1

یارانه ۵۰۰هزار تومانی ممکن است

اولین بار سنگ‌بنای یارانه نقدی را احمدی نزاد بنا نهاد و شاید به گفته برخی از کارشناسان سیاسی همین وعده یکی از دلایل اصلی رای آوریش هم بود. اتفاقی که در طول این سال‌ها بارها بارها کارشناسان اقتصادی راجبش حرف زدند و از معایب و محاسنش گفتند. اتفاقی که دولت روحانی با اینکه آنچنان موافقش نبود ولی هیچگاه با توجه به پیامدهای حذفش نتوانست آن را کنار بگذارد.

و حالا در زمان 9 ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی یک نماینده مجلس از یارانه پانصدهزار تومانی برای هر نفر خبر داده‌است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس،گفت: با تبدیل یارانه‌های آشکار و پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، می‌توانماهانه به هر فرد ۵۰۰هزار تومان یارانه از طریق کارت اعتباری تخصیصپیدا کند.

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف تخصیص ارز دولتی بهواردات گوشت قرمز و عدم پرداخت مابه‌التفاوت  به مردم، گفت: حرکت به سمتتخصیص ارز نیمایی برای واردات کالاهای اساسی و کاهش فاصله نرخ ارزرایج در بازار و ارز دولتی از فساد و رانت کم می‌کند.

حذف ارز دولتی رانت و فساد را از بین می‌برد

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریمروزی به نرخ ارز آزاد برای واردات کالاهای اساسی برسیم زیرا دیگر شاهدرانت و فساد نمی‌شویم، ادامه داد: با حذف ارز دولتی آنچه که به عنوانکالاهای ارزان قیمت برای بخشی از مردم تامین می‌شد با قیمت رقابتی وآزاد توزیع می‌شود، کالاهای وارداتی با ارز دولتی پاسخگوی نیاز بازارنیست و به همین دلیل درکنار آن شاهد فساد و رانت می‌شویم.

شیوه توزیع گوشت قرمز و کنترل بازار مرغ رضایت مندی ایجادنکرده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع گوشتقرمز و کنترل بازار مرغ تا کنون نتوانسته در جامعه رضایت مندی ایجاد کند،عنوان کرد: مردم تمایل دارند کالاهای مورد نیاز خود را به آسانی و با کیفیتمناسب به دست بیاورند، تنها نقطه ضعف حذف ارز دولتی افزایش قیمت وکاهش قدرت خرید اقشار متوسط ضعیف و متوسط است.

مابه‌التفاوت حذف ارز دولتی و نیمایی باید در اختیار مردم قراربگیرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلسشورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده است که با حذف ارز دولتی و نیماییمابه‌التفاوت آن از طریق کارت‌های اعتباری در اختیار مصرف‌کنندگان قراربگیرد، تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه به فوریت راه‌کاری برای افزایشقدرت خرید مردم در نظر بگیریم نداریم، افزایش توان خرید مردم تنها باافزایش درآمد و ارائه کارت‌های اعتباری امکان پذیر است.

امکان بازگردانی قیمت محصولات مورد نیاز مردم به میزان گذشتهوجود ندارد

ابراهیمی با اشاره به اینکه امکان بازگردانی قیمت محصولات مورد نیاز مردمبه میزان گذشته وجود ندارد، ادامه داد: دولت می‌تواند با مدیریت صحیح ازمحل صرفه‌جویی در هزینه کرد ارز دولتی مبالغی را به صورت مستقیم دراختیار مردم قرار دهد، با تبدیل یارانه‌های آشکار و پنهانی که دولت پرداختمی‌کند به ریال می‌توان ماهانه به هر فرد 500هزار تومان کارت اعتباریتخصیص پیدا کند.

درآمد کمتر از 4 میلیون تومان زیر خط فقر است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باتوجه به اینکهارزش پول ملی کاهش داشته در شرایطی قرار گرفته‌ایم که درآمدهای زیر350 دلار معادل 3 و نیم تا 4 میلیون تومان در ماه زیر خط فقر محسوبمی‌شود، عنوان کرد: به دلیل عدم مدیریت و نظارت صحیح حجم زیادی از پولو یارانه به بازار تزریق می‌شود اما به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

شیوه کنونی توزیع یارانه‌ها عادلانه نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلسشورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه با مدیریت کاربردی توزیع یارانه‌هاو بازگشت حداقل 70 درصد آن به دست مردم، خانوار می‌تواند کالای موردنیاز خود را خریداری کند،گفت:باید  صفوف طولانی حذف، کرامت و عزتمردم به مردم برگرداند و همچنین عدالت به صورت صحیح اجراشود، بااستفاده از روش کنونی در پرداخت یارانه‌های انرژی و اقلام خوراکی عدالترعایت نمی‌شود زیرا اقشار با درآمد بالا مصرف انرژی و اقلام خوراکیبیشتری دارند.

سرویس اقتصادی