1

۹ هزار خراسانی حاجی می‌شوند

قرن‌ها پیش مرد و زن و کودکی تنها، چند قطعه سنگ سیاهِ ساده را از دل کوهی در کنار مکه بریدند و بی‌هیچ ترکیب و تزئینی بر هم نهادند؛ یک مکعب که نامش کعبه شد. داستان حج به همین سادگیشروع می‌شود. کعبه، قلب جهان است؛ نقطه ثابتی که همه پیرامونشدایره‌وار در گردشند. درست مثل کهکشان‌ها که تسبیح‌گوی دایره‌وارخداوندند. حج، نشانه است؛ تبلور منظومه ستایش کیهان در برابر خداوند، قرار گرفتن یک بی‌نهایت کوچک در برابر یک بی‌نهایت بزرگ و… . حج، داستانی بلند از همین رمزها و رازهاست .

حَجّ (ملاقات خانه خدا) یکی از مهم‌ترین فروع دیناسلام است؛ که مسلمانان در دهه اول آخرین ماه قمری (ذی‌الحجه) به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی رفته و مناسک خاص آن را به جا می‌آورند. هر مسلمان در صورت دارا بودن شرایطی خاص، مکلف است حداقل یکبار در طول عمر خود آن را انجام دهد.

در ایام ذی‌الحجه سفر حج شروع شده و درصدی قابل قبولی از جمعیتایران به این سفر می‌روند. در همین خصوص به سراغ مدیر  حج و زیارت خراسان رضوی رفته تا در خصوص حجاج امسال اماری گرفته و از اولین پرواز به سمت عربستان از خراسان رضوی مطلع شویم.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی گفت: امسال ۹هزار و ۶۵ مسافر خراسانی در قالب ۶۴ کاروان عازم سرزمین حج می‌شوند.

به گزارش روزنامه‌”صبح امروز” جواد شاد در خصوص امار حجاج ۹۸ افزود: بیشتر آمار اعزام زائران پس از تهران به استان خراسان اختصاص داشته و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام زائران صورت گرفته و به‌زودی صدور ویزای الکترونیکی زائران حج تمتع آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی حج تمتع ویژه زائران این استان از ابتدای فروردین ۱۳۹۸ به‌صورت کاروانی و متمرکز آغاز شده است که در ماه مبارک رمضان شاهد حضور باشکوه زائران در جلسات اسرار و معارف حج بودیم و خوشبختانه در این دوره برنامه‌های معنوی خوبیبرای زائران تدارک دیده‌ شده بود.

شاد در خصوص اعلام خبر عربستان مبنی بر در نظر گرفتن فضا برایهر حاجی ایرانی در حدود۱متر مربع توضیح داد: با توجه به مساحت منی و امکانات این مکان و توقف سه روزه حجاج در آنجا یک متر فضای استراحت در نظر گرفته میشود.

وی در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر کافی بودن این فضا گفت: مدیران کاروان‌ها با برنامه‌ریزی باید تعدادی از حجاج را با فاصله طواف ببرند تا جای خالی بیشتر شود که این چالش هر ساله بوده و حجاج محترم باید تحمل کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی ابراز کرد: در این خصوص علاجیوجود ندارد یا باید از ظرفیت حجاج کم کرد یا حجاج باید اینچالش را تحمل ‌کنند.

وی عنوان کرد: حج و زیارت خراسان رضوی با دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری تعامل بسیار خوبی دارد و توانسته در این مدت جلسات آموزشی خوبی را در سطح استان و شهرستان برگزار کند.

شاد تصریح کرد: تمامی پروازهای زائران خراسان به سرزمین وحی از مشهد مقدس انجام می‌گیرد و تنها یک کاروان مختص خراسان جنوبیاست که این کاروان از ایستگاه بیرجند انجام می‌گیرد.

مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی بیان کرد: امسال از مشهد ۳۲ کاروان اعزام شده و ۳۳ کاروان از سطح شهرستان‌های استان به سرزمین حج اعزام می‌شوند که از این میان ۸ کاروان به حجاج اهل سنت اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: ۱۰ درصد حجاج امسال دارای سن بیشتر از ۷۰ سال بوده و ۶۱ درصد بین ۵۰تا ۷۰ سالگی قرار گرفته و ۲۹درصد نیز زیرسن ۵۰ سال قرار دارند.

شاد از حاجی ۱۲ ساله به عنوان جوان‌ترین حاجی خراسانی یادکرد و افزود: در بین حجاج امسال یک حاجی ۹۴ ساله به عنوان مسن‌ترینحاجی در بین کاروان‌ها قرار دارد.

وی در خصوص تدابیر حج ۹۸ گفت: امسال ۳۳۰ نفر از عوامل پزشکیو کادری و فرهنگی و …. حجاج را در سفر حج همراهی می‌کنند.

در ادامه با رییس سازمان حج و زیارت به مصاحبه‌ای کوتاه پرداخته تا توضیحات بیش‌تری در این خصوص ارائه بدهند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مراسم حج در راستایارتقای معنویت است، تصریح کرد: در این راستا خدمت بهتر و انجام کارهای فرهنگی، بسترساز این تحول معنوی است وباید مدیرانکاروان‌ها به موضوع پیوست فرهنگی توجه جدی کنند.

علی‌رضا رشیدیان اظهار کرد: با توجه به اقامت ۳۰ تا ۳۵ روزه برخیحجاج در سرزمین وحی باید زمینه بهره گیری هر چه بهتر حجاج از این ایام فراهم شود زیرا هدف و تمرکز تمامی عملیات حج؛ فرهنگی و در راستای ارتقای ارزشهای دینی و معنوی در حجاج است.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی تا آغاز عملیات حج و اعزام حجاج که ۱۷ تیرماه است، باقی نمانده، تاکید کرد: با توجه به اوج گرما بایدخدمات رسانی با بیان زیبا، سعه صدر و ظاهری آراسته و در شأنزائران خانه خدا انجام گیرد.

رشیدیان تاکید کرد: با توجه به آسیب شناسی های انجام شده از مراسم سنوات قبل و اصلاحات صورت گرفته مدیران تلاش کنند تا درحوزهکاری شأن کار به بهترین نحو و کمترین مشکلی انجام شود و همانند پدر مجموعه درحین عملیات مسائل و شرایط را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه مدیران و خادمان حج با خدا معامله می‌کنند، ابراز امیدواری کرد: باید هم پوشانی و هم افزایی کاملی بین تمامی عوامل حاکم بوده و همه با هم در این معامله با خدا صادقانه تلاش کرده تا نتیجه و برآیند این سعی و کوشش رضایت خلق و خالق رادر پیداشته باشد.

رشیدیان اظهار کرد: حتی برادران و خواهران اهل سنت درکنار اهل تشیع دراین خدمت رسانی خود دلیلی بر این ادعاست و امید است درسایه این تلاش‌ها، وحدت و انسجام مسلمانان تداوم یافته و بیشاز پیش مستحکم شود.

رشیدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مورد اجرای هر چه بهتر کنگره حج تمتع توافق دارند در اینراستا تفاهم‌های خوبی هم انجام شده و بر این اساس طرف عربستانیخدمات مناسبی را برای زائران ایرانی ارائه خواهد داد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به اینکه کار نقل و انتقال حجاج در سال جاری توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد: در یک تعامل و هم افزایی مطلوب، خدمات در خور شانی به زائران بیت الله الحرام ارائه شود.

عاطفه خوافیان