1

میزبانی ایران از اتباع چهل‌ ساله شد

 

سرپرست فرماندار مشهد گفت: در صورت تصویب تابعیت فرزندان از مادر مشکل عمده کودکان فاقد اوراق هویتی رفع می‌شود. 

 

به گزارش روزنامه”صبح امروز” حیدر خوش‌نیت در مراسم روز جهانی پناهنده که صبح روز پنج‌شنبه در باغ گیاه شناسی مشهد برگزار شد افزود: روز پناهنده فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن نحوه و کیفیت ارائه خدمات ایرانیان به مهاجرین است. 

 

وی تصریح کرد: ایران ۴۰ سال با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلاتی که پشت سر گذاشته و یا با ان دست و پنجه نرم می‌کند میزبان مهاجرین به ویزه مهاجرین از کشور افغانستان بوده است. 

 

خوش‌نیت  اظهار کرد:  فرزندان اتباع بیگانه در کنار  دانش‌آموزان ایرانی بدون هیچ تبعیصی مشغول به تحصیل بوده و از تمام امکانات تحصیلی برخوردار هستند. 

 

وی عنوان کرد: تمام خدمات حمایتی در حوزه بهداشت و درمان و تمام یارانه‌هایی که به ایرانیان داده شده به اتباع مهاجر ساکن مشهد نیز ارایه شده است. 

 

سرپرست فرماندار مشهد ابراز کرد: حدود ۹۸ درصد از اتباع بیگانه ساکن در مشهد افغانی بوده که با توجه به صمیمیت بین ایرانیان و اتباع ازدواج‌هایی صورت گرفته که اگر دولت و مجلس قانون تابعیت از مادر را تصویب و اجرایی کند بسیاری از مشکلات این افراد نیز حل می‌شود. 

 

 

مدیر کل اداره اتباع استان خراسان رضوی گفت: استان خراسان نزدیک به ۳۲۰ هزار اتباع خارجی مجاز و مقیم بوده که از این تعداد ۱۵۰ هزار  پناهنده و به طور رسمی مورد قیومیت ما هستند.  

 

قاسمی افزود: پس از دستور و تاکید مقام معظم رهبری بر تحصیل همه افراد حتی اتباع غیرمجاز ۷۰ هزار نفر در این حوزه به جمع این ۱۵۰ هزار نفر افزوده شده اند و اکنون ما در استان خراسان تقریباً ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز داریم که به مانند دیگر دانش‌آموزان از تحصیل برخوردار هستند. 

 

وی تصریح کرد: این اقدام باعث باعث افتخار ما بوده  چرا که علاوه بر عمل به آموزه‌های دینی به باورهای اصیل ایرانی نیز عمل کرده و پافشاری کردیم . 

 

قاسمی اظهار کرد: در استان خراسان یک مهمان شهر در تربت جام وجود دارد که بیش از ۴ هزار پناهنده در آنجا ساکن هستند و این مهمان شهر به دلیل نوع ارائه خدمات به برندی بین‌المللی تبدیل شده است. 

وی ادامه داد: اگر چه  این مهمانشهر  تحت مدیریت ما و کمیساریا مدیریت می شود ولی توسط یک شورای خودگردان که از بین پناهندگان رای گیری می شود انتخاب می‌شوند و امورات جاری آن توسط آنها صورت می‌گیرد. 

 

 

قاسمی در ادامه نامه‌ای از استاندار خراسان رضوی که خطاب به پناهندگان نگاشته شده را قرائت کرد: اسلام   در موضوعات مختلف مبانی عمیقی را تبیین کرده ، که حتی در حوزه ی پناهندگان تکالیفی را چه برای پناهنده و چه برای کسی که پناهنده پذیر است تبیین کرده است. 

  

رزم حسینی در ادامه نامه حقوق و تکالیف پناهندگان را به اینگونه برشمرد تا تاکید کند که دین اسلام تا چه حد کامل و جهان شمول است: خداوند در قرآن در معیشت برای عموم را آزاد می‌داند. 

 وی ادامه داد موضوع امنیت اجتماعی و قضایی موضوعیت کسب و کار موضوع دانش و آزادی مذهب از منظر اسلام حقوقی هستند که در واقع برای یک پناهنده در نظر گرفته شده است. 

 

رزم حسینی تصریح کرد : غنای فرهنگ ایرانی به گونه ای بوده که ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش کوروش منشور حقوق بشر را نوشته و هزار و ۴۰۰سال پیش وقتی حضرت علی علیه السلام حاکم بلاد اسلامی بود وقتی خلخال از پای یک زن یهودی کشیدند حضرت علی علیه السلام فرمودند اگر از این اتفاق جان بدهم کسی نمی‌تواند به من خرده بگیرد این تفکر و این اعتقادات دینی ما و باورها و ارزش‌ها و سنت ایرانی ما در حوزه میزبانی از پناهنده است. 

 

 وی افزود: شعار امسال روز پناهنده ۴۰ سال میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان است.  

قاسمی به روایت از استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: ما به این میزبانی سخاوتمندانه که با همت و با نگاه بخشندگی و با نگاه  جوانمردی و کریمانه و از سر اخلاص بوده است افتخار می‌کنیم. 

 

در ادامه این مراسم رئیس دفتر  کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به سخنرانی پرداخت وی در ابتدای سخنان خود از جناب آقای قاسمی، سرپرست محترم فرمانداری ، وزارت امور خارجه، نمایندگی های سیاسی و تمامی پناهندگان تقدیر و تشکر کرد. 

وی آماری نسبت به تعداد پناهندگان در جهان اعلام کرد وی بیان کرد در حال حاضر حدود ۷۰ میلیون پناهنده در دنیا وجود دارد در سال ۲۰۰۹ این تعداد تنها ۴۳/۳میلیون نفر بود در واقع در ۱۰ سال گذشته بیشترین رشد جمعیت در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود به خاطر بحرانی که در سوریه به وجود آمد. 

وی درخصوص کشور ایران بیان کرد ایران در واقع فرهنگ و ادب بسیار غنی دارد مردم ایران به مهربانی و مهمان‌نوازی و خوبی شناخته شده‌اند علاوه بر این مردم ایران در واقع پناهندگان را در طول ۴۰ سال اخیر

پناهندگی کرده اند این یک دستاورد بزرگ است و نشانه ی بارزی از همدردی است و به این جهت تمایل دارم که از مقامات دولت ایران به ویژه به خاطر این میزبانی سخاوتمندانه تشکرکنم. 

وی افزود سازمان ملل هم به این خدمات صحه می گذارد و مراتب قدردانی خود را اعلام می دارد. 

وی تصریح کرد دولت ایران به پناهندگان این فرصت را داده است که از آموزش و خدمات بهداشتی  و درمانی دولت استفاده کنند. دولت ایران برای ارائه خدمات تلاش های بسیاری کرده که قابل تقدیر و تشکر است من از تمام کسانی که برای ارائه خدمات به پناهندگان تلاش می کنند تشکر می کنم. وی تشریح کرد دولت ایران این فرصت را برای پناهندگان ایجاد کرده که سطح اطلاعات و مهارت های خود را ارتقا ببخشند و این مهارت ها به پناهندگان کمک می کند تا زمانی که به کشور خود بر میگردند در باز سازی کشورشان نقش موثری داشته باشند. 

 

 در ادامه این مراسم سرکنسول محترم جمهوری اسلامی افغانستان به سخنرانی پرداخت. 

 

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان گفت: ضمن تشکر و قدر دانی از میزبانی ایرانیان  این روز را به تمام پناهندگان در تمام جهان که از وطن اصلی خود دور شده  تسلیت گفت.  

 

اریس بلوم افزود:  امیدوارم روزی با شادی به سرزمین و ملت خود پیوسته و به امید اینکه دیگر  در هیچ جایی از جغرافیای جهان هیچ گونه جنگ و خشونت و بدبختی مصیبت که عامل طبیعی انسان است نباشد و شاهد  انسانیت به معنای واقعی کلمه باشیم‌. 

 

وی ابراز کرد: تمایل دارم آماری نسبت به تعداد پناهندگان در جهان اعلام کنم. در حال حاضر ۷۰ میلیون پناهنده در دنیا وجود دارد که این تعداد در سال ۲۰۰۹ یعنی ۱۰ سال پیش، تنها ۴۳.۳ میلیون نفر بود، بیشترین رشد این جمعیت در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به خاطر بحران سوریه اتفاق افتاد. 

 

وی بیان کرد: من اولین بار است که به ایران آمدم و بسیار خوشحالم که در اینجا هستم زیرا ایران کشور بسیار زیبایی است و فرهنگ و تاریخی بسیار غنی دارد. مردم ایران به مهربانی، مهمان‌نوازی و خوبی شناخته شده هستند. علاوه بر این مردم ایران پناهندگان را در طول ۴۰ سال اخیر میزبانی کردند که این دستاوردی بزرگ و نشانه بارزی از همدردی است. 

 

بلوم تشریح کرد: امام خمینی در بیانات خود گفته که اسلام مرز ندارد و با این نگاه پذیرای مهاجرین افغان بوده‌اند و همان بنیانگذار انقلاب مرجع تقلید فکر و اندیشه ایرانیان عزیز بود و دستور داد که افغان‌ها را در هر جای وطن پذیرا باشند. 

 وی ضمن تشکر از توجهات خاص مقام معظم رهبری به خاطر خدمات شایسته ای که اخیراً دستور دادند در بحث تحصیل ،تربیت و دسترسی آسان به تحصیل و آموزش و پرورش برای افغانهایی که حتی مدارک هم ندارند افزود: از خدمات شایسته تمام نهادهای بین‌المللی داخلی به خصوص از عزیزان مشهدی که افغانهای مقیم ایران را در این مدت میزبانی کردند از اتحادیه ها و نهادهای خیریه که برای مهاجران در مقاطع مختلف کمک کردند تشکر کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این مرحله  مرحله گذار برای مهاجرین افغان باشد و هر چه زود مانند مرغکان  پریده به آغوش وطن خود بازگردند و ما شاهد آسایش و رفع همه خشونت ها باشیم. 

 

رییس دفتر کمیساریای عالی در سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیان اینکه ایران نمونه بسیار موثر و مثبتی از میزبانی پناهندگان و ارایه فرصت‌ها به آن‌ها است، عنوان کرد: دولت ایران به پناهندگان این فرصت را داده تا از آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی دولت استفاده کنند. هر کودک پناهنده دسترسی رایگان به تحصیل داشته و همه پناهندگان به خدمات درمانی دسترسی دارند. دولت ایران برای ارایه این خدمات قدم‌های زیادی برداشته و تلاش‌های زیادی کرده که قابل تشکر است. 

 

 

وی ادامه داد: در بحث خدمات به نقش اساسی آموزش، بهداشت، درمان و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید می‌کنم که دولت ایران این فرصت را برای پناهندگان ایجاد کرده تا سطح اطلاعات و مهارت‌های خود را ارتقا بخشند و این مهارت‌ها به پناهندگان کمک می‌کند که بعد از بازگشت در بازسازی کشورشان افغانستان نقش موثری داشته باشند. 

 

بلوم خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها و مهارت‌ها پناهندگان را برای بازگشت همراه با عزت و احترام آماده می‌کند. بسیار مهم است که ارائه این مهارت‌ها با توجه به نیازهای موجود در افغانستان باشد. باید حلقه اتصالی بین مهارت پناهندگان در ایران با نیازهای موجود در افغانستان برقرار شود. پروژه‌های معیشتی و سایر مهارت‌ها باعث می‌شود که پناهندگان بازگشت پایدار و معناداری داشته باشند، در آن صورت بازگشت داوطلبانه به شرایط موجود در افغانستان مهیا می‌شود که بازگشت موفقی خواهد بود. 

 

رییس دفتر کمیساریای عالی در سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: به دلیل ارتباط و تعامل بسیار عالی و سازنده‌ای که در طول این سال‌ها بهتر شده، تشکر می‌کنم، امیدوارم همین روند همکاری و تعامل در آینده ادامه داشته باشد. کمیساریا کماکان متعه

د است که خدمات و حمایت خود را به پناهندگان تداوم ببخشد. 

 

در پایان این مراسم دختر خردسال شهید مدافع حرم حمید احسانی که درسن ۲۰سالگی در جبهه سوریه شهید شد توجه حضار را به اجرای دکلمه ی زیبای خود جلب کرد. 

در انتهای این مراسم گروهی از کودکان خردسال با اجرای سرودی زیبا به این مراسم خاتمه دادند. 

سیده ریحانه موسوی