ماجرای این عکس چیست؟
اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است، اما بررسی روند یکسال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان میدهد که در اغلب خودروها بیش ازدو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.
این روزها عکسهایی در فضای مجازی منتشر میشود که علامتهای سوالبسیاری در ذهن مخاطبان قرار میدهد. این عکسها گفته میشود مربوط بهانبار خودروسازان است که خودروهای بسیاری در آن قرار دارد و این درحالی است که در هنگام عرضه خودروها، اغلب نمایندگی خودروسازان ازآماده نبودن خودروها سخن میگویند و علت این موضوع نیز کمبود قطعهعنوان میشود.
به گزارش خبرآنلاین، در این فضا، برخی معتقدند که خودروسازان نسبت بهاحتکار خودرو برای بالا رفتن قیمتها اقدام کردهاند، اما دبیر انجمنخودروسازان در این خصوص گفته است: «۵۰ درصد تولید روزانه ۱۸۰۰ دستگاه به دلیل کمبود قطعه راهی انبارها میشود. » این یعنی روزانه ۹۰۰ دستگاه خودرو به انبارها میرود. این در حالی است که پیش از این مدیرکلتعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبتهای خودروسازان وکمبود قطعه خبر داده بود. به گفته محمدعلی اسفنانی، «متولیان شرکتها وکارخانههای خودروساز داخلی اعلام کرده اند که با وجود تولید حدود ۱۵۰۰ خودرو، نتوانستهاند آنها را به دلیل کمبود قطعات به بازار وارد کنند. »
این در شرایطی است که فروش خودرو در حال حاضر ادامه دارد و هر روزخبرهایی از سوی خودروسازان مبنی بر پیشفروش خودرو منتشر میشود. بهاعتقاد اسفنانی، «نمیشود هم فروش خودرو داشت و هم کمبود قطعه. »
وی تاکید کرده بود: «از این موضوعات اینگونه برداشت میشود کهخودروسازان در گذشته خودروهایی را تولید و احتکار کردهاند و اکنون قصدعرضه آنها را در بازار دارند؛ در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که بااعلام عدم قطعه، خودروها در بازار فروخته میشوند!؟ »
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به اینکه اگر کمبود قطعه دربازار وجود دارد، همه خودروها باید در یک یا دو نوع قطعه خاص مشکلداشته باشند، تصریح کرده بود: «ماموران سازمان گشت تعزیرات حکومتیدر بررسیهای خود به این موضوع که عدم تنوع در کمبود قطعه وجود دارد،نرسیدند. »
خودروسازان نباید خودرو پیشفروش کنند
بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نیز در تازهترین اظهارنظر گفتهاست «اینکه خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینگ مانده و تحویل دادهنمیشوند، تخلف از قانون است، زیرا آنها حق پیشفروش خودرو را درصورت نداشتن قطعات نداشتهاند و این تخلف است. »
به گفته وی، «قانون در باب پیشفروش این است که باید قطعات را داشتهباشند تا بتوانند این کار را انجام بدهند. موضوع دیگر این است که آنها فقطبرای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمتشان فقط چند درصد زیر قیمت بازاراست و سود بیشتری برایشان دارد. همچنین چند ۱۰ هزار میلیارد تومان پولپیشفروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار میکنند. »
پارسایی تاکید کرده است «نقش آنها در این است که فروش فوری داشتهباشند، زیرا میتوانند آن را گرانتر بفروشند و اگر این کار را نکنند، چرخشاننمیچرخد، زیرا همان پولهای قبلی را معلوم نیست چه کردهاند. فقط ایرانخودرو تا پایان سال گذشته بابت پیشفروش بیش از ١٣ هزار میلیارد توماناز مردم پول دریافت کرده که معلوم نیست این خودروها کجاست. »
بهرام پارسایی۱۸ اسفند پارسال همچنین اعلام کرده بود: «خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیشفروش خودرو از مردم دریافت کردهاند. »
قیمت خودرو در یکسال چقدر تغییر کرد؟
در این فضا اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است، امابررسی یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان میدهد که در اغلبخودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است. بررسیها حاکیاز آن است که در حال حاضر در بازار خودرو پراید ۱۱۱ حدود ۵۰ میلیون و۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوقدار ۴۹ میلیون تومان، ساینا دندهای ۵۸ میلیونو ۵۰۰ هزار تومان، پژو۴۰۵ حدود ۸۲ میلیون تومان، پژو اسالایکس ۸۵ میلیون تومان، پژوپارس ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۸۷ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ پنج ۱۰۷ میلیون تومان، سمند الایکس ۸۶ میلیونتومان و دنا ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
این در حالی است که در خرداد سال گذشته خودرو پراید ۱۱۱ حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوقدار ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان،ساینا دندهای ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو۴۰۵ حدود ۳۵ میلیونتومان، پژو اسالایکس ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژوپارس ۴۵ میلیونتومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۴۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ پنج ۴۸ میلیون تومان،سمند الایکس ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دنا ۴۹ میلیون تومان است.
به عبارتی، مقایسه قیمتها نشان میدهد در طول یکسال گذشته پراید ۱۱۱ حدود ۱۰۶.۱ درصد، تیبا صندوقدار ۷۱.۹ درصد، ساینا دندهای ۹۵.۶ درصد، پژو۴۰۵ حدود ۱۳۴.۲ درصد، پژو اسالایکس ۱۱۲.۵ درصد،پژوپارس ۱۲۸.۸ درصد، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۱۷.۵ درصد، پژو ۲۰۶ تیپ پنج۱۲۲.۹ درصد، سمند الایکس ۱۳۱.۸ درصد و دنا ۱۳۳.۶ درصد افزایشقیمت داشته است.
پول میخواهیم تا قطعه تولید کنیم
در این میان، عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییسسازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در هفته اول خرداد امسالاعلام کرده بود: «حدود ۸۰ هزار خودروی ناقص در کارخانههای خودروسازیوجود دارد. » اگرچه صادق نجفی، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارتچهارم خرداد امسال گفته بود: «حدود ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگهایایرانخودرو و سایپا به دلیل کمبود چند قطعه مانده است. »
به گفته وی، «قابل قبول نیست مردم به خاطر مشکلاتی که برای صنعتخودرو پیش آمده است، با مشکل مواجه شوند. ما به تمام خودروسازان بهخصوص این دو خودروساز بزرگ اخطار میدهیم. »
در همین رابطه، دبیر انجمن سازندگان قطعات درباره تولید قطعه، تاکید کردهاست: «ما برای تامین قطعات خودروسازان نیازمند منابع مالی هستیم. »
مازیار بیگلو با اشاره به اینکه همچنان کمبود قطعات الکترونیک در انواعخودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو و سایپا وجود دارد، عنوان کرده است: «خودروهایی که در انبار این دو شرکت وجود دارند، عموما از مشکلات کمبودقطعات الکترونیکی برخوردارند و قطعهسازان داخلی هم منابع مالی برایتولید قطعات مورد نیاز قطعه سازان ندارند. »
وی با اعلام اینکه قطعهساز برای تولید قطعه نیازمند منابع مالی است،افزوده است: «امروز قطعه ساز برای تولید پول میخواهد. قرار بود بانکمرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعهسازان قرار دهد، ولی فقط ۴ هزار میلیارد تومان از این منابع پرداخت شده و قطعهسازان معطلدریافت ۷ هزار میلیارد تومان مابقی هستند؛ البته مکاتبات ما هم نشانمیدهد بانک مرکزی ارادهای برای پرداخت این مبالغ هم ندارد. »
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تصریح کرده است: «آندسته از خودروهایی که طی هفتههای اخیر تکمیل و راهی بازار شده، توسطقطعهسازان و با سفارشگذاری مواد از محل دریافت منابع ۴ هزار میلیاردیتومانی بوده است. بر همین اساس، ما منابع جدیدی برای تولید دوباره قطعهبرای خودروسازان در اختیار نداریم. »
احتکار خودرو درست نیست
نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم که اردیبهشتسال گذشته از احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط خودروسازان خبر داده بود،امروز و در شرایط کنونی معتقد است که «خبرهایی که در رابطه با احتکارخودرو مطرح میشود، درست نیست. »
وی مطرح کرد: «سال گذشته که من موضوع احتکار خودرو را مطرح کردم ومساله پیگیری شد، اما موضوعی که امروز وجود دارد، متفاوت است. در حالحاضر خودروها با کمبود قطعه مواجه هستند که به تدریج این مشکل حلخواهد شد؛ چراکه برخی از قطعات در گمرک است و برخی از قطعات را نیزتولیدکنندگان داخلی تولید خواهند کرد. »
قاضیپور با اشاره به پیشفروش خودروها، تصریح میکند: «خودروسازان بهقطعهسازان بدهی دارند و از این طریق نقدینگی خود را به دست میآورند. »
فرهاد تجری، نماینده مجلس نیز در خصوص کسری قطعات و خودروهایناقص کف کارخانجات و شائبه احتکار و انبار خودرو در خودروسازیهامیگوید: «وجود خودروهای ناقص به دلیل عدم تامین قطعه ناشی از تحریماست و مساله احتکار و انبار درست و منطقی نیست؛ چراکه احتکار نه معقولاست و نه به صرفه اقتصادی، بنابراین موضوعیت ندارد، اما بهتر بود با توجهبه تجربه تحریم در گذشته، این مساله بهتر مدیریت میشد و از قبل تدابیرلازم در مورد قطعات مورد نیاز اندیشیده میشد تا در آینده با چنینمشکلاتی مواجه نشویم. »
وعده تحویل خودروهای ناقص
در این شرایط، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: «بخشی از قطعات خودروهای انبار شده سایپا و ایران خودرو تامین شد و بهزودی علاوه برعرضه تولید روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به بازار عرضهمیشود. »
علیرضا بادکوبه، قائم مقام سایپا نیز اوایل خرداد درباره تعداد خودروهایناقص مربوط به این شرکت خودروسازی، اعلام کرد: «نمیتوانیم آمار دقیقیدرباره خودروهای ناقص بدهیم. براساس آنچه که به وزارت صنعت، معدن وتجارت قول دادیم، ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تا یک ماه دیگر تحویلمیدهیم. »