1

قهرمان واقعی!

به دور از تعصب‌های هواداری می‌شود گفت پدیده و یحییگل‌محمدی، دو چهره دوست‌داشتنی و جذاب لیگ‌ برتر هجدهمبودند؛ شایسته هر تحسینی که نثار قهرمان‌ها می‌شود.

«مردم این روزها باشگاهی که با عنوان «پدیده مشهد» در سال۱۳۹۲ تأسیس شد و بعد از صعود به لیگ برتر به «پدیدهخراسان» تغییر نام یافت و با آمدن اسپانسر جدید تبدیل به«پدیده شهر خودرو» شد را با عنوان «پدیده یحیی»می‌شناسند. یحیی گل‌محمدی یک تیم ساخت، یک تیم واقعی.

تیمی که زمانی اکبر میثاقیان می‌گفت به جای پول به بازیکنان«شیشلیک» می‌دهیم، حالا اگر معجزه داماش ادامه پیدا نکند ویکی از دو تیم پرسپولیس یا سپاهان قهرمان جام حذفی شود،نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آتی خواهد بود. موفقیتی چشم‌نواز برای بازیکنانی که بی‌ادعا بودند اما در اینفصل همه را ترساندند!

*نتیجه‌ها همیشه راستگو نیستند

آن ها در نخستین بازی لیگ، روبروی پرسپولیس قهرمان قرارگرفتند. نتیجه آن بازی با تکل گل علی علیپور از روی نقطهپنالتی یک بر صفر به سود قرمزها خاتمه یافت اما نتیجه‌هاهمیشه راستگو نیستند. در آن بازی پدیده به مراتب تیم بهتریبود، به تیر زد و قهرمان فصل قبل را به شدت تحت فشار قرارداد.

این شکست انگار آن ها را از خواب بیدار کرد. در ۱۲ هفته بعدشاگردان گل‌محمدی ۹ بازی را با پیروزی به نفع خود خاتمهدادند و ۳ بازی مقابل مدعیان از جمله مقابل استقلال در تهران،تراکتورسازی و پارس جنوبی جم هم با نتیجه تساوی همراه بود. در ادامه تنها یک بار دیگر شکست خوردند. با یک گل مغلوبسپاهان شدند تا در نیم‌فصل اول به لطف گل زده بیشتر در رتبهدوم جدول قرار بگیرند؛ بالاتر از پرسپولیس و پایین‌تر ازسپاهان.

تیمی که در هر بازی رکورد بالای ۵۰۰ پاس را برای خود ثبتمی‌کرد هیچ علاقه‌ای به هیاهو نداشت، بازیکنانی مثل مسعودریگی، امین قاسمی‌نژاد، میلاد فراهانی، اکبر صادقی، حسینمهربان، بهنام برزای، محمدحسین مرادمند، ناصحی، یونسشاکری و هیچکدام خود را از تیم بزرگ‌تر نمی‌دیدند، حتیوقتی در نیم‌فصل محمدرضا خلعتبری را از دست دادند باز هماز پیشتازی دست نکشیدند، اگر یک شکست بدموقع یک برصفر مقابل نساجی رخ نمی‌داد مدعی جدی قهرمانیمی‌ماندند.

پدیده توانست کاری را که سال‌ها ابومسلم و سیاه‌جامگاننتوانسته بودند انجام دهند، به سرانجام برسند؛ نزدیک شدن بهکسب سهمیه آسیایی. آن ها نه‌فقط در خراسان بلکه در همهجای ایران هواداران تازه‌ای پیدا کردند. مردم فوتبال را می‌فهمندو می‌دیدند چطور شاگردان گل‌محمدی قادر به نمایش یک فوتبالزیبا، بدون تلف کردن وقت یا ضربه زدن‌های اضافه به توپهستند. بازی پدیده استقلال در مشهد را شاید بتوان زیباترینمسابقه فوتبال لیگ هجدهم لقب داد. سرشار از لحظه‌هایدیوانه‌کننده و فراتر از فوتبال ایران.

*نیازی به ریخت و پاش نیست

یحیی مشابه این نمایش را با ذوب آهن هم داشت اما وقتی دردو تیم پرهوادار و پرهیاهوی پرسپولیس و تراکتورسازی روینیمکت نشست نتوانست نتیجه مطلوب هواداران را به دستبیاورد. تیم‌های بزرگ به شدت تحت تأثیر فشار هواداران،کم‌طاقتی مدیران و تمرکز اعصاب‌فرسای رسانه‌ها هستند، سهموضوعی که انگار توان زیادی از یحیی گل‌محمدی آرام ومحجوب می‌گیرد. او با پدیده نشان داد که در ایران هم می‌شودفوتبال چشم‌نواز ارائه کرد و لزومی به ریخت و پاش برایبازیکنان کم‌کیفیت خارجی یا ستاره‌های جنجالی داخلی نیست.

پدیده در پایان فصل در رتبه چهارم قرار گرفت. آن ها مثلپرسپولیس قهرمان ۱۶ پیروزی در کارنامه داشتند، ۴ گل ازقرمزها بیشتر زدند (۴۰) و دو گل بیشتر خوردند (۱۶) اما شششکست از جمله دو باخت ۱-۰ و ۲-۰ مقابل پرسپولیس باعثشد ۵۶ امتیازی بمانند. ذوب آهن، سپاهان، تراکتورسازی ونساجی دیگر تیم‌هایی بودند که توانستند در یک دیدار شاگردانیحیی را مغلوب کنند.

به دور از تعصب‌های هواداری می‌شود گفت پدیده و یحییگل‌محمدی، دو چهره دوست‌داشتنی و جذاب لیگ‌برتر هجدهمبودند. شایسته هر تحسینی که نثار قهرمان‌ها می‌شود