1

ستاره اسکندری؛ قربانی یا بدشانس؟!

از ماجرای کشف حجاب خانم مجری چادری با بطری مشروب در دست، تا پوشش خاص همسر رامبد جوان در کانادا، کشف حجاب و تغییر پوشش چهره‌های شناخته شده دیگر چیز عجیبی نیست. اینکه قانون داخلی خودمان درباره پوشش توسط اتباع ایرانی در کشورهای دیگر باید رعایت شود یا اینکه هرکس می‌تواند براساس قوانین کشوری که به آنجا سفر کرده رفتار کند، سوالی است که باید از مسئولان و منتقدان پرسید اما ظاهرا اتفاقات اینچنینی درحال تکرار است. البته این تنها شامل حال ستاره‌های زن نمی‌شود بلکه مردان شناخته شده زیادی نیز تصاویری با شلوارک و حتی پوششی نازل‌تر از آن دارند که در فضای مجازی نیز موجود است که طبیعتا جامعه مردسالار از آن چشم‌ پوشی می‌کند و تنها موارد نادری مانند برخورد کمیته انضباطی با بازیکنان فوتبالی که در اردوهای خارجی با هواداران بانوی خود عکس یادگاری گرفته اند، رسانه‌ای شده‌است.

*نوبت به یک ستاره رسید

این‌بار اما قرعه حاشیه‌ها به نام ستاره اسکندری بازیگر خراسانی سینما و تلویزیون افتاده است تا فیلمش با پوشش متضاد با قوانین داخلی، در فضای مجازی دست به دست شود. او در ترکیه توسط دوربین یکی از هموطنان خودش شکار شده و حسابی به دردسر افتاده است.

نکته جالب اینکه این فیلم همراه با فیلم دیگری از او که در سال 93 ضبط شده‌است درحال انتشار است که در آن طی مصاحبه‌ای در دفاع از حجاب گفته بود: «من در جامعه خودم پوششی دارم که آن را دوست دارم وحتی مانع کارم هم نمی شود اما به لحاظ حقوق اجتماعی بحث بسیارمفصلی است و یک کار کارشناسی می طلبد.

من شاید اگر در جامعه ای غیر از اینجا میبودم و زندگی میکردم هرگزدر این عرصه پا نمی گذاشتم اما الان شرایط برای کسی که مانند من فکرمی‌کند مهیاست تا بتواند در عرصه بازیگری قدم بگذارد.»

جدا از اینکه عقاید و نظرات هرکسی در طول زمان ممکن است تغییر کند، سوال اینجاست که تکه‌ای از یک مصاحبه قدیمی و فراموش شده مربوط به 5سال پیش را چه کسی یا چه کسانی از دل تاریخ بیرون کشیده‌ و رو کرده‌اند؟ آیا هدف خاصی پشت این جریان است یا تنها یک اتفاق است؟ آیا او قربانی جدید یک جریان سیاسی است؟

*ردپای کیهان در ماجرای اسکندری

روزنامه کیهان هم طاقت سکوت درباره این اتفاق را نداشت و با قلم تندی نوشت: « باز هم تصاویری از یک بازیگر زن مشهور شده به وسیلهسریال‌های صداوسیما منتشر شده است که حاکی از کشف حجاب وی درخارج از کشور است.

قبلا چهره‌های هنری و بازیگران، حتی خارج از کشور نیز حد و حدودی رارعایت می‌کردند اما مدتی است که برخی از این افراد موقع خروج ازکشور، با وقاحت تمام کشف حجاب می‌کنند.

این مسئله درباره بازیگرانی که از بودجه و امکانات عمومی و دولتی ارتزاقمی‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است چون آنها نماینده فرهنگ ایرانیمحسوب می‌شوند. اما کشف حجاب یا رفتارهای هنجارشکنانه آنها نوعیدهن‌کجی به این فرهنگ است.

واقعاً شرم‌آورست بازیگری که همکار صداوسیما محسوب می‌شود و بابودجه بیت‌المال به شهرت رسیده، این چنین به فرهنگ و ارزش‌های وطنیخودش توهین می‌کند.»

این روزنامه نام چند هنرمند دیگر را نیز آورده و ادامه داده است:« قبل ازستاره اسکندری که تصاویری مربوط به کشف حجاب او در خارج برملاشد، افراد دیگری چون نگار جواهریان، آزاده نامداری وموقعخوشگذرانی با پول‌های به‌دست آمده از بیت‌المال در خارج از کشور، بهفرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی پنجه کشیده بودند.

متأسفانه این افراد پس از رفتار وقیحانه و ضدفرهنگی خود در خارج ازکشور، موقع بازگشت به کشور نیز به سادگی به‌عنوان فعال فرهنگی به کارخود ادامه می‌دهند، این درحالی است که آنها باید درباره حرکت خودجواب بدهند و هزینه رفتار خود را بپردازند و حداقل اینکه ممنوع از کارشوند. به نظر می‌رسد که باید ضوابط ویژه‌ای برای رفتار بازیگران مشهوردر سفر به خارج از کشور طراحی و اجرا شود.»

*مامور تجسس نباشیم

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به حواشی پیش آمده برای ستاره اسکندری واکنش نشان داد و در یادداشتی گفت:«دربارهقضیه خانم ستاره اسکندری و بازیگرانی مانند ایشان که به خارج ازکشور سفر می‌کنند باید یک اصل را ملاک قضاوت قرار داد و آن ایناست: اگر یک بازیگر زن در یک برنامه رسمی بین‌المللی در خارج از کشوربه عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کند باید پوششاسلامی را به نحو درست رعایت کند اما اگر برای یک سفر شخصی یاخانوادگی به خارج از کشور رفته است مامور نیستیم تجسس کنیم که آیاپوشش اسلامی را رعایت می‌کند یا نمی‌کند و اگر رعایت نکرد او را بهریاکاری و نفاق متهم کنیم زیرا منطق او این است که در داخل ایران قانونرا رعایت می‌کنم و در خارج به هر دلیلی از جمله سهل‌انگاری یا همرنگجماعت شدن رعایت نمی‌کنم، گرچه می‌دانم که درست و صلاح و حکم عقلو شرع آن است که در همه جا رعایت کنم و رفتار یگانه داشته باشم.

اگر بازیگر زن یا مرد در یک سفر شخصی خارجی شعائر اسلامی رارعایت نکرد نباید به اشاعه آن بپردازیم هرچند تذکر لازم است اما اگر بهعنوان نماینده ایران در یک برنامه رسمی بین‌المللی این شعائر را زیر پاگذاشت باید مورد مواخذه قرار گیرد

دقیقا مشخص نیست خانمی که این فیلم را از خانم بازیگر گرفته چرا او را خائن خطاب می‌کند اما در داخل هم انتقادهایی در مخالفت با کشف حجاب وی از سوی برخی از مردم مطرح شده است. اینکه چرا او با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند اما قوانین آن را زیرپا می‌گذارد. حالا باید دید ستاره اسکندری نیز ممنوع الفعالیت می‌شود یا همچنان می‌تواند در عرصه سینما و تلویزیون به کار خود ادامه دهد.

3/

با حضور مسئولان فرهنگی دفاتر نمایندگی‌ آستان قدس رضوی در کشور؛

نشست هماهنگی فرهنگی برنامه‌های دهه کرامت برگزار شد

نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت 98 با حضور مسئولان فرهنگیدفاتر نمایندگی‌ آستان قدس رضوی در استان‌های کشور، در مجتمعدانشجویی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی معاون فرهنگی سازمانفرهنگی آستان قدس رضوی در این نشست که صبح امروز در مجتمعدانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه ستاد مناسبت‌هایویژه با دستور تولیت آستان قدس رضوی دو سال گذشته در سازمانفرهنگی این آستان مقدس تشکیل شد، اظهار کرد: ساماندهی، تدوینسیاست و توجه بر مشارکت‌های داخلی و خارجی بر عهده این ستاد است.

وی با بیان اینکه مناسبت‌هایی همچون دهه کرامت، دهه آخر صفر و ایامعید نوروز برای آستان قدس رضوی از اهمیت دوچندانی برخوردار است،گفت: تولیت آستان قدس رضوی بر کیفیت برنامه‌های دهه کرامت تاکیدویژه‌ای دارند و نگاه تولیت بر این ویژه برنامه‌ها کمی نیست بلکه کیفیاست.

بذرگری هاشمی به تذکرات تولیت آستان قدس رضوی نسبت به محور ویژهبرنامه‌های دهه کرامت اشاره و عنوان کرد: توجه ویژه به محتوای برنامه‌ها،رویکرد شادی و نشاط با قید مؤمنانه و کاهش حجم برنامه‌‌ها و توجه برکیفیت آن‌ها از جمله تذکرات تولیت آستان قدس رضوی در راستایبرگزاری با کیفیت ویژه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و هنری بامحوریت امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت است.

حجت الاسلام بذرگری هاشمی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی درطول دهه کرامت، 3 ویژه برنامه محوری نظیر برگزاری جشن شکوه رضوانهمزمان با استان‌های سراسر کشور، ترجمان آفتاب با محوریت کتاب وکتابخوانی و نورپردازی اماکن متبرکه را در حرم مطهر رضوی برگزارخواهد کرد و این آستان مقدس از لحاظ کیفی نسبت به اجرای اینبرنامه‌ها توجه ویژه دارد.

وی اضافه کرد: گلباران حرم مطهر رضوی همزمان با روز ولادت حضرتمعصومه(س) ویژه بانوان، تجمع بانوان و دختران همزمان با روز ولادتحضرت معصومه(س) در ورزشگاه امام رضا(ع) و برپایی جشن‌‌هایمتعدد ویژه زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) در مجاورت بارگاه رضویاز جمله ویژه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی تدارک دیده شده ازسوی آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت در سطح شهر مشهداست.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکهجشن‌ها و ویژه برنامه‌های دهه کرامت رضوی باید با همکاری مسئولانفرهنگی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها، ابعاد ملی پیدامی¬کند، گفت: رواق رضوی یکی از مهمترین ویژه برنامه‌های آستان قدسرضوی برای دهه کرامت با ابعاد ملی است که توسط مسئولان دفاترنمایندگی آستان قدس رضوی و خادمیاران رضوی در مرکز هر استاناجرا می‌شود.

صادق شیخی