1

هدر رفت نیروی انسانی یکی از دردناک‌ترین آسیب های اجتماعی جامعه است

مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که امروز جامعه ما را تهدید می کند هدر رفت نیروی انسانی است که به دنبال آن جمعیت بیکار و بی مهارت امروز شکل گرفته است.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، منصوره شریف الحسینی روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع ((مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن )) در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه های بسیار مهمی که امروز کشور ما را تهدید می کند، هدر رفت نیروی انسانی است که به دنبال موضوع بی مهارتی و بیکاری شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه هدر رفت نیروی انسانی یکی از دردناک ترین اتفاقاتی است که امکان دارد برای یک جامعه رخ بدهد، افزود: این رویداد موجب می شود تا افراد دغدغه مندی که برای اعتلا، حفظ، استقلال و ماندگاری کشور خود اهمیت قائل هستند، دست به اقدامات ضروری بزنند، البته این افراد می توانند از اقشار و صنوف مختلف جامعه باشند.

مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای ادامه داد: این مجمع چندین سال است که پس از تحقیق، پژوهش و آمایش های بسیاری که انجام داده به این نتیجه رسیده است که باید موضوع پیشگیری از هدر رفت نیروی انسانی به صورت تشکیلاتی و سازمان یافته پیگیری و رفع شود.

وی با بیان اینکه بیکاری و معضلات ناشی از آن تاکنون صدمات جبران ناپذیری برای جامعه رقم زده است، تاکید کرد: شاید یکی از دلایل آن بی مهارتی نیروی جوان کشور باشد که نتیجه قرار گرفتن دانش آموزان و دانشجویان ما در رشته های تحصیلی است که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارند؛ این امر در ادامه منجر به بی انگیزه گی و افسرده شدن این نیرو می شود.

شریف الحسینی خاطر نشان کرد: در همین راستا امروز دور هم جمع شدیم تا این حساسیت ویژه را که منجر به افسرده و بی انگیزه شدن نسل جوان و مشکلات ناشی از آن شده است را به بحث و تبادل نظر بگذاریم.

وی گفت: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای از جمله معدود نهادهایی است که تمام دست اندرکاران آن از نیروهای دولتی، خیران و اندیشمندان کارآفرین حوزه صنعت هستند و با این هدف پای کار آمدند تا بتوانند در هر بخشی و با هر توانی که دارند در جهت رفع این آسیب های اجتماعی گامی موثر و مفید بردارند.

عضو هیات مدیره مجمع  خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در نشست خبری این مجمع ، با اشاره به اینکه قوانین موجود به درستی نوشته شده است اما در اجرای آن نظارتی نیست، عنوان کرد: کمیسیون‌های تخصصی در مجلس وجود دارد و باتوجه به اینکه در سال جاری با انتخابات مجلس روبه‌رو هستیم پیشنهاد ما این است که این کمیسیون‌ها از افراد متخصص تشکیل شود و افراد فاقد تخصص لازم در این کمسیون‌ها راه نیابند.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، محمود پژوم روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع ((مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن )) در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته سهم بسیار زیادی در مشاوره به دولت دارند به طور مثال در کشور ژاپن بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم گیری‌های کشوری نقش ویژه‌ای دارند. در حالی که در کشور ما صحبت زیادی از توانایی‌های بخش خصوصی زده می‌شود اما این نهادها در تصمیم گیری‌ها نقش پررنگی ندارند.

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای افزود: سازمان‌های مردم نهاد متشکل از افراد با تجربه‌ای هستند که می‌توان از این گروه جامعه می‌تواند راه گشای بسیاری از مسایل کشوری باشند. 

پژوم خاطرنشان کرد: امروزه ما بالغ بر 2500 دانشگاه در کشور داریم که هر فرد هزینه‌ بسیار زیادی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها پرداخت می‌کند در حالی که خروجی این دانشگاه‌ها مطلوب نیاز‌های روز فرد و جامعه نیست و لذا باید به گونه‌ای در قوانین آموزشی بازنگری شود که فرد پس از پایان تحصیلات خود توانایی کار داشته باشد.

عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد: یک واحد تولیدی زمانی که کالایی را می‌خواهد در بازار عرضه کند پژوهش‌های بسیاری در این خصوص انجام می‌دهد در حالی که دانشگاه‌های ما رشته‌های تحصیلی مختلفی را تولید می‌کنند در حالی که نمی‌دانیم برای چه تخصص و جایگاهی است.

وی با اشاره به ساخت اولین هنرستان تخصصی صنعت ساختمان در مشهد به همت خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و یک خیر عضو انجمن انبوه سازان ، خاطرنشان کرد: در صنعت ساختمان با نبود تکنسین مواجه هستیم. در کشورهای توسعه یافته اختلاف بین مهندس و تکنسین زیاد نیست و گاهی می‌توان دید که نقش تکنسین‌ها از مهندسین در پروژه‌ها بیشتر است.

پژوم تصریح کرد: در کشور‌های صنعتی و روبه‌ پیش‌رفت به ازای هر 1 مهندس، 3 تکنسین تعریف شده است اما وضعیت در کشور ما این آمار معکوس است.

تربیت نیروی ماهر نیازمند فرهنگسازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته های فنی است

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای گفت: براساس چشم انداز سال 1404 باید 60 درصد فارغ التحصیلان کشور در بخش فنی و مهارت آموخته باشند که در حال حاضر تنها 38 درصد را شامل می شود، رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگسازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته های فنی است.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، حمید مستشاری روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع «مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن» در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی این است که بتوانند نیاز ضروری به آموزش های فنی و حرفه ای را در جامعه مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان به طور معمول بر اهمیت و ضرورت آموزش های فنی و مهارت آموزی تاکید می کنند ما در عمل اقدامی انجام نمی شود، افزود: اصحاب رسانه جهت این مطالبه نیاز به شناخت و آگاهی کافی دارند که از چند طریق می توانند به آن دست پیدا کنند، نخست با ارتباط و پرسش از مجمع و دوم با پیگیری از مدیران و مسئولان دولتی این مهم محقق می شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای ادامه داد: از جمله اقداماتی که تاکنون در خصوص فعالیت های مجمع انجام شده نخست می توان به ثبت استانی آن اشاره کرد که با توجه به برگزاری جلسات مشترک با معاونین وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و فناوری کار و رفاه قرار شد، ثبت ملی مجمع نیز انجام شود که این اقدام نیز انجام و در حال تکمیل است.

وی نقش آموزش و پرورش را در سیستم آموزش های فنی و حرفه ای ارتقا و تقویت هنرستان ها دانست و اضافه کرد: بخش دانشگاه نیز باید به تربیت معلم و سازمان فنی و حرفه ای به تربیت نیروی ماهر بپردازند. 

مستشاری با اشاره به سیستم برنامه ریزی آموزشی کشور تصریح کرد: سازمان برنامه ریزی کشور از سال 1327 تاسیس شد و تا به امروز تمامی برنامه ریزان آن از افراد باسواد، وطن پرست و خبره بودند که به خوبی توانستند برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت را در این حوزه ارائه کنند اما متاسفانه در مقام اجرا این برنامه ها مغفول ماند.

وی ادامه داد: براساس چشم انداز سال 1404 باید 60 درصد  فارغ التحصیلان کشور در بخش فنی و 40 درصد در بخش تئوریک باشند که متاسفانه پس از 14 سال و با توجه به آمار وزارت خانه علوم تعداد فارغ التحصیلان فنی ما 38 و نیم درصد و در خراسان رضوی 42 درصد است؛ این آمار نشان می دهد که ما هشت درصد نیز در جهت تحقق برنامه های این چشم انداز پیشرفت نکردیم.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای ادامه داد:  به تازگی مدیران و مسئولان کشور به این فکر افتادند که باید بحث آموزش های فنی و حرفه ای را به صورت جدی تر پیگیری کنند و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود فرمودند تولید باید رونق پیدا کند، اما این رونق بدون فرد مهارت دیده و هنرمند میسر نیست.

وی با بیان اینکه شش سال تا پایان چشم انداز 1404 باقی مانده است، گفت: در جلساتی که مجمع با مدیران آموزش و پرورش استان و هنرستان ها داشت ابتدا شرایط استاندارد این آموزشگاه ها بر اساس قانون بررسی شد؛ زیرا طبق قانون برای هر کلاس باید  15 نفر هنرجو و برای هر 15 هنرجو یک استاد کار و برای هر سه کلاس یک مهندس علمی وجود داشته باشد.

مستشاری با اشاره به نبود استاد کار جهت استفاده در کلاس های آموزشی هنرستان ها خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود دو هزارو 600 دانشگاه و چهار میلیون دانشجو ما تنها از نظر علمی و مقالات سرآمد دنیا هستیم اما در بخش فنی و مهارتی رزومه خوبی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر هنرستان های ما با چهار مشکل نبود تجهیزات کافی، فضای نامناسب، نداشتن استادکار و از همه مهمتر نبود فرهنگ کار روبرو هستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای بیان کرد: متاسفانه هدایت تحصیلی آموزش و پرورش ما نیز به شیوه درستی انجام نمی شود و دانش آموزان را براساس معدل بین رشته های تحصیلی توزیع می کند، به این صورت که معدل های بالا به رشته های ریاضی، تجربی و انسانی می روند و معدل های زیر 16 به هنرستان ها فرستاده می شوند.

وی با طرح این پرسش که چگونه دانش آموزان ما طی 16 سال تحصیل در سیستم آموزش رسمی مهارت لازم را کسب نمی کنند اما در دوره های چهارماهه سازمان فنی و حرفه ای یک تخصص را می آموزند؛ ابراز کرد: مجمع برای ارتقا سطح آموزشی هنرستان ها طی تفاهم نامه ای با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی اقدام به مناسب سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها کرده است چرا که دغدغه ما رسیدن به 60 درصد نیروی مهارتی در کشور است.

مستشاری با بیان اینکه ما در حال حاضر 15 هزار استاد کار در کشور کم داریم، گفت: فرهنگسازی و حرمت بخشیدن به رشته های فنی رای رسیدن به اهداف آموزشی و مقابله با بیکاری ضروری است.

رئیس دانشگده فنی و حرفه ای منتظری:

امیدوارم دغدغه های مجمع خیرین ملی و کشوری شود

عضو هیات مدیره مجمع  خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در نشست خبری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ و رئیس خوشبختانه تشکیلات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به نحوی است که به صورت شبکه‌ای کار می‌کند که این میتواند نقش موثری در نقش آموزش داشته باشد و همچنین تنها دانشگاهی هستیم که از هدف اصلی آموزش مهارت‌های فنی خود خارج نشده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، محسن حداد سبزوار روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع «مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن» در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد هرم نیرو‌ کار در کشور ما به دلیل سیاست‌های اشتباه جامعه، مدرک گرایی و گسترش آموز‌ش های عالی معکوس شده است به طوری که در شرایط عادی باید به ازای هر 10 کارگرماهر یک تکنسین، به ازای هر 5 مهندس یک تکنسین و به ازای 5 مهندس یک کارشناس ارشد باید داشته باشیم.

تصریح کرد: متاسفانه امکانات موجود در دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای کم و یا مربوط به سال‌های گذشته می باشد لذا یکی از مواردی که باعث تشکیل مجمع شد استفاده از کمک‌های مردمی و خیرین در راستای نوسازی و اشتغال جوانان است. امیدواریم دغدغه‌ای که در این مجمع شروع شد تبدیل به دغدغه ملی و اجتماعی شود.

تصریح کرد: در زمان گذشت نیرو‌هایی که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آموزش می دیدند امنیت شغلی داشته و جذب سیستم آموزشی فنی‌وحرفه‌ای شده با این وجود از زمانی که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای زیرمجموعه وزارت علوم شد بحث امنیت شغلی ازبین رفت و فارغ التحصیل ما یک فارغ التحصیل آزاد است. لذا یکی از رسالت‌های ما این است که تربیت دبیر فنی‌وحرفه‌ای به سیستم آموزشی بازگردد.

وی با اشاره به تاثیر تغییرات تکنولوژی بر روی مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای، خاطرنشان کرد: تغیرات تکنولوژی به گونه‌ای است که باید سیستم آموزشی فنی‌وحرفه‌ای بازنگری شود که در این خصوص دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای از به روز رسانی علوم سال گذشته را در دستور کار خود قرار داده که آموزش‌ها با توجه به نیاز جامعه تدریس شود.

وی ادامه داد: از ابتدای وارد شدن رشته دکتری در کشور بیش از 90 هزار فارغ التحصیل داشته‌ایم که کمتر از 30 درصد این آمار جذب بازار کار شده‌اند.

آموزش های فنی باید در صدر اولویت های برنامه ریزی کشور باشد

رئیس هیئت امنا مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای گفت: آموزش های فنی و حرفه ای باید در صدر اولویت های برنامه ریزی کشور باشد و رسانه در این خصوص نقش اساسی و پررنگی دارد.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، محمود حمیدی روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع «مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن» در تالار جلسات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: قدرت قلم مطبوعات و توانمندی آن می تواند بیشترین بهره دهی را برای پیشرفت کشور در جهت توسعه نیروی ماهر و توانمند داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر کشور افزود: برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان سخت است که ببینند کشور ایران در کنار منابع غنی خود بتواند از نظر صنعت نیز به خودکفایی برسد و تشکل قوی داشته باشد. 

رئیس هیئت امنا مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای با بیان اینکه صنعت قوی نیاز به آموزش های فنی و حرفه ای مطلوبی دارد که متناسب با نیازهای روز و رقابت های جهانی باشد، ادامه داد: تمامی کشورهای جهان درصد مشخصی را برای تربیت نیروهای مهارتی و فنی خود تعیین کرده اند به صورت مثال کشور آلمان 60 درصد نیروی فنی و 40 درصد نیروی تئوریک تولید می کند، در حالیکه درصد نیروهای فنی در کشور ما حدود 40 درصد است.

وی اضافه کرد: خیرین به شیوه های مختلف می توانند به رشد و ارتقای یک جامعه کمک کنند، خیرانی که در این مجمع کنار یکدیگر جمع شدند به دنبال بروزرسانی آموزش های فنی و حرفه ای هستند.

حمیدی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف باید ابتدا نیازسنجی در حوزه های آموزشی صورت بگیرد و دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای ما با توجه به ظرفیت های هر استان جانمایی شوند به این صورت که به طور مثال بخش های صنعتی در استان ها صنعتی فعال شوند تا نیروی کار بومی آن منطقه نیز تامین شود.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ممکلت علاوه بر مغز دانا به دستان ماهر نیز نیاز دارد» ابراز کرد: هدایت و کمک مطبوعات می تواند مسئولان را وادار کند تا به این مسئله توجه کنند و با آگاهی افراد جامعه مطالبه گری در این خصوص را افزایش دهد.