1

قطار تغییرات در مناطق 8 و12 //// تغییرات شهرداری به مناطق 8 و 12 رسید

به گزارش صبح امروز محمدرضا کلایی روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 8 مشهد که در محل اتاق جلسات این منطقه برگزار شد به چندین مساله در خصوص منطقه 8 اشاره کرد و اظهار داشت: مساله حائز اهمیت، موضوع پارک 72 هکتاری درون پادگان است که فکر می‌کنم بایستی پارک ملت شماره 2 ما باشد که برای آیندگان به یادگار می‌گذاریم. در همین خصوص سرعت در تعامل با ارتش مهم است که این موضوع چند بخش است که منطقه 8 در هماهنگی حوزه شهرسازی ، طراحی پارک را شروع کنید.
وی افزود: انتظار دارم که این درختان کهن و فضای ویژه که سرمایه‌ای در اختیار ماست را در پارک 72 هکتاری خیابان ملک‌الشعرای بهار حفظ کنید و یک اثر ماندگار و معاصر تبدیل کنیم.
کلائی با بیان اینکه ارتش یکی از ذینفعان بزرگ در منطقه 8 است، اظهار داشت: تعامل با ارتش موضوع جدی و مهمی در منطقه 8 است که توسعه شهر را در بر دارد لذا باید ارتش و شهرداری همراه شوند تا اتفاقات خوبی برای شهر رقم بخورد.
وی گفت: شهرسازی فلسفه‌اش مدیریت فضا برای شهروندان است و خواهش کردیم که شهرسازی به مغز متفکر مناطق تبدیل بشود که با توجه به سابقه کاری شهردار جدید منطقه 8، می‌توانند این کار را انجام دهند که منطقه 8 به عنوان پایلوت در حوزه شهرسازی باشد.
کلائی ادامه داد: از دیگر مسائل مدنظر منطقه 8 باید ایده‌پردازی برای مجتمع‌های ایستگاهی مترو خط 2 که در منطقه 8 است، انجام شود.
شهردار مشهد تصریح کرد: به واسطه عدم افتتاح ایستگاه شهید کاوه بخش زیادی از شهروندان از خط 2 استفاده‌ای نمی‌کردند که بهره‌بردداری از آن در یک ماه و نیم آینده، تعداد زیادی از شهروندان را جا به جا خواهد کرد و استفاده از موقعیت ایستگاه و تحولی که ایستگاه‌های مترو و بهره‌برداری از خط مترو می‌تواند ایجاد کند موضوع مهمی است و می‌شود کار خلاقانه و جدی کرد.
کلایی به اهمیت محورهای اصلی در منطقه 8 اشاره کرد و گفت: چند محور اصلی در منطقه وجود دارد که فعالیت در آنها را باید جدی بگیرید که یکی از آنها کوهسنگی است. محور کوهسنگی باید در تعامل با منطقه یک مشهد به یک محور نمونه تبدیل شود. خیابان کوهسنگی سرمایه بسیار مهمی در دست ماست که اهتمام لازم را در این خصوص انجام دهید.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مساله ارتفاعات جنوبی در منطقه 8 است که این موضوع در مناطق 7، 9 و 8 با اولویت منطقه 9 و 8 بسیار حائز اهمیت است.
شهردار مشهد به اهمیت خیابان امام رضا (ع) به عنوان معبری مهم و همچنین پایان مسافربری اشاره کرد و گفت: خیابان امام رضا(ع) معبر بسیار مهمی است که تقویت فضای پیاده محور و حل مسایل ارتفاعی و تراکمی آن باید جدی درنظر گرفته شوند و همچنین دسترسی‌های ورودی و خروجی ترمینال و ساماندهی برای نقشی که محدوده دارد، سازماندهی شود.
کلایی موضوعات بازآفرینی شهری در منطقه 8 را مهم دانست و گفت: بخش‌هایی از منطقه 8 در موضوعات بازآفرینی باید بسیار جدی گرفته شود و فضاهایی که امکان بازآفرینی دارد در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در منطقه 8 ارتباط با شهروندان و مشتریان در منطقه است. ترکیب فضاهای مسکونی با رویکردهای متفاوت اجتماعی و همچنین فضاهای اقامتی که مشتریان و متولیانی از شهرهای دیگر یا نهادهای دولتی دارد و تعامل منطقه با متولیان مهم است.
کلایی یکی دیگر از مسائل را دغدغه‌ای از جنس شهرسازی عنوان کرد و گفت: دغدغه‌ای که در مراکز شهر مانند منطقه 8 وجود دارد این است که این مراکز کم کم از سکنه خالی می شوند و اینکه ما چگونه بتوانیم با توجه به ترافیک‌های عبوری و کمبود جمعیت، رونق را در این مناطق حفظ کنیم یک مساله جدی است. استقرار فضاهای فرهنگی و هنری باید برای این مساله در دستور کار قرار داده شود و جانمایی‌های خلاقانه برای پروژه‌های مختلف بسیار مهم است.
شهردار مشهد به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار به صورت مستقل در منطقه 8 مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: باید بر روی سیما و منظر برخی از محورها در شهر به عنوان محورهای نمونه کار شود.
کلایی منطقه 8 را کلید حل مساله ترافیک شهر عنوان کرد و گفت: مساله ترافیک موضوعی است که باید در کلانشهر مشهد حل شود ولی من در مرکز این موضوع منطقه 8 را می‌بینم که می‌تواند کلید حل این مساله باشد و در موضوعات ترافیکی موفق عمل کند.
*استفاده از پتانسیل‌های جوان بدنه شهرداری فراهم شده است
همچنین رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: استفاده از پتانسیل‌های جوان بدنه شهرداری و موقعیت برای متخصصان شهرسازی در شهرداری مشهد فراهم شده است.
محمد هادی مهدی نیا گفت: شهر موجود زنده است و پویایی دارد و در حال تحول است و تغییر و تحول ها و جابه جایی ها به معنای ضعف عملکرد مدیر قبلی نیست.
وی افزود: منطقه 8 یکی از مناطقی است که عنصر شهرسازی و تحول درآن ضرب آهنگ سریعتری دارد و یکی از مناطق جاذب جمعیت اقامتی مشهد است و بخش از هویت شهر در این محدوده قرار دارد.
مهدی‌نیا ادامه داد: تعادل بین سرعت توسعه شهری و حفظ بافت‌های دارای هویت نیاز به تخصص و شناخت دارد و انتظار ما از شهردار جدید منطقه 8 این است که حل مسائل را سیستماتیک پیش برند، ساختارها را اصلاح و شرایط را بهینه کنید و مطالبه‌گری داشته باشد.
در ادامه حجت فرقانی، شهردار سابق منطقه 8 گفت: تمام پروژه‌هایی که پایان سال گذشته آغاز شده بود به اتمام رسیده و توانستیم در حوزه خدمات شهری حجم نارضایتی را کاهش دهیم.
وی افزود: در حوزه عمرانی 97 درصد جذب عملکرد داشته‌ایم و برای سال جاری در هر خیابان منطقه 8 یک پروژه عمرانی تعریف شده که هرچه سریعتر آغاز خواهد شد.
فرقانی به 20 پروژه جدید مطرح شده در منطقه 8 اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه‌ها در مرحله کمیسیون ماده 5 هستند و به زودی به چرخه سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند.
گفتنی است در این مراسم از زحمات حجت فرقانی، شهردار سابق منطقه 8 مشهد تقدیر و قربانعلی شیرازی به عنوان شهردار جدید این منطقه معرفی شد.

*نباید از حقوق خود به نفع راه و شهرسازی بگذریم

هم چنین محمدرضا کلایی روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 12 مشهد که در محل اتاق جلسات این منطقه برگزار شد، موضوع زیرساخت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: راه و شهرسازی اقدام به واگذاری زمین به برخی نهادها کرده و ضعف این عملکرد باید جبران شود. در این زمینه گرچه نیازمند ایجاد خدمات برای مردم هستیم، اما نباید از حقوق خود به نفع راه و شهرسازی بگذریم.
وی افزود: املاک منطقه مهم است و اراضی که باید به عنوان سهم شهرداری پیش از این، واگذار می‌شده و نشده است، باید پیگیری شود. در واقع با پیگیری این اراضی ثروت قابل توجهی برای مدیریت شهری که همان حقوق مردم است، تولید می‌شود.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه تغییری در گفتمان منطقه 12 مشهد رخ داده، بیان کرد: در مناطق مرکزی باید به دنبال این مهم باشیم که میراث گذشتگان را حفظ و حراست کنیم و این موضوع مطالبه عمومی و اجتماعی است. اما در منطقه 12 باید میراثی برای آیندگان ایجاد شود و در اختیار آنان قرار گیرد.
*منطقه 12 مشهد میراث ما برای آیندگانمان است
کلایی خاطرنشان کرد: منطقه 12 مشهد با تحولاتی که پیش رو دارد، نیازمند آن است که تصمیم‌گیری‌های جدی و طراحی‌های مناسب در طرح‌های بالادست برای آن صورت گیرد و اقتضائات آتی آینده برای این منطقه لحاظ شود. آن هم در منطقه‌ای که از ما برای آیندگان به یادگار باقی می‌ماند.
وی با تاکید بر تولید فضاهای عمومی و بازتولید فضاهای رفاهی، عنوان کرد: این منطقه در زمانی محدود با رونق ساخت و ساز مواجه شد. ولی فضاهای عمومی و اجتماعی متناسب با رشد جمعیت و ساخت و ساز در آن شکل نگرفت.
شهردار مشهد گفت: جمعیت جوان را به این منطقه آوردند، اما فضاهای لازم برای نشاط آنان در نظر گرفته نشد. پس نه تنها در ایجاد فضاهای اجتماعی لازم، بلکه حتی در رویدادهایی که تعریف می شود، ضروری است ساختار فرهنگی این منطقه لحاظ شود.
کلایی تاکید کرد: در تعریف رویدادها باید به گونه‌ای عمل کرد که به منطقه روح تازه‌ای بخشیده شود و عرصه‌های اجتماعی را اجرایی کرد. اگر از جریان رشد در منطقه عقب بمانیم، دلمردگی و یاس ایجاد می شود و این یاس برند منطقه را تخریب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه منطقه 12 مشهد جز برای ساکنان آن، برای مردم شهر و سرمایه‌گذاران ناشناخته است، خاطرنشان کرد: برندینگ این منطقه دارای اهمیت است و برای این منظور نیازمند سرمایه‌گذارانی هستیم که بیایند و تغییرات اساسی ایجاد کنند.
شهردار مشهد بیان کرد: ایجاد برندینگ کار اجتماعی و رسانه‌ای چند بخشی است و باید جدی گرفته شود.
*مدیریت اختلافات محدوده شهر با طرقبه شاندیز مورد انتظار است
کلایی در ادامه افزود: منطقه 12 مشهد در جوار مسئله عمومی شهر که همان اختلافات محدوده شهر با طرقبه شاندیز است، واقع شده است و در این موضوع شهردار منطقه می‌تواند نقش خود را ایفا کند و مدیریت آثار حل و فصل این مسئله در حریم شهر مشهد و این اینکه چگونه کار صورت گیرد، مهم است.
وی با تاکید بر اینکه منطقه 12 باید از بن بست درآمده و در تعاملات شهری بیشتر حضور یابد، اظهار کرد: منطقه 12 مفصل میانی ما به مناطق گردشگری پیرامون شهر است و نباید در بن بست قرار گیرد. بخشی از این مساله مرتبط با احداث شریان‌ها و خیابان‌ها است و بخشی دیگر به تعریف کردن پروژه‌هایی با مقیاس شهری بر می‌گردد.
شهردار مشهد بیان کرد: گرچه سکونت و گردشگری فضای کلی این منطقه را شکل داده اما باید تحول اساسی در منطقه نیز صورت گیرد تا برای همگان این منطقه شناخته شده شود.
کلایی با اشاره به اینکه ضرورت دارد فضایی که سازندگان در سیما و منظر شهری ایجاد می‌کنند رصد شود، گفت: به نما و سیمای بوستان‌ها، میادین، ساختمان‌ها و غیره باید توجه شود. باید مکان‌های عمومی شهر در منطقه 12 از هویت شهری مشترک بهره‌مند شوند و دارای هویت نظری واحد با شهر باشند و امتداد فضاهای شهر در آن رعایت شود.
وی با بیان اینکه شهردار جدید منطقه 12 فردی جوان است، گفت: ویژگی آن انطباق پذیری است. با این خصلت جوانی مدیر منطقه، باید به سمت الکترونیکی شدن کارها به پیش رفت و خدمات آنلاین به شهروندان ارائه داد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: منطقه 12 مشهد باید کارها را پایلوت ارائه کند و الگوی سایر مناطق شود.
گفتنی است، در حاشیه این مراسم ساختمان جدید منطقه 12 واقع در الهیه 20 به بهره‌برداری رسید و همچنین ضمن تقدیر از زحمات احمد محبی شهردار سابق منطقه 12 مشهد، زینت بخش به عنوان شهردار جدید این منطقه معرفی شد.

سرویس در شهر