1

یک‌بار برای همیشه اقتصاد را جراحی کنیم

استاندار خراسان رضوی گفت: اقتصاد کشور باید با تصمیم قاطع مجلسشورای اسلامی درباره پرداخت یارانه نقدی، یک بار برای همیشه جراحیشود.

علی‌رضا رزم‌حسینی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلسشورای اسلامی که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: سالانه2600 میلیارد تومان یارانه نقدی در استان خراسان رضوی پرداخت می شودکه هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد و معتقدیم این مبلغ باید به بخش تولیدتزریق شود.

وی افزود: آمریکایی ها اگر بدانند که ما بدون اتکا به منابع نفتی می توانیماقتصاد کشور را اداره کنیم، مطمئن باشید که ترامپ و امثال او در برابر ملتایران زانو خواهند زد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه کشور را باید با شرکت های توسعهگرا ساخت نه با دولت دیوان سالار تصریح کرد: خراسان رضوی 90 هزارمیلیارد تومان سپرده بانکی دارد درحالی که مجموع بودجه دستگاه هایاجرایی در این استان حدود 600 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسانرضوی و واگذاری مسئولیت توسعه متوازن منطقه ای به معین های اقتصادمقاومتی، یک نهاد مردمی شکل گرفته است که در آینده جایگزین دولت دیوانسالار خواهد شد.

رزم حسینی گفت: تمامی دولت های پس از انقلاب اسلامی برای کاهشبروکراسی های اداری وعده داده اند اما تا به امروز هیچ دولتی موفق بهانجام این مهم نشده است؛ اگرچه باید اذعان کرد که حذف بروکراسی هایفرسوده امکان پذیر نیست اما معتقدیم می توان دولت دیوان سالار را بیخاصیت کرد.

وی با بیان اینکه افغانستان به انرژی هایی مانند برق نیاز دارد و می توان ازاین ظرفیت برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور استفاده کرد، گفت: درصورت واگذاری اختیارات لازم به استان می توان زیرساخت های تولید وصادرات برق به کشورهای همسایه را در خراسان رضوی فراهم کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته برایاجرای طرح انتقال آب از چابهار به شرق کشور گفت: از مجموع 750 میلیونمتر مکعب ظرفیت این طرح، 250 میلیون متر مکعب سهم خراسان رضویاست و نیاز آبی استان را در چشم انداز بلند مدت تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مطالعات پیوست اقتصادی طرح انتقال آب چابهار به شرقکشور درحال انجام است، اظهار کرد: طبق بررسی های اولیه، با کاشتزعفران در وسعت بالا از محل آب انتقالی، درآمد خوبی حاصل می شود کههزینه تمام شده آب شرب و کشاورزی را رایگان خواهد کرد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح انتقال آب از چابهار بهخراسان رضوی حتی یک ریال از منابع دولتی استفاده نخواهد شد و شرکتسرمایه گذار پروژه همانند بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی ازصندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت می کند.