1

ایجاد اشتغال مکمل چرخه ترک اعتیاد

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: ایجاد اشتغال مکملچرخه ترک اعتیاد و بازگرداندن فرد معتاد به آغوش خانواده و جامعه است.

به گزارش روزنامهصبح امروزمحمد حسن جهان در نشست خبری بااصحاب رسانه که  در صبح روز یک‌شنبه به مناسبت روز جهانی مبارزه بامواد مخدر در محل ستاد برگزار شد افزود: با  جمع‌آوری معتادان متجاهرو درمان آن‌‌ها در کمپ ترک اعتیاد چرخه درمان کامل نشده و حلقه گمشدهاشتغال باعث تحکیم و دوام این زنجیره می‌شود.

وی تصریح کرد: مواد مخدر دغدغه ۱۷۰ کشور جهان بوده که متاسفانهحجم کشفیات در این حوزه با کشفیات مجموع ۱۰۰ کشور دیگر برابریمی‌کند.

جهان اظهار کرد: کشور ایران به دلیل همجواری با کشور افعانستان کهبزرگترین تولید کننده مواددمخدر است بیشترین آسیب را دیده و در معرضخطر است.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر تنها ۵۰ نوع مواد مخدر وجود داشته اماامسال این آمار به ۷۵۰ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی و روان‌گردانرسیده است .

ولوله معتادان متجاهر

جهان بیان کرد: هم اینک دو هزار و ۵۷۰ معتاد متجاهر در مراکزنگهداری، درمان و اشتغال خراسان رضوی حضور دارند. چرخه آخردرمان این افراد، اشتغال است زیرا در صورتی که چرخه جمع آوری،نگهداری و درمان معتادان منجر به اشتغال آنها شود موفق خواهیم بودوگرنه دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی ابراز کرد: متاسفانه شاهد رواج مواد صنعتی گل در سطح جامعههستیم که این ماده اعتیادآور، توهم زا و بدتر از مواد مخدر سنتی است. جوانان نیاز به شور نشاط و ورزش دارند، به همین منظور با همکاری ادارهکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ۵۰ خانه ورزش روستایی ساختهمی‌شود. از مجمع خیران هم انتظار می‌رود به صحنه بیایند و در امورمختلف پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند.

جهان تصریح کرد: از پنجم تیر پارسال تاکنون ۳۳ تن انواع مواد مخدر وروانگردان در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه پیش از آنچهار درصد بشتر است.

وی عنوان کرد: ۸۹ درصد کشفیات از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته،هشت درصد آن را مرزبانی و دو درصد را اداره کل اطلاعات خراسانرضوی کشف کرده و یک درصد کشفیات هم مربوط به گمرکات است. ازاین میزان کشفیات تریاک با ۷۴ درصد در صدر قرار دارد و ماده مخدرحشیش با ۱۲ درصد، هروئین ۱۰ درصد، شیشه شش درصد و مرفین بایک درصد حجم کشفیات در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از پنجم تیر پارسالتاکنون همچنین ۱۲ تن انواع پیش ساز مواد مخدروروانگردان توسط مأموران گمرک خراسان رضوی کشف و ضبط شدهاست.

وی ادامه داد: همچنین هشت هزار و ۷۱۰ قاچاقچی و خرده فروش در اینمدت دستگیر و ۱۲ هزار و ۸۵۰ نفر معتاد متجاهر جمع آوری وساماندهی شده اند. اجرای هزار و ۸۸۰ عملیات و هلاکت شش قاچاقچیمسلح از دیگر اقدامات در این مدت است. ۸۵۶ خودروی سبک سنگین،۲۴۳ موتورسیکلت و هزار و ۵۰۰ تلفن همراه مورد استفاده قاچاقچیانمواد افیونی نیز طی این مدت در خراسان رضوی توقیف شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی همچنین گفت: ظرف سه ماه نخست امسال هم هفت هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر و روانگردان در این استان کشف و ضبط شد که نسبت به مدتمشابه پارسال ۲۲ درصد کمتر شده که نشانگر سخت شدن ورود موادمخدر از مرزها به داخل کشور است. ۸۴ درصد این کشفیات را نیرویانتظامی، ۱۴ درصد را مرزبانی و دو درصد را اداره کل اطلاعات خراسانرضوی انجام داده‌اند.

وی افزود: از این حجم کشفیات مواد مخدر پنج هزار و ۳۷۴ کیلوگرمتریاک، هزار و ۱۱ کیلوگرم حشیش، ۵۵۰ کیلوگرم مرفین، ۲۷۰ کیلوگرمهروئین و ۲۰۳ کیلوگرم شیشه بوده است. همچنین در این مدت ۳۷۹۰ معتاد متجاهر و د و هزار قاچاقچی دستگیر و ۱۸ باند آنها متلاشی شد. سه هزار و ۷۹۰ معتاد متجاهر و دو هزار و ۶۷۶ قاچاقچی و خرده فروشهم دستگیر و ۱۸ باند توزیع مواد مخدر در این مدت متلاشی شده‌اند.

 

 

جهان تاکید کرد: ما برای ریشه‌کن کردن قاچاق مواد مخدر باید در مرحله اول قاچاقچی‌ها را شناسایی کرده و با ضربه جدی به اقتصاد این افراد  عرصه را بر این جولان گاهان تنگ کرده که در همین راستا کمیته شناسایی اموال تشکیل شده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه مشارکت‌های مردمی، اولین خانه مشارکت و تشکل‌های مردمی برای اولین بار با حضور مسئولین در استان خراسان رضوی افتتاح شده و نحوه فعالیت در این خانه تشکل بدین صورت است که افراد در این مکان برای سامان‌دهی و کاهش بزه در حاشیه شهر آموزش می‌بینند.

 

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص آمار سه ماهه سال ۹۸ بیان کرد: ۸هزار و ۵۰۰ کیلو از انواع مختلف مواد مخدر کشف شده که این آمار به نسبت سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته که این کاهش نتیجه دقت عمل مرزبانان ما در خراسان است.

 

وی در پایان خواستار شد: از ان‌جا که رکن اصلی مبارزه پیش‌گیری بوده و برای اقدام در این حوزه باید  سطح آگاهی خانواده‌ها  را با آموزش افزایش داد و اجازه ندهیم که مهر و محبت از جمع خانواده‌ها رخ ببندد.

 

جهان با اشاره به نفوذ اعتیاد در کانون خانواده و نقش دشمن در این آسیب افزود: دشمن با شناسایی موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی، باور‌های غلط را به سمت خانواده‌ها جاری و ساری می‌سازد و باور‌های دینی را از کانون گرم خانواده می‌زداید.


وی ادامه داد: دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر و تاکید ایشان در حوزه درمان بر پیشگیری است.

 

 

جهان با اشاره مجموع میزان کشفیات در استان افزود: ۸۹ درصد نیروی انتظامی، ۸ درصد مرزبانی، ۲ درصد اداره کل اطلاعات و ۱ درصد گمرک صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بیش‌ترین مواد مخدر کشف شده در سال گذشته، ۷۴ درصد تریاک، ۱۲ درصد حشیش، ۱۰ درصد هروئین، ۱ درصد مورفین و ۶ درصد شیشه بوده است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت : خبرنگاران و اصحاب رسانه خط شکن عرصه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری هستند که هر زمان قلم زدند بهترین ها رقم خورد.

عاطفه خوافیان