمی گیرد و متأسفانه این معضل در یک  کش و قوس میان مسئولی گیرکرده است که در این بین فقط نشریات و روزنامه ها هر روز بیشتر از روز قبل در منجلاب نبود کاغذ فرو می روند. در هر صورت با این روند تا چند وقت دیگر با نابودی نشریات و روزنامه های مکتوب،  روزهای بهتری برای بسیاری از مسئولین رقم خواهد خورد و فقط چند روزنامه و نشریه سفارشی با کاغذهای فراوان در کشور به حیات خود ادامه خواهند داد.

رضا الهی