1

خیز بلندقامتان ایران برای افتخارآفرینی در شیکاگو

تیم ملی والیبال ایران که دومین حضورش در مرحله نهایی لیگملت‌ها را تجربه می‌کند امیدوار است این بار تاریخ‌سازی کند وبرای نخستین بار یکی از سکوهای برتر را به خود اختصاصدهد.

مرحله مقدماتی لیگ ملت های والیبال روز جمعه ۱۰ خرداد ماهسال جاری با حضور شانزده تیم آرژانتین، استرالیا، برزیل،بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن،لهستان، پرتغال، روسیه، صربستان و آمریکا آغاز شد و درپایان شاگردان ایگور کولاکوویچ موفق شدند با کسب ۱۲ پیروزیو ۳۶ امتیاز در جایگاه دوم جدول رده بندی به کار خود در اینمرحله پایان دهند و راهی دور نهایی شوند.

* اتکا به ستارگان

پیش از اعزام تیم ملی به رقابت ها به اعتقاد برخی کارشناسانو اهالی والیبال، لیگ ملت‌ها فرصتی برای به کار گیری بازیکنانجوان بود تا به تجربه آنها اندوخته شود و بازیکنان اصلی نیزاستراحت کنند که برای رویدادهای مهمی از جمله انتخابیالمپیک آماده و به دور از مصدومیت باشند. اما برخلاف ایندیدگاه ها، سرمربی تیم ملی والیبال با ترکیب اصلی مسابقاترا آغاز کرد و نگاه او برخلاف منتقدان کسب نتیجه در اینرویداد بود. سرمربی صربستانی ایران گام محکمی درمسابقات برداشت و موفق شد با در اختیار داشتن ستاره هایتیم ملی پس از سال ۲۰۱۴ برای دومین بار والیبال ایران راراهی دور نهایی کنند.

* جوانانی که دیر درخشیدند

پس از پیروزی تیم ملی برابر صربستان در نخستین بازی هفتهپنجم صعود ایران به مرحله نهایی با میزبانی شیکاگو قطعیشد تا ایگور در دو بازی باقی مانده با خیالی آسوده به جواناناعتماد کنند. جوانانی که در بازی برابر بلغارستان پاسخ اعتمادسرمربی را دادند و با شکست تیم میزبان نوید بخش روزهایخوبی را برای والیبال ایران دادند و البته افسوس اینکه چراسرمربی زودتر از اینها به این جوانان اعتماد نکرد. جوانان باانگیزه ای که بسیار دیر به آنها فرصتی برای درخشش دادهشد.

* انگیزه و تجربه دو سلاح ایگور

حال تیم ملی ایران با اتکا به ستاره هایی همچون سعیدمعروف، سید محمد موسوی، پوریا فیاضی، میلاد عبادی پور،امیر غفور، علی شفیعی و جوانان با انگیزه ای مانند علی اصغرمجرد، جواد کریمی، پوریا یلی، محمدرضا حضرت پور و موذنراهی فینال شده اند تا آنجا بتوانند برای نخستین بار دراقدامی تاریخی والیبال ایران را بر روی سکوی لیگ جهانی قراردهند. انگیزه و تجربه دو سلاح قدرتمندی است که در دستانایگور وجود دارد و باید دید چگونه از آنها بهره خواهد برد.

*سکوی دلاری

تاریخ سازی با قرار گرفتن بر روی سکو شکل خواهد گرفت،سکویی که علاوه بر تاریخ سازی از نظر مالی نیز منافعبسیاری برای والیبال ایران خواهد داشت. طبق اعلام فدراسیونجهانی حدود ۶ میلیون دلار برای تیم های برتر در نظر گرفتهشده است که سهم تیم نخست یک میلیون دلار، تیم دوم ۵۰۰ هزار دلار، تیم سوم ۳۰۰ هزار دلار، تیم چهارم ۱۵۰۰۰۰ دلار،تیم های پنجم و ششم ۷۵۰۰۰ دلار خواهد بود. تیم ملی والیبالایران تنها یک بار به همراه کواچ در سال ۲۰۱۴ در مرحله نهاییحضور و در یک قدمی سکو در جایگاه چهارم قرار گرفت.

به هر ترتیب تیم ملی والیبال ایران با قرار گرفتن در جایگاه دومیمرحله مقدماتی به مرحله نهایی صعود کرده است تا در اینمرحله با تیم های لهستان، برزیل، آمریکا، روسیه و فرانسه برایکسب سکوی نخست رقابت کند. شاید دیگر چنین فرصتی برایوالیبال ایران پیش نیاید و حال که تیم ملی با تمام توانش پا درچنین رویدادی گذاشت و سرمربی تیم ملی ریسک تمام آسیبها و مصدومیت ها را به جان خرید سکوی قهرمانی می تواندنتیجه ای قابل قبول باشد.

بر اساس دستورالعمل مسابقات و با توجه به حضور آمریکا درجمع ۶ تیم برتر، ایران با برزیل و لهستان همگروه شد و آمریکابا روسیه و فرانسه دیدار خواهد کرد.

برنامه مسابقات ایران در مرحله نهایی به شرح زیر است:

پنجشنبه ۲۰ تیر: ایرانلهستان، ساعت ۵ صبح

جمعه ۲۱ تیر: ایرانبرزیل، ساعت ۵:۳۰ صبح

*تیم ملی شانس صعود به جمع 4 تیم برتر را دارد

مربی خراسانی تیم والیبال نوجوانان ایران گفت: اضافه شدنبازیکنان جوان به ترکیب اصلی تیم ملی باید به صورت قطرهچکانی باشد.

رضا مومنی‌مقدم در مورد عملکرد تیم ملی والیبال در لیگملت‌های 2019 اظهار داشت: تیم ملی با توجه نتایجی که کسبکرده، عملکرد خوبی داشته و راضی کننده بوده است. ملیپوشان در مرحله گروهی،‌ بازی‌های خوی از خود ارائه کردند کهامیدوارم در مرحله نهایی هم ادامه پیدا کند. در این بین نیازاست که تیم ملی از نظر فنی و پزشکی مدیریت شود که البتهکار سختی است چون آماده نگه داشتن تیم بدون مصدوم،بسیار دشوار است.

مومنی در مورد پیروزی 3 بر صفر ایران مقابل بلغارستان باترکیبی کاملاً جوان گفت: عملکرد بازیکنان جوان تیم مثلکریمی، یلی، مجرد، غلامی و موذن بسیار خوب بود. آنها نشاندادند که پشتوانه خوبی برای بازیکنان با تجربه‌ای مثل معروف وغفور هستند. به هر این بازیکنان با تجربه هم زمانی از جاییکار خود را شروع کردند و این چرخه باید ادامه داشته باشد. منخوشحال هستم که بازیکنان جوان توانستند کادر فنی را قانعکنند که در زمان‌های خاص می‌توانند به تیم ملی کمک کنند.

مربی تیم جوانان ایران در مورد انتقادهایی که به کولاکوویچ درمورد استفاده از بازیکنان می‌شود، تصریح کرد: ما در کشوریهستیم که همه نتیجه گرا هستند. برای مسئولان ورزش و مردمایران، نتیجه بسیار مهم است و کادر فنی و بازیکنان از اینبابت تحت فشار هستند. این انتقادها نیاز به مدیریت مناسبدارد و به اعتقاد من هم اضافه شدن بازیکنان جوان به ترکیباصلی تیم ملی باید به صورت قطره چکانی باشد. استفادهصرف از باتجربه و جوانان درست نیست.

رضا مومنی در مورد مرحله نهایی لیگ ملت‌ها در آمریکا گفت: در گروه خوبی قرار گرفتیم چون لهستان، ضعیف‌ترین تیم خودرا در اختیار دارد و برزیل را هم تا مرز شکست پیش برده‌ایم امابازی فرانسه اصلاً به ما نمی‌خورد و آمریکا هم به دلیل میزبانیبا تمام نیرو به میدان خواهد رفت. تیم ملی این شانس را دارد کهبه جمع 4 تیم برتر صعود کند و اگر باهوش باشد،‌ روی سکومی‌رود.