1

سود مرکب دارایی موهوم بانک‌ها

رییس کمیته پولی و بانکی مجلس، گفت: هم اکنون انباشت سود مرکب ازگذشته یک مسئله است، چراکه برخی از مردم از قبل با این موضوع درگیرهستند و بدهی های سنگین ایجاد و  ترازنامه بانک‌ها قفل و دارایی هایموهوم ثبت شده و دائم فربه تر می شود.

محمدحسین حسین زاده بحرینی رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیوناقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح الزامبانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف ازبدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: بانک مرکزی انگیزه دارد که سود مرکبحذف شود و بانک ها این بار نیز پیش قدم شده و مشکلی برای حذف این ربحندارند و نمایندگان مجلس نیز در این حوزه کاملاً همراه هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورتهماهنگی بیشتر بین مجلس و شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان جزویاز قوه مقننه است و باید در فرآیند قانونگذاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم حضور داشته باشد و اگر شورای نگهبان بخواهد از لحاظ کیفی وسرعت فعالتر باشد باید قدم به قدم در بررسی موضوعات با مجلس همراهشود.

سعی شده بخشی از هزینه احتمالی حذف سود مرکب در قانونمدیریت شود

وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان هم اکنون کاملاً بر روی موضوعحذف سود مرکب اشراف و تسلط دارند،  چراکه دو بار این موضوع در شورامورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: بنده نیز در مکاتبه ای مبانی حذفسود مرکب را توضیح داده ام و برخی از اعضای شورای نگهبان به این نامهتوجه کردند که چه استدلالی مطرح شده است و دو حقوقدان جدیدی که بهشورا اضافه شده اند نیز در جریان کامل این موضوع قرار دارند که تمام اینعوامل سبب شده این بار خوش بین باشیم که این طرح تبدیل به قانون میشود.

حسین زاده بحرینی با اشاره به اینکه سعی شده بخشی از هزینه احتمالیحذف سود مرکب در قانون مدیریت شود، تاکید کرد: اگر قانون نباشدنمی‌توان هزینه احتمالی آن را مدیریت کرد.

محاسبات در آینده نباید بر مبنای فرمول مرکب باشد

وی درباره بازه زمانی اجرای طرح حذف سود مرکب از تسهیلات بانکی درصورت تبدیل به قانون، افزود: در حال حاضر محدوده زمانی در  طرح تعیینشده است، اما پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی این بود که تاپایان شهریور ۹۹  زمان اجرای این طرح باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در طرح دو فوریتی الزام بانک هاو موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهیتسهیلات گیرندگان، بندی آمده مبنی بر اینکه در آینده مبنای محاسبات بایدبراساس جزییات این طرح باشد، یعنی در آینده محاسبات نباید بر مبنایفرمول مرکب باشد.

اخذ سود مرکب بر اساس مصوبه شورای فقهی ممنوع است

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای فقهی اخذ سود مرکب ممنوعاست، تصریح کرد: قبلاً نیز اخذ این سود ممنوع بوده است، اما به دلیل بیدقتی و عدم نظارت کافی سود مرکب اخذ می شد، اما هم اکنون در مصوبهشورای فقهی سازوکار تمدید یا امهال قراردادها  را مشخص کرده است بهگونه‌ای که متضمن محاسبه سود  نباشد.

حسین زاده بحرینی با بیان اینکه در قانون جامع بانکداری به صورتاساسی موضوع سود مرکب حذف می شود، افزود: اگرقانون جامع بانکداریمصوب شود، دیگر پدیده سود مرکب را در نظام بانکداری خود نخواهیمداشت.

ترازنامه بانک‌ها به دلیل انباشت سود مرکب از گذشته قفل شدهاست

وی ادامه داد: هم اکنون انباشت سود مرکب از گذشته یک مسئله است،چراکه برخی از مردم از قبل با این موضوع درگیر هستند و بدهی هایسنگین ایجاد، ترازنامه بانک‌ها قفل و دارایی های موهوم ثبت شده و دائم فربهتر می شود.

رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بابیان این نکته که وقتی بانکی به یک فرد تسهیلات می دهد به عنوان داراییثبت می شود، گفت: زمانی که دارایی یا تسهیلات پرداخت نشود، بانک رویآن جریمه اضافی قرار می دهد و این دارایی که مشخص نیست پرداخت میشود یا خیر، روز به روز بزرگتر می شود که با آن دارایی موهوم گفته می‌شود.