1

دولت عقب‌تر از بخش خصوصی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم دولت در سرمایه گذاری دراستان نسبت به بخش خصوصی بسیار پایین است.

به گزارش ایسنا، محسن صالحی‌نیا، روز گذشته در مراسم تکریم و معارفهرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در محل اتاقبازرگانی، صنایع و معادن استان خراسان رضوی، اظهار کرد: شش سالپیش برای مراسم معرفی سرکار خانم علی‌رضایی در خدمت شما بودیم،ایشان در بدو ورود، شناخت خوبی از عوامل محیطی در بدنه صمت و ستادداشتند و بخش عمده تجارب و سوابق کاری ایشان در سال ۹۲ به بخشصنعت و معدن باز می‌گردد.

وی ادامه داد: بعضا اینگونه تصور می‌شد که ایشان در بخش تجارت واصناف تجربه کمتری داشته باشند اما در پایش‌هایی که در بخش اصنافصورت گرفت، باید اذعان کرد که موفقیت بسیار خوبی در متصل کردن اینبخش به لحاظ ارزش افزوده‌ای که پس از تولید در بخش صنعت و معدنداشتند، در دوران مدیریت ایشان حاصل شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: همچنین مهندس مس‌فروش نیزاز سابقون این حوزه در بخش‌های مختلف صنعت هستند و این ششمیناستانی است که در آن فعالیت می‌کنند و به عنوان یک خراسانی، ورود ایشانبه استان خراسان را خوش آمد می‌گویم.

صالحی‌نیا با بیان این موضوع که اینگونه نیست که ما با رفتن به تهراناستان‌های خود را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف، وظایفو ماموریت‌هایی که بر عهده ما است گاها بایستی مجموعه کارها را به گونه‌ایبا یکدیگر تنظیم کنیم. من مطمئن هستم جناب مس فروش با استفاده ازتجربیات گرانقدر خود اداره صنعت، معدن و تجارت، منشا اثر خوبی دراستان خواهد بود.

وی اضافه کرد: مطمئن باشید که مسیر مبتنی بر انجام کار بر پایه اصولکارشناسی خوب، وفاق و تعامل با تمامی دستگاه‌های اجرایی توسط آقایمس‌فروش در استان ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استان خراسان رضوی دردو محور صنایع بزرگ‌ و کوچک جزو استان‌های شاخص کشور است. ایناستان علیرغم رتبه بین پنج تا شش و نیم درصد در صنعت، در صنایع فولاد،خودرو، لوازم خانگی، نساجی و بیشتر از همه در صنایع غذایی و تبدیلیکشاورزی، سرآمد است.

سهم دولت در سرمایه گذاری در استان نسبت به بخش خصوصیبسیار پایین است

صالحی‌نیا عنوان کرد: همچنین با توجه به شاخص‌هایی از منظر مراکزفناوری و کسب و کار، خوشه‌های صنعتی و پتانسیل‌های در ارتباط باصادرات و پیمانکاری فردی، جزو استان‌های بارز و جزو چهار پنج استانبرتر کشور است، همت و تلاش مسئولین بر تاثیر اصلی پتانسیل‌های استانتاثیرگذار است. سهم دولت در سرمایه گذاری در استان نسبت به بخشخصوصی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات حاکم بر صنعت بر کسی پوشیدهنیست، در طی سال‌های گذشته بنا به دلایلی سیاست‌ها صعود و نزول داشتهاست؛ به عنوان مثال بحث ثبت سفارش همیشه در استان انجام می‌شده امادر مقاطعی به دلیل نرخ ارز و دو نرخی شدن ارز، سعی و خطاهایی رخ دادهو ناچار به مدیریت در سطح کلان‌تر بود و این اتفاق سه تا پنج ماه به طولانجامید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: در ارتباط با تفویض اختیارنیز در مقطعی هستیم که تفویض اختیارهای زیادی مخصوصا در حوزهصنعت صورت گرفته است، سال گذشته با پیشنهاد خود وزیر صنعت، تفویضاختیاراتی صورت گرفته است.

صالحی‌نیا گفت: تقریبا کارگروه رفع موانع تولید در بسیاری از استان‌ها پیشرفته و جا دارد از این استان تقدیر شود زیرا در کمتر استانی دیده شده استکه کارگروه رفع موانع تولید توسط NGO های خود آن اداره شود.

وی افزود: امروز به لحاظ برخی از محدودیت‌هایی که ایجاد شده، مجبورهستیم برخی از تصمیمات را در سطح کلان بگیریم، چنین مساله‌ای علتخاصی ندارد بلکه براساس محدودیت است و هیچ علاقه‌ای برای تصمیم‌گیریدر مرکز وجود ندارد.

من اولين دختر روستا بودم که وارد دانشگاه شدم

رییس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص گزارش کارخود در سال‌های گذشته، گفت: من اولين دختر در خانواده و روستای خودم،ابرده سفلی، بودم که وارد دانشگاه و به عنوان مهندس وارد محیط صنعتیشدم.

راضیه علیرضایی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: من در ابتدا به عنوان مديركارخانه‌اى صنعتى مشغول كار شدم كه ٣٠٠ كارگر و كارمند مرد داشتم،سپس اولین مدیر مسول فنی بودم که از کارخانه بخش خصوصی  وارد دولتو به عنوان كارشناس حوزه آموزش مشغول به كار شدم. اولين خانمى بودم كهدر اداره قرعه به نام من افتاد تا به عنوان مسوول آموزش مجتمع آموزش عالیصنایع در مشهد در شيفت بعدازظهر كار كنم.

علیرضایی افزود: زمانی که آقای مهندس احمدی از استانداری وارد صنایعشدند، من اولین رییس اداره اقتصادی سازمان صنایع و معادن شدم و سپساولين زنى بودم كه به عنوان معاون امور صنايع مشغول كار شدم. بعد از آن بهعنوان اولين خانم سرپرست صنايع معادن استان به كار خود ادامه دادم وتجربه‌هاى زيادى كسب كردم تا حکم ریاست سازمان صمت استان را توسطآقای نعمت‌زاده دریافت کردم. امروز اولين زنى هستم كه كلمه تغيير پست راپذيرفتم.

رییس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: نكته مهمى كهبايد به آن اشاره كنم این است که حضور آقاى رشيديان موجب شد شيوهجديد برخورد و ارتباط با مدير زن شکل بگیرد و این احترام شالوده مدیریتمردانه استان برای مدیریت زنان بود و همه مردان حتی مدیران نظامی لطف وتكريم زيادى به من داشتند. حمايت و همكارى خانواده و همسرم نیز در طىاين مسيرها بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه سختی‌های زیادی در ادغام مجمع تولیدی و توزیعی را تحملکردم، خاطرنشان کرد: ما زنان رشد خواهيم كرد به شرطى كه تغيير را بپذيريمو من امروز براى استقبال از آقاى مس‌فروش اينجا هستم. خوشحالم كهتجربه ٤٠ ساله‌ام را به دست آقاى مس‌فروش مي‌سپارم و اميدوارم بانوان اينجمع، رفتن را مانند آمدن ياد بگيرند. من همچنان در حوزه صنعت و اصناففعال خواهم بود.

مدلی بر اساس وفاق جمعی به اقتصاد کمک خواهد کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر بتوانیم یکمدل بر اساس وفاق جمعی و متعادل‌سازی ایجاد کنیم و آن را در سراسرکشور ترویج دهیم، خدمت شايسته‌اى به اقتصاد كشور خواهیم کرد.

محمدرضا مس‌فروش، اظهار کرد: استاندار خراسان رضوى به عنوان هدیه‌ایبرای استان شناخته شده و می‌توان او را به عنوان قوى‌ترين استاندار ايراندانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ٧ طرح رونق توليد در دستور كار وزارتصمت قرار گرفته، بايد هم‌افزايي را توسعه دهيم.

مس‌فروش افزود: من به عنوان یک کارمند قدیمی وزارت سازمان صنعت،معدن و تجارت، از معادن فلزات شروع کردم و در استان‌های مختلفی حضورداشتم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: به همینجهت بر اساس تجربه می‌توانم بگویم که اگر بتوانیم یک مدل بر اساس وفاقجمعی و متعادل‌سازی ایجاد کنیم و آن را در سراسر کشور ترویج دهیم،خدمت شايسته‌اى به اقتصاد كشور خواهیم کرد.

مدیران استان نیاز به آزادی عمل بیشتری دارند

رييس خانه صنعت معدن، معدن، تجارت خراسان رضوی گفت: تقاضای مناین است که اعتماد و اطمینان لازم را نسبت به مدیران داشته باشیم تابتوانند در مسولیتی که میپذیرند با جسارت بیشتری وارد عمل شوند.

حسن حسینی همچنین با بیان اینکه 95 درصد صنعت استان متعلق به بخشخصوصي است، اظهار کرد: مديريت حدود ٦٠٠٠ واحد صنعتى و چند دههزار واحد صنفى كارى بسيار دشوار است  و نبايد از اقاي مس فروش توقعمعجزه داشته باشيم.

وی درباره  آسیبی که در مسایل صنعت دیده می‌شود، بیان کرد: مدیران ما ازاینکه ریسکی را بپذیرند یا به بسیاری از کارها ورود کنند به دلیل مسایلنظارتی هراس دارند.

حسینی ادامه داد: هنگامی که مدیران برجسته و با سابقه مسوولیت‌ها رامی‌پذیرند نیاز به آزادی عمل دارند تا بتوانند در کارهای خود تصمیمات لازمرا بگیرند، پس تقاضای من این است که اگر امکانش هست اعتماد و اطمینانلازم را نسبت به مدیران داشته باشیم تا بتوانند در مسولیتی که میپذیرند باجسارت بیشتری وارد عمل شوند.

او با بیان اینکه ما خواستار تفویض اختیارات هستیم، تصریح کرد: نظارتداشتن امری اجتناب ناپذیر است اما  نظارت باید به حدی باشد که مدیران رامنفعل نکند و در واقع مديران استان با اختيارات اندكى كه دارند به تنهايينمي‌توانند استان را  که سالی 30 میلیون زائر دارد اداره كنند و مسولانتهران بايد به مشكلات استان بيشتر توجه كنند و اختيارات بيشترى به مديراناستان تفويض دهند اما متاسفانه گله‌مندی‌هاى ما به سرعت فراموشمي‌شوند.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: ما در تمام تشكل هاي بخش خصوصىهمكارى خواهيم كرد تا ارمان ها و اهداف خود را در شرايط تحريم محققكنيم و اميدواريم تحريم هاي داخلى كاهش پيدا كند.