1

چرا با اُفت نرخ دلار قیمت کالاها پایین نمی‌آید؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیحاتی درباره علت کاهشقیمت کالاها علیرغم اُفت نرخ دلار ارائه کرد.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیدرباره علت عدم کاهش قیمت کالاها در بازار علیرغم اُفت نرخ دلار، گفت: واردات برخی کالاها مانند لوازم خانگی همچنان ممنوع است بنابرایننمی‌توان انتظار داشت با کاهش قیمت دلار نرخ این کالاها نیز در بازارکاهش پیدا کند؛ در واقع هرچه لوازم خانگی خارجی در بازار موجود است یااز گذشته در انبارها باقی مانده یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

قیمت کالاهای اساسی ارتباطی با نرخ ارز بازار ندارد

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم اینکه ارز در برهه‌ای نرخ 18 هزار تومان را نیز تجربه کرد اما در اینمحدوه قیمتی کالای چندانی خریداری نشد. بنابراین در حال حاضر که دلاربه 13 هزار تومان رسیده نباید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؛ در حال حاضر25 قلم کالای اساسی با ارز 4200 تومانی و سایر کالاها نیز براساس نرخنیمایی و سنا وارد کشور می‌شد بنابراین قیمت آنها ارتباطی با نرخ ارز دربازار ندارد.

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه در قیمت‌ کالای اساسی این است که باید دیدافرادی که ارز نیمایی و دولتی(4200 هزار تومانی) دریافت کرده اند آیامحصول خود را براساس این نرخ ها در اختیار مردم قرار می دهند؟

محصولات تولیدی موجود در بازار براساس ارز نیمایی و دولتیدر اختیار مردم قرار نمی‌گیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه محصولات تولیدی موجود دربازار براساس ارز نیمایی و دولتی در اختیار مردم قرار نمی گیرد، خاطرنشانکرد: در حال حاضر کالا با ارز 4200تومانی وارد کشور می‌شود اما در بازاربا ارز آزاد به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکهتوزیع کالا مشکل اساسی کشور است، ادامه داد: اگرچه ارز دولتی و نیماییبرای تامین کالاها تخصیص داده می شود اما این کالاها با این نرخ به دستمردم نمی رسد.

سامانه جامع تجارت الکترونیک امکان ردیابی ارز دولتی در شبکهتوزیع را فراهم می کند

باستانی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راه اندازی سامانهجامع تجارت الکترونیک کوتاهی می‌کند به همین دلیل امکان ردیابی کالاهایوارداتی در شبکه توزیع، صندوق‌های مکانیزه فروش و در نهایت رسیدن بهدست مشتری امکان‌پذیر نیست.