الیت موجب عدالت یا نارضایتی؟
طی چند روز گذشته فایل تصویری از شهروندی در فضای مجازی منتشر شد و سپس همان فایل در صفحه اینستاگرام امیرشهلا عضو شورای شهر منتشر شد، دراین متن که خطاب به امیر شهلا نوشته شده آمده است:
چرا پولِ آن۵۰دقیقهایکه نبودهامرا بایدبپردازم؟
جنابآقايشهلا
باسلامواحترام
دیروز(۱۳۹۸/۳/۹) حدود ساعت 10:40 دقیقه ، وسيله نقليه خود را، درخيابانِپيام، روبهروی سازماناستاندارد، پاركکردم و پساز يكساعت، به اتومبیلام مراجعه، آنجارا تركنمودم. حدود ٥٠دقيقه بعد، مجدداً برای کارِدیگری، بهخيابانپيام برگشتم و اينبار، نزديكِ سازماننظاممهندسي، كه حدود٥٠٠متر با جايپارکِقبليام فاصلهداشت، در سمتِديگرِخيابان، حدود يكساعت توقفداشتم. پساز اتمامِكار، پاركبان آمد و اعلامِبدهي كرد. از ايشان، دليلِ رقمِاعلامي را پرسيدم كه جوابشان، بسيار قابلتوجه بود. او اعلامنمود حقِّپارک، از ابتداي پارك در خيابانِپيام حسابشده و جابهجايیِ خودرو و عدمِحضور درآن ٥٠دقيقههم، محاسبه شدهاست! وقتی دلیلِ این اجحافِآشکار را پرسیدم، یککلام شنیدم: قانونِالیت است. بعدهم توضیحداد اگر پساز يكساعت برگشتهبودی، اينمورد محاسبهنميشد!
جنابشهلا! اينرقم شايد، درمقابلِ ارقامی که هرروز بهشهرداری میپردازیم تا از خدماتِشهرنشینی استفادهکنیم، رقم قابلتوجهي نباشد، امّا به چهدليل، بايد هزینهی ٥٠دقيقهاي كه وسيلهینقلیهیِمن، اصلاً درآنمحل پارکنبوده را بپردازم؟! پساز تركِمحل، قاعدتاً ماشينِديگري در جایِپارکِمن، پارك کردهاست. شركتِاليت، با چه مجوزی، از يك محلِپارك، دومرتبه پول دريافتميكند؟
امامعلى(ع) درباره اهمّيتِ توجهبه حقوقِمردم، درخطبه۱۶۷ نهجالبلاغه مىفرمايند: هركس حقوق بندگانِخدا را بهجاي آورد، درحقيقت حدود خداوند را بهجا آوردهاست. لطفا از مديرانِ اليت يا مديرانِشهري بخواهيد معني حقالنّاس را بفرمايند.
من از پرداختِ این پول، راضینیستم.
واکنش شهروندان به این پست
شهروندی در واکنش به این پست نوشته است: بارها الیت برای بیست دقیقه پارک کردن من که رایگان است، هزینه سه چهار ساعت را کسر کرده و چند بار با پارکبان ها بحث کردم می گویند ممکن است اشتباه شده باشد…من احساس میکنم مسولان الیت برای بیشتر زدن ساعات پارک به پارکبانها جایزه میدهند چون این موضوع دیگر خیلی زیاد و فراگیر شده است...خیلی از دوستام هم همین شکایت را دارند!
شهروند دیگری نوشته است: کلا پول زوری است که از مردم میگیرند … منم یک درصد هم حتی راضی نیستم شهرداری فقط یک جیب برای خودش درست کرده که از مردم پول بگیرد…
نظر متفاوت رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با مردم
اگر چه وانش های مردم بیانگر میزان نارضایتی آن ها از سامانه الیت است اما رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفته است: ساماندهی عادلانه پارک حاشیهای مهمترین هدف و دستاورد الیت بود که محقق شده است.
مجتبی بهاروند در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مسئله الیت و نارضایتی عدهای از شهروندان از آن، اظهار کرد: بارها گفتهایم؛ از زمانی که شهرسازی نوین در مشهد آغاز شده است، متأسفانه ایجاد پارکینگ در خیابانهای اصلی دیده نشده است و هماکنون به شدت با کمبود پارکینگ مواجه هستیم و در این شرایط اگر مانند بسیاری از شهرها پارک خودروها در کنار خیابانها را ممنوع کنیم جایی برای پارک خودروها نمیماند.
وی ادامه داد: بنابراین باید پارک در حاشیه خایابانها را ساماندهی کنیم. در غیر این صورت برای نمونه فرد کاسبی است در خیابان احمدآباد خودروی خود را از ساعت 8 صبح تا 12 شب در مقابل مغازهاش پارک میکند و دیگر جای چارکی برای خودروی سایر شهروندان نمیماند که خرید خود را انجام دهند و ین اقدام او این فضا را از سایر شهروندان میگیرد.
80 درصد پارک ها زیر نیم ساعت
بهاروند تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر با اجرای این طرح پارک 80 درصد خودروهای ما زیر نیم ساعت است.
وی در خصوص مهمترین دستاوردهای الیت برای شهر که ادامه فعالیت آن را منطقی میکند، خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد الیت ساماندهی پارکهای حاشیهای است. اگر یک جای پارک هر نیم ساعت به یک نفر برسد، در طول 14 ساعت به افراد بسیاری جای پارک میرسد و این عدالت است که به جای پارک همه برسد. این مهمترین دستاورد ساماندهی پارکهای حاشیهای است که چه الیت و چه شرکتی دیگر آن را انجام دهد، اما در مشهد به نام الیت معروف شده است.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بر این اساس موضع ما این است که بتوانیم پارک حاشیهای خودروها را ساماندهی کنیم تا در انحصار افراد خاصی نباشد، چراکه هنگامی که فردی برای پارک خودروی خود هزینه پرداخت کند انحصار از بین میرود.
ما نمیتوانیم بگوییم خیابانهای دیگر هم باید الیت داشته باشد
وی در خصوص اعتراض شهروندان به نحوه توزیع الیت در خیابانهای شهر، یادآور شد: الیت در خیابانهایی که از قبل مصوب شده است، وجود خواهد داشت. بر اساس مصوبات بالادستی همچون مصوبه شورای عالی ترافیک کشور برخی خیابانها باید الیت داشته باشد و ما نمیتوانیم بگوییم خیابانهای دیگر هم باید الیت داشته باشد.
بهاروند ادامه داد: اگر تعیین این موضوع در دست من بود میگفتم برخی از کوچههایی هم که خودروهای زیادی در آنها پارک میکنند نیز مشممول الیت شود تا از ترافیک آنها کاسته شود، اما مصوباتی وجود دارد که خارج از آن نه میتوانیم الیت را از خیابانی برداریم یا به خیابانی اضافه کنیم.
وی در خصوص هدف نهایی الیت که ساخت پارکینگ با مبالغ دریافتی از خودروهاست، گفت: با وجود این افزایش هزینهای که پارسال در الیت داده شد و امسال اجرایی شده، تازه به قیمتهای سال 1394 بر میگردیم. یعنی در سال 94 ما همین مبلغ را از شهروندان دریافت میکردیم. با این مبلغ دریافتی و این هزینهها چگونه میتوان با درآمد الیت پارکینگی در مناطق مرکزی شهر ایجاد کرد.
الیت به هدف اصلی خود رسیده است
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: معتقدم هدف اصلی الیت ساماندهی پارکهای حاشیهای است و به هدف خود رسیده است و آنچه تحت عنوان کسب درآمد و ساخت پارکینگ گفته میشود، هماکنون و با این شرایط اصلاً امکانپذیر نیست. فرض کنید الیت حتی سالی دو میلیارد تومان هم سود داشته باشد –که به آن مقدار هم نمیرسد- ما با دو میلیارد حتی در مناطق مرکزی شهر نمیتوانیم یک زمین صد متری برای ساخت پارکینگ بخریم.
وی با بیان اینکه باید واقعیتها را در نظر بگیریم»، گفت: این هدف الیت که ساخت پارکینگ است با شرایط کنونی و این تعرفهها قابل انجام نیست، اما اگر مانند سایر نقاط دنیا قیمتها به گونهی دیگری بود میشد این کار را انجام داد.
اتوبوس سوار شوید له و لورده نمی شوید
بهاروند در خصوص نقش مشکلات و ناکارآمدی حملونقل عمومی شهر در استفاده مردم از خودروی شخصی، بیان کرد: من با این که حملونقل عمومی مشهد کامل نبوده و ناکارآمد است، موافق نیستم. هماکنون شما در مشهد هر در مسیر اتوبوس بشینید و ببینید چه مشکلی دارد. آیا جا نیست مسافران بنشینید؟ یک زمانی مردم در اتوبوسها فشرده میشدند، اما الان اینگونه نیست. موضوع این است که عدهای از ما نمیخواهیم از حملونقل عمومی استفاده کنیم و میخواهیم با خودروی خود از در خانه تا محل کارمان برویم.
وی افزود: درست است که وضعیت حملونقل عمومی مشهد مانند اروپا نیست، اما واقعیت این است که حملونقل عمومی در مشهد بسیار بسیار مناسب است. ما به نسبت حملونقل عمومی مناسبی داریم. ممکن است با ایدهآلهای آنچنانی کمی فاصله داشته باشیم، اما اینگونه نیست که اگر سوار اتوبوس شوید له و لورده شوید.